Gå til innhold

"Religulous" - religionskritisk film på lerretet i høst


Anbefalte innlegg

Det viktigste er å fjerne den kunstige respekten religion har. Det vil nødvendigvis innebære at en har en periode der all kritikk oppfattes som latterliggjørelse, det er slutt på tiden da religion var en "hellig ku" for å si det sånn ;)

Hvorfor er det viktig å ikke respektere religion?

 

Religion fortjener ikke mer respekt enn noens enn politiske oppfatninger, helst mindre da det baserer seg på irrasjonalitet og overtro, politikk er iallefall relatert til noe som er reelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Einstein var deist, ikke religiøs. Og selv om han hadde trodd på en personlig Gud, hvem sier at dette ville vært et argument i favør Kristendommen? Det ville bare vist nok en gang at det å omfavne vitenskapen ikke er noen garanti for å gå på en smell.

 

Ateister har på ingen måte noen grunn til å gå rundt og føle seg overlegne. Alt de har gjort er å innse det åpenbare. Selv om de er ateister, er de fortsatt fri til å være nihilister, sadister eller rasister på egen regning.

Lenke til kommentar
Einstein clarified his religious views in a letter he wrote in response to those who claimed that he worshipped a Judeo-Christian god: "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal god and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

 

Jeg vil kalle ham ateist ifølge teksten ovenfor.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Sorry. Andri forstått forskjellen.

Gud uten personlighet, eller Gud = naturen/universet, om du vil. Selv ser jeg virkelig ikke nytten av et slikt synonym, som om universet fortjener mer respekt enn det får om vi bare kaller det universet.

 

univer's n3 (fra lat., av universus 'altomfattende', av uni- og versus 'vendt', eg 'vendt til ett') verden, verdensalt

 

Fordi man lager en komedie av menneskers tro og levemåte.

Hva så?

 

Det er respektløst.

Har du respekt for nazisme? For nazistenes jødeutryddelse? Hvis ikke så har du jo ikke respekt for menneskers tro/ideologi og levemåte.

Godwin's Law

En finfin observasjon. Er det reductio ad Hitlerum du foreslår, er du på bærtur. Hvis ikke... ja, en finfin observasjon.

Lenke til kommentar
Fordi man lager en komedie av menneskers tro og levemåte.

Hva så?

 

Det er respektløst.

Har du respekt for nazisme? For nazistenes jødeutryddelse? Hvis ikke så har du jo ikke respekt for menneskers tro/ideologi og levemåte.

Godwin's Law

Fin måte å slippe unna det å måtte svare på. Problemet er at jeg ikke sammenlignet noe med Hitler eller nazisme, så lenken din er irrelevant.

 

Vennligst svar på spørsmålene nå.

 

Hva så om man lager en komedie av menneskers tro og levemåte?

 

Og har du respekt for stalinister? For Stalins folkemord? Hvis ikke så har du jo ikke respekt for menneskers tro/ideologi og levemåte.

 

Så enten har du respekt for Stalins ugjerninger, eller så er du dobbeltmoralsk.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Hva så om man lager en komedie av menneskers tro og levemåte?

 

Grunnarbeidet er allerede gjort bl.a av Oska Panizza i hans "Das Liebeskonzil"

 

"Most shocking of all was Panizza’s naturalistic depiction of the entities worshipped by Catholics: God appears as a senile old fool, Christ is dimwitted and weak, while a slutty Mary is the one firmly in control of negotiations with the devil. Satan’s assignment is to develop a suitable punishment that will devastate sinners’ bodies but still leave their souls capable of salvation. Together with Salome, the devil fathers a beautiful woman, who will spread the poison (originally a “virus” in Panizza’s manuscript) among unsuspecting humans."

 

og giften? Syfilis, som var et meget hett tema i de dager...

Lenke til kommentar

Pricks: Aldri brukt Hitler eller Nazipartiet som et argument, det fører kun til at ingen tar deg seriøst.

 

Når det gjelder denne filmen, skal det bli gøy å se den, bare den er litt bedre utarbeidet en det den idiotiske Ben Stein dritten virker å være (som forøvrig også bruker reductio ad Hitlerum flere steder)

Lenke til kommentar
Pricks: Aldri brukt Hitler eller Nazipartiet som et argument, det fører kun til at ingen tar deg seriøst.

For noe tull. Jeg bruker ikke nazisme som et argument. Jeg bruker det som et eksempel, og det er et utmerket eksempel å bruke i slike situasjoner, siden de er universelt foraktet. Dermed blir vedkommende tvunget til å se påstanden sin i et nytt lys.

 

Når det gjelder denne filmen, skal det bli gøy å se den, bare den er litt bedre utarbeidet en det den idiotiske Ben Stein dritten virker å være (som forøvrig også bruker reductio ad Hitlerum flere steder)

Ben Stein sammenligner faktisk med nazisme. Jeg brukte kun nazisme som et ekstremt eksempel for å illustrere et poeng. Jeg sammenlignet aldri noen med nazister.

 

Istedenfor å feige ut med latterlige unnskyldninger for å la være å komme med en respons, kom heller med svar å spørsmålene mine.

Lenke til kommentar

Det at Ben Stein sammenligner med Nazisme, er en av grunnene til at dette er en dårlig film.

 

Ikke det at jeg synes en automatisk skal ha respekt for religion, men spørsmålene dine ment for å støtte din egen mening er mildt sagt lavpannede.

Du prøver å tvinge Mynotir til å si at han er Nazist eller Stalinist for å hindre at han skal se ut som en hykler.

 

Hvis du er så forbanna pragmatiker på området, så er det du som har problemet.

En trenger ikke automatisk respektere nazisme fordi en respekterer en annen persons tro.

 

Finn et bedre argument.

Lenke til kommentar
Du prøver å tvinge Mynotir til å si at han er Nazist eller Stalinist for å hindre at han skal se ut som en hykler.

Feil. Jeg viser ham konsekvensene av argumentasjonen hans. Jeg viser ham at argumentasjonen hans er selvmotsigende.

 

Hvis du er så forbanna pragmatiker på området, så er det du som har problemet.

En trenger ikke automatisk respektere nazisme fordi en respekterer en annen persons tro.

Jo. Hva i all verden er det du mener gjør religion så forbannet spesielt?

Lenke til kommentar
Du prøver å tvinge Mynotir til å si at han er Nazist eller Stalinist for å hindre at han skal se ut som en hykler.

Feil. Jeg viser ham konsekvensene av argumentasjonen hans. Jeg viser ham at argumentasjonen hans er selvmotsigende.

 

Hvis du er så forbanna pragmatiker på området, så er det du som har problemet.

En trenger ikke automatisk respektere nazisme fordi en respekterer en annen persons tro.

Jo. Hva i all verden er det du mener gjør religion så forbannet spesielt?

nazismen er vell mest kjent for jødehatet, men jødehatet startet jo lenge før nazismen så dagens lys.

Rettere sagt i kristne kretser.

 

Det er vell ikke ukjent at katolikkene var med på å delfinnansere jødeutryddelsen og at nåværende pave har vært med i "hitler-youth". så å trekke likhetstrekk mellom nazismen og religion er absolutt på sin plass.

NaziPriestsSaluteHitler.jpg

hitler-cardinal.jpg

ratzinger_nazi.jpg

 

Hørt om sionist jøder?

google-it ;)

 

Vet du hvorfor hitler var så besatt av pure bloodline (arisk/atlantiske rase)?

google-it ;)

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...