devils444 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hei! NÅ har det seg slik at en kamerat av meg befinner seg i Hong Kong og spurte om han skulle kjøpe med et Nikon 18-200mm objektiv for bare 3600kr(!). Jeg har altid hatt lyst på ett nytt objektiv til d40'en min, men er litt i tvil. Jeg vet at det er halve prisen av hva jeg kan få kjøpt det for i Norge, men 3600kr er mye for en student. Noen som kan, med hånden på hjertet, anbefale dette objektivet? Eller burde jeg be han se etter et annet? Forslag? Takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Sjekk ut reviews her: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...t=28&page=1 Veldig god side med erfaringer fra mange seriøse og amatører. Lenke til kommentar
vlt Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Har brukt dette objektivet i et par år nå, og som et allround-objektiv til bruk på ferier osv. kan jeg trygt anbefale objektivet pga 11x zoom og bildestabilisering, særlig til den prisen. Det er fast følge på reiser. Det har vel vært meldt om en del variasjon i bl.a. skarphet fra eksemplar til eksemplar, så jeg vil ikke umiddelbart anbefale å kjøpe det i utlandet i tilfelle eksemplaret du kjøper ikke er 100% som det skal være. En slik superzoom har jo en del kompromisser også. Blant annet er det ikke like skarpt på alle brennvidder, det har en del fortegning og noe lystap mot kantene på maks. blenderåpning på noen brennvidder. Sistnevnte har ikke plaget meg. I tillegg føles zoom-ringen på mitt eksemplar litt løsere nå enn da objektivet var nytt. Så spørsmålet er vel hva slags objektiv du trenger. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Nå som det er blitt billigere så bør det være et godt kjøp. Hadde jeg brukt Nikon DX-hus så hadde jeg vurdert en slik i tillegg til fastoptikk. Lenke til kommentar
devils444 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Har brukt dette objektivet i et par år nå, og som et allround-objektiv til bruk på ferier osv. kan jeg trygt anbefale objektivet pga 11x zoom og bildestabilisering, særlig til den prisen. Det er fast følge på reiser.Det har vel vært meldt om en del variasjon i bl.a. skarphet fra eksemplar til eksemplar, så jeg vil ikke umiddelbart anbefale å kjøpe det i utlandet i tilfelle eksemplaret du kjøper ikke er 100% som det skal være. En slik superzoom har jo en del kompromisser også. Blant annet er det ikke like skarpt på alle brennvidder, det har en del fortegning og noe lystap mot kantene på maks. blenderåpning på noen brennvidder. Sistnevnte har ikke plaget meg. I tillegg føles zoom-ringen på mitt eksemplar litt løsere nå enn da objektivet var nytt. Så spørsmålet er vel hva slags objektiv du trenger. Trenger vel et allround-objektiv som du sier det er. Hører at mange mener objektivet har gjort det mye enklere med tanke på å slippe å bære med seg ulike objektiver når man er ute å tar bilder. Noen som har erfaringer med kjøp av objektiv fra utlandet? Burde jeg være bekymret for at eksemplaret jeg kjøper ikke er slik det bør være? Har hørt at Nikon objektivene har verdensgaranti, vil de si at jeg kan bytte et objektiv jeg kjøper i Hong Kong hos en Nikon forhandler i Norge? Endret 20. juli 2008 av devils444 Lenke til kommentar
vlt Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Det er glimrende som et allround-objektiv og er stort sett det eneste objektivet jeg tar med meg på feriereiser o.l. Jeg vet ikke hvordan verdensgarantien til Nikon fungerer, og tør heller ikke si hvor stort problem denne eksemplarvariasjonen egentlig er. Mitt fungerer greit nok, og sannsynligvis vil du få et eksemplar som er OK. Lenke til kommentar
devils444 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Men finnes de noen gode alternativ? F.eks Tamron sitt 18-200mm eller 18-250mm? Eller Sigma sitt 18-200mm? De er vel litt mer rimelig i pris? Ser at nikon sitt 55-200mm også er ganske rimelig i forhold til 18-200mm'ern. Jeg har jo det som følger med d'40en fra før (er det 18-55?), haddet det vært lurt å investere i et 55-200 istede, og heller bare byttet mellom objektivene? (Men da blir jo hele poenget borte med at 18-200mm'ern er et allround objektiv i guess) Endret 20. juli 2008 av devils444 Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Sigma sin 18-200 med OS har fått mye skryt flere steder. Den er litt billigere enn Nikon, og kanskje til og med bedre... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Jeg er godt fornøyd med min Nikon 18-200, men vurderer å selge den snart siden jeg bruker det altfor lite (er ikke typen som går rundt på 'fotosafari' så veldig ofte, så behovet for en alt-i-ett-løsning er mindre enn jeg trodde når jeg kjøpte det) Endret 20. juli 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
devils444 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Haster forresten med svar, må bestemme meg inenn kl 9 i morgen. Noen som vet om Sigma objekter har verdeksgaranti? Kunne jo spurt om han ville se hvor mye sigma 18-200mm koster der. Noe nettsted som har sammelignet objekter på 18-200mm størrelsen? Endret 20. juli 2008 av devils444 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg vil nok anbefale Nikon fremfor Sigma; ihvertfall hvis du handler fra USA. Tom Lenke til kommentar
devils444 Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Jeg vil nok anbefale Nikon fremfor Sigma; ihvertfall hvis du handler fra USA. Tom Handler far Hong Kong. Men har Sigma eller Tamrom objektivene VR? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Sigma har en 18-200mm med OS, men testene av den, som jeg har sett, er ikke direkte positive. Noe som forøvrig ikke stemmer med erfaringene til de som har den her på forumet. Tom Lenke til kommentar
kdog Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ser at nikon sitt 55-200mm også er ganske rimelig i forhold til 18-200mm'ern. Jeg har jo det som følger med d'40en fra før (er det 18-55?), haddet det vært lurt å investere i et 55-200 istede, og heller bare byttet mellom objektivene? (Men da blir jo hele poenget borte med at 18-200mm'ern er et allround objektiv i guess) 18-200 er skarpere enn kitobjektivet og har VR. 55-200 har vel også VR for en tusenlapp ekstra. Lenke til kommentar
vlt Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 (endret) Mitt 18-200 erstattet 18-55-objektivet. Vanligvis har jeg med meg en sigma 10-20 i tillegg, så jeg ville ha noe som var fleksibelt nok til å unngå et tredje objektiv og tilhørende objektivskifter. VR'en er noe jeg virkelig har satt pris på en mørk vinterdag eller to. Edit: hva valgte du til slutt, devils444? (er bare litt nysgjerrig) Endret 21. juli 2008 av vlt Lenke til kommentar
y-kastoph Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Prøvde 18-200mm engang og det virket som et helt greit objektiv. Absolutt verdt 3600 kroner. Jeg hadde ikke kjøpt det til Norsk pris dog. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg vet at det er halve prisen av hva jeg kan få kjøpt det for i Norge, men 3600kr er mye for en student. 3600 er en god pris, men definitivt ikke halv pris av billigste nettbutikk i prisguiden. https://prisguiden.no/product.php?productId=38335 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå