Gå til innhold

"Religulous" - religionskritisk film på lerretet i høst


Anbefalte innlegg

Faktum er at jeg ikke tror du blir lykkelig av å lyve til deg selv...

Vel, jo. Har man et realistisk bilde av seg selv, hvor godt andre liker en, hvor dyktig man er til ditt og datt, osv., så kan det være tegn på mild depresjon. Det kalles "depressiv realisme".

 

Normaltilstanden er at vi lurer oss selv, stadig vekk.

 

 

Bill Maher :thumbup:, dette er en film jeg har vurdert å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke vitsen med å knuse livssynet til et annet menneske selv om det faktisk er en illusjon. Slik jeg har oppfattet deg RWS gjennom dine mangfoldige poster i denne delen av forumet, er at du bærer et voldsomt personlig hat mot religion, noe som er forståelig. Men er det virkelig noen vits i å spre dette til andre som i utgangspunktet er lykkelige?

 

Hvorfor er det mer legitimt for en som er religiøs å komme bort til meg for å dytte sitt livssyn på meg mens det ikke skal være lov for meg å opplyse dem om mitt livssyn? Hvorfor skal religion ha den respekten syntes du og ingen andre? Hater religion? Må jeg hate religion for å være en motstander av den? Det er lett å være motstander av noe som er destruktivt og dumt og det er nok ikke hat, men snarere en forakt over at noen kan klare å lure seg tselv til de grader at de kan tro på vissvasset! Om folk vil leve i den "lykke" boblen er det greit for meg, men jeg forbeholder meg jammen retten til å fortelle dem at de lever i den bobelen også og at de ikke trenger den bobelen for å være lykkelige.... Akkurat som de gjør når de kommer og forteller meg at jeg trenger den lykke bobelen for å være lykkelig :)

 

For meg så er ikke lykke ignoranse..... noe det ofte er for religiøse... Faktum er at jeg ikke tror du blir lykkelig av å lyve til deg selv... For det MÅ du i dag når vi i dag har all den informasjonen om dette som vi har og med hva vi faktisk VET....

 

 

 

 

Ja, jeg er enig at det kan virke utrolig å tro på endel religioner. Jeg vet det kan være en prøvelse, men jeg prøver å ha respekt for de fleste selv om de lever på en livsløgn. For noen fungerer religion for andre ikke.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke vi burde gi religion respekt den ikke fortjener. Jo fortere vi får religion vekk, desto bedre. Jo fortere vi får slutt på at barn blir indoktrinert av religionslære fra sårbar alder, desto bedre.

 

Ingen hadde jo valgt dette sløvet i voksen alder, dersom de hadde hatt et snev av kritisk sans.

 

Religion smitter gjennom generasjonene, og det er dette som er så dumt.

Endret av Andrree
Lenke til kommentar
Det akkurat dette som blir tatt opp i filmen, at religion krever så enormt mye respekt av absolutt alle. Jeg synes det er respektløst overfor deg selv at du i det hele tatt tenker at en slik film skal forbys. Selv så har skulle jeg ønske det fantes flere slike filmer. Noen som vet om noen?

 

Richard Dawkins har noen veldig gode serier. De kan sees på youtube, tror jeg. Evt. kjøpe de på DvD fra nettstedet deres. Kjempe underholdning i tillegg, og gode argumenter.

 

Ellers tror jeg forøvrig at en hver vitenskapsserie går i mot religion. (:

Endret av Andrree
Lenke til kommentar
Nå har jeg fått sett Religulous og jeg ble både skremt og underholdt samtidig. Underholdt rett og slett fordi det er mye morsomt i filmen, men mest skremt av å se og høre hva de religiøse faktisk tror på. Nå venter jeg bare på å få "The God Delusion" i posten.

riktig nok ikke så morsom da

Lenke til kommentar

Joda, mye morsomt, men en del av det morsomme har de oppnådd ved redigeringen av filmen. Jeg mistenker også litt "juks". Det var f.eks en scene hvor ansiktsuttrykket til senatoren endres på en komisk måte. Jeg fikk umiddelbart følelsen av at dette kan ha vært tatt "out of context". Altså at det skjedde på et annet tidspunkt i intervjuet, men at de klippet det til å se ut som om det var en reaksjon på Bills kommentar. Dette er bare en hunch, men jeg fikk denne følelsen flere ganger i løpet av filmen.

Lenke til kommentar
DENNE lille bilde snutten vil sikkert engasjere deg enda mer.... :no:

 

Fordømte jævler..... Kjenner at jeg virkelig HATER religion i alle former og fasonger og spesielt islam, den mest menneskefientlige idiot-religionen av dem alle!!!

 

Kristendommen var ikke no bedre før i tiden heller, heksebrenning anyone?

Lenke til kommentar
DENNE lille bilde snutten vil sikkert engasjere deg enda mer.... :no:

 

Fordømte jævler..... Kjenner at jeg virkelig HATER religion i alle former og fasonger og spesielt islam, den mest menneskefientlige idiot-religionen av dem alle!!!

 

Kristendommen var ikke no bedre før i tiden heller, heksebrenning anyone?

 

Vet, men det triste er at vi i dag lever i 2009 og VET BEDRE ENN DETTE !!!!!! Religion = idioti!

 

Har det alltid vært og det kommer det alltid til å bli.... Får snart filmen jeg og og skal le meg dønn ihjel over alt det religiøse vissvasset han har funnet i denne filmen.... Bare så inderlig synd at det finnes mennesker som faktisk tar vissvasset alvorlig :no:

Lenke til kommentar

Da har jeg sett filmen og den gjør meg egentlig trist fordi det er så jævla mange ignorante idioter i verden.... :no:

Filmen er, såklart, tatt totalt ut av kontekst for å lage et morsomt poeng ut av det hele, men allikevel?! Noen ganger får jeg en føelelse av at de relgiøse tenker: "fuck the rest of the godless fuckers coz we are saved by ********" og så gir de bare faan liksom?

 

Som naturalist som setter alt levende like høyt må jeg si at de religiøses tankegang skremmer meg litt... De gir liksom F i dette liver da de faktisk tror et langt,LANGT bedre liv venter dem hensides og sånn sett er det faan så bra at de selv tviler på hva som vil skje etter døden OG om de kommer til himmels, for ellers hadde vi andre virkelig vært fucked big time er jeg redd!! So it seams by the way!!!

 

Har flere ganger blitt beskylt for å være på "kanten" mot religion her inne, men se filmen og fortell meg at dette ikke er beretiget? Jeg har tre sønner som jeg håper kan få leve livet uten krig, RELIGON og annen elendighet, men når sant skal sies ser fremtids utsiktene deres faan så dårlig ut med så mange ignorante tullinger gående rundt!...

 

Og det gjør meg trist faktisk..... Hadde håpet på en bedre fremtid for mine barn, men med så mange ignorante gudetroende idioter gående rundt er det vel for mye forlangt ser det ut til...

 

Den indianeren som sa:

"Vi har ikke arvet jorden av våre foreldre men låner den av våre barn!" var en klok mann... Synd at ikke dette ble nedtegnet i en eller alle biblel også, for det er mye smartere enn de fire første budene i den kristne bibel ihvertfall... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...