Gå til innhold

"Religulous" - religionskritisk film på lerretet i høst


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Syntes religulous var absolutt tåpelig. Men dersom du ikke er kjent med fundamentalistiske holdninger eller religion i det hele tatt, er vel dette en ypperlig film. Dersom du er nødt til å ha det visuelt, er Richard Dawkins filmer mye mer lærerike. Ikke bare på en informativ måte, men du får se en av våre mest opplyste ateister argumentere.

Religulous = Religion + ridiculous.

 

Den ble ikke laget for å være lærerik, den ble laget for å gjøre narr av religion og få frem hvor tåpelig det er (se: ridiculous). Jeg synes han gjør den jobben ganske godt.

 

 

Men dersom du ikke er kjent med fundamentalistiske holdninger eller religion i det hele tatt, er vel dette en ypperlig film.

Hva mener du med det engetlig?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Syntes religulous var absolutt tåpelig. Men dersom du ikke er kjent med fundamentalistiske holdninger eller religion i det hele tatt, er vel dette en ypperlig film. Dersom du er nødt til å ha det visuelt, er Richard Dawkins filmer mye mer lærerike. Ikke bare på en informativ måte, men du får se en av våre mest opplyste ateister argumentere.

 

Bill Maher er jo stand-up-komiker, ikke biolog.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Men dersom du ikke er kjent med fundamentalistiske holdninger eller religion i det hele tatt, er vel dette en ypperlig film.

Hva mener du med det engetlig?

Eneste lærerike man kan trekke fra filmen er radikale holdninger og overfladisk teologi.

 

Richard klarer å latterliggjøre religion på en konstruktiv måte, ikke bare ved å dumme ned noe vi alle kan dumme ned. :)

Lenke til kommentar
Richard klarer å latterliggjøre religion på en konstruktiv måte, ikke bare ved å dumme ned noe vi alle kan dumme ned. :)

Vi kan alle dumme ned religion, men Maher har pengene og erfaringen (stand-up komiker) til å gjøre det skikkelig.

 

Filmen er ikke ment å være konstruktiv, den er ment å være morsom. Av og til vil man ha litt god gammeldags gjøre-narr-av humor vet du.

 

 

Ja, man må ikke ta filmen for mer enn den er.

Jeg lo godt da Senator Mark Pryor sa: You don't have to pass an IQ test to be in the senate!

Uttrykket hans når han forstår hva han har sagt er prisløst. :D

Lenke til kommentar
Richard klarer å latterliggjøre religion på en konstruktiv måte, ikke bare ved å dumme ned noe vi alle kan dumme ned. :)

Vi kan alle dumme ned religion, men Maher har pengene og erfaringen (stand-up komiker) til å gjøre det skikkelig.

 

Filmen er ikke ment å være konstruktiv, den er ment å være morsom. Av og til vil man ha litt god gammeldags gjøre-narr-av humor vet du.

 

 

Ja, man må ikke ta filmen for mer enn den er.

Jeg lo godt da Senator Mark Pryor sa: You don't have to pass an IQ test to be in the senate!

Uttrykket hans når han forstår hva han har sagt er prisløst. :D

 

 

 

Filmen er morsom nok, men det er åpenbart at den er klippet så og si i stykker noen plasser

Lenke til kommentar
Er det frekt å gi "The God Delusion" i bursdagsgave til en kristen?

 

Ha ha! Den var veldig god.

Ikke frekkere enn min svigermor som ga oss en plastikk jesus til jul her et år... enda hun utmerket vet at vi begge er ateister....

 

Eller at din gamle tante sier "gud velsigne deg!" enda hun vet at du er ateist...

 

 

Så nei, jeg mener the god delutuion må være en fin present til en kristen.. :)

Lenke til kommentar
Er det frekt å gi "The God Delusion" i bursdagsgave til en kristen?

 

Ha ha! Den var veldig god.

Ikke frekkere enn min svigermor som ga oss en plastikk jesus til jul her et år... enda hun utmerket vet at vi begge er ateister....

 

Eller at din gamle tante sier "gud velsigne deg!" enda hun vet at du er ateist...

 

 

Så nei, jeg mener the god delutuion må være en fin present til en kristen.. :)

 

 

Jeg ser ikke vitsen med å knuse livssynet til et annet menneske selv om det faktisk er en illusjon. Slik jeg har oppfattet deg RWS gjennom dine mangfoldige poster i denne delen av forumet, er at du bærer et voldsomt personlig hat mot religion, noe som er forståelig. Men er det virkelig noen vits i å spre dette til andre som i utgangspunktet er lykkelige?

Lenke til kommentar
Er det frekt å gi "The God Delusion" i bursdagsgave til en kristen?

 

Ha ha! Den var veldig god.

Ikke frekkere enn min svigermor som ga oss en plastikk jesus til jul her et år... enda hun utmerket vet at vi begge er ateister....

 

Eller at din gamle tante sier "gud velsigne deg!" enda hun vet at du er ateist...

 

 

Så nei, jeg mener the god delutuion må være en fin present til en kristen.. :)

 

Huff. Litt morsomt også da..

 

Jeg er enig med deg. Kanskje en litt respektløs gave, men så burde vi ikke repsektere at slike eventyr er med på å styre livet til så mange mennesker heller.

 

Jeg ser at du blir angrepet her i posten ovenfor.. Men det er vel lett for deg å forklare ham hvorfor du mener slik du mener. Selvom det fristet å svare ham. (:

Endret av Andrree
Lenke til kommentar
Ikke frekkere enn min svigermor som ga oss en plastikk jesus til jul her et år... enda hun utmerket vet at vi begge er ateister....

Fikk en bok en gang av en kristen, nettopp fordi hun vet jeg ikke tror. Husker ikke hva den heter, men det var noe om 'vitenskapsfolk' som fortalte hvorfor bibelen er sann eller noe slikt. Kan tenke meg at det hadde blitt skuffelse og klaging hvis jeg hadde gitt the god delusion som gave til henne. Det er synd hvordan religion er sett på som ok og noe man ikke må kritisere, selv om kritikk mot ateister er helt greit.

 

 

Jeg ser ikke vitsen med å knuse livssynet til et annet menneske selv om det faktisk er en illusjon. Slik jeg har oppfattet deg RWS gjennom dine mangfoldige poster i denne delen av forumet, er at du bærer et voldsomt personlig hat mot religion, noe som er forståelig. Men er det virkelig noen vits i å spre dette til andre som i utgangspunktet er lykkelige?

Hva om han ser på det livssynet som noe dumt og vondt, skal han da ikke få i hvert fall prøve å hjelpe dem mot et mer rasjonelt livssyn? Jeg var kristen, men er bare glad til at jeg sluttet å tro (selv om overgangen var litt vanskelig).

 

Nå var ikke jeg den sterkeste formen for kristen, men det burde ikke ha så mye å si. Jeg ser på religion som en mørk avgrenset del av sinnet som det er svært befriende å få vekk, selv om det ikke alltid er like lett.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke vitsen med å knuse livssynet til et annet menneske selv om det faktisk er en illusjon. Slik jeg har oppfattet deg RWS gjennom dine mangfoldige poster i denne delen av forumet, er at du bærer et voldsomt personlig hat mot religion, noe som er forståelig. Men er det virkelig noen vits i å spre dette til andre som i utgangspunktet er lykkelige?

 

Hvorfor er det mer legitimt for en som er religiøs å komme bort til meg for å dytte sitt livssyn på meg mens det ikke skal være lov for meg å opplyse dem om mitt livssyn? Hvorfor skal religion ha den respekten syntes du og ingen andre? Hater religion? Må jeg hate religion for å være en motstander av den? Det er lett å være motstander av noe som er destruktivt og dumt og det er nok ikke hat, men snarere en forakt over at noen kan klare å lure seg tselv til de grader at de kan tro på vissvasset! Om folk vil leve i den "lykke" boblen er det greit for meg, men jeg forbeholder meg jammen retten til å fortelle dem at de lever i den bobelen også og at de ikke trenger den bobelen for å være lykkelige.... Akkurat som de gjør når de kommer og forteller meg at jeg trenger den lykke bobelen for å være lykkelig :)

 

For meg så er ikke lykke ignoranse..... noe det ofte er for religiøse... Faktum er at jeg ikke tror du blir lykkelig av å lyve til deg selv... For det MÅ du i dag når vi i dag har all den informasjonen om dette som vi har og med hva vi faktisk VET....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...