Gå til innhold

"Religulous" - religionskritisk film på lerretet i høst


Anbefalte innlegg

Jeg synes at alle religiøse folk er tullinger. Ja, da, skrik ut om generalisering og så videre så mye du vil. Altså, når man ser på de vitenskapelige fakta, og veier det opp i mot det religiøse preiket, og man fremdeles føler tilknytning til en religion, og ser på det som sannhet, så er man bare rett og slett dum, eller så har man bare veldig dårlig dømmekraft hva rett og galt angår. Skyt meg for å si det jeg mener.

Älbert Einstein var religiøs. De fleste syns ikke han var en idiot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes at alle religiøse folk er tullinger. Ja, da, skrik ut om generalisering og så videre så mye du vil. Altså, når man ser på de vitenskapelige fakta, og veier det opp i mot det religiøse preiket, og man fremdeles føler tilknytning til en religion, og ser på det som sannhet, så er man bare rett og slett dum, eller så har man bare veldig dårlig dømmekraft hva rett og galt angår. Skyt meg for å si det jeg mener. Første gang jeg har uttalt meg så direkte, tror jeg, men jeg følte for det i akkurat denne sammenhengen. Og så var det dette med å formulere seg korrekt på papir da (eller rettere sagt, på Internett).

 

Helt enig!

 

Älbert Einstein var religiøs. De fleste syns ikke han var en idiot.

 

Han trodde ikke på en personlig Gud.

Lenke til kommentar
Jeg synes at alle religiøse folk er tullinger. Ja, da, skrik ut om generalisering og så videre så mye du vil. Altså, når man ser på de vitenskapelige fakta, og veier det opp i mot det religiøse preiket, og man fremdeles føler tilknytning til en religion, og ser på det som sannhet, så er man bare rett og slett dum, eller så har man bare veldig dårlig dømmekraft hva rett og galt angår. Skyt meg for å si det jeg mener.

Älbert Einstein var religiøs. De fleste syns ikke han var en idiot.

Jepp han trodde på en gud, men var han religiøs sier du?

kristen :love:

Lenke til kommentar
Traileren så morsom ut. Har savnet filmer som latterligjører religionene, så jeg håper det blir en suksess, så vi kan få flere slike filmer i fremtiden.

Life of brian er en god klassiker :thumbup:

 

Ofcourse, men den begynner å dra på årene nå. Hmmm.. var det ikke slik at filmen ble bannlyst i Norge da den kom i 1979?

Lenke til kommentar
Traileren så morsom ut. Har savnet filmer som latterligjører religionene, så jeg håper det blir en suksess, så vi kan få flere slike filmer i fremtiden.

Life of brian er en god klassiker :thumbup:

 

Ofcourse, men den begynner å dra på årene nå. Hmmm.. var det ikke slik at filmen ble bannlyst i Norge da den kom i 1979?

stemmer det!

var vell ulovlig i mange år det

Lenke til kommentar
Älbert Einstein var religiøs. De fleste syns ikke han var en idiot.

Religiøs under hvilken definisjon? Det er meget vesentlig for å kunne avgjøre og dermed hvorvidt man kan påstå at han var religiøs på samme måte som en selv er.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein#Religious_views

Har ikke studert det selv, lærte det bare for noen år siden. Hans religiøse syn var komplisert men det virker på meg som han trodde på at det var mer mellom himmel og jord men at Gud kun var en idè, ikke noe som skal bli tatt bokstavelig. Han mente også, som jeg vet mange andre religiøse også mener, at religon er blitt hjulpet fram av frykt. Men det sier seg selv at det ikke var mange andre alternativer. Folk tror ikke på noe kun på bakgrunn av noen ord om at alt var bra og at det fins en oppe i himmelen som passer på.

Lenke til kommentar

Han sa selv at han var agnostiker ifølge Wikipedia, men at han trodde på Baruch Spinozas oppfatning av Gud. Jeg lurer på under hvilken definisjon dét kvalifiserer til «religiøs». Han rotet det nok til for folk når han begynte å beskrive sitt forhold til universets grandiositet som religiøst. Avhengig av definisjonen kan man si at jeg også er religiøs. Da er det et rimelig misvisende adjektiv når det samme ordet kan brukes til å beskrive så vidt forskjellige fenomener.

 

Einstein trodde på Gud som et synonym for universet, eller naturen om du vil. Enheten. Altet. Uten personlighet. Uten antropomorfiske trekk. Jeg som ateist tror på omtrent det samme, bortsett fra at jeg synes Gud er et unødvendig, misvisende, ubrukelig ord å beskrive dette med; en gud uten antropomorfiske trekk er enten en selvmotsigelse, eller en grunnleggende ubrukelig måte å beskrive helheten på.

 

Les mer om Spinozas Gud hvis du lurer på hva det virkelig er for noe: http://en.wikipedia.org/wiki/Spinoza#Philosophy

 

The consequences of Spinoza's system also envisage a God that does not rule over the universe by providence, but a God which itself is the deterministic system of which everything in nature is a part. Thus, God is the natural world and He has no personality.

 

Edit: Beklager OT, forresten. :blush:

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

En skikkelig god dokumentarfilm bør være provoserende, og den bør være til en viss grad respektløs mot noen grupper mennesker. Skal man avdekke noe, så må man angripe.

 

Jeg håper bare filmen holder et høyt nivå og ikke går i vei med "Hahaha, se på de craaaaazy religiøse der da!"

Lenke til kommentar
Latterliggjøring av religion er respektløst og infantilt, men forbys bør det ikke.

 

Man skal ha respekt for selve individet. Om individet er kristen og tror på gud, så har jeg null problem med å latterliggjøre kristendommen. Det jeg derimot skal ha respekt for, er hans/hennes rett til å tro på det de tror på :)

Lenke til kommentar

Denne kommer jo etter "Expelled - No intelligence allowed" som langt på vei hinter til at jødeutryddelsen var Darwins feil... (og implisitt at "darwinisme" kan føre til slikt igjen...)

 

I denne filmen får vi bare se religiøse som driter seg ut på egen hånd vil jeg tro, det er ikke så mye man trenger å gjøre, annet enn å spørre dem om hvordan ting henger sammen.

 

Jeg vet hva jeg synes er verst ja :)

 

Hurra for religionskritiske filmer!

Lenke til kommentar

Det morsomme er jo at det refereres til "Darwinisme", som Olivia Judson sier det i sin artikkel:

 

Calling evolutionary biology "Darwinism," and evolution by natural selection "Darwinian" evolution, is like calling aeronautical engineering "Wrightism," and fixed-wing aircraft "Wrightian" planes, after those pioneers of fixed-wing flight, the Wright brothers

 

Bill Maher kan være brekkstangen for å få litt fornuft inn i det amerikanske samfunnet.

Ser frem til dette.

Lenke til kommentar
Han sa selv at han var agnostiker ifølge Wikipedia, men at han trodde på Baruch Spinozas oppfatning av Gud. Jeg lurer på under hvilken definisjon dét kvalifiserer til «religiøs». Han rotet det nok til for folk når han begynte å beskrive sitt forhold til universets grandiositet som religiøst. Avhengig av definisjonen kan man si at jeg også er religiøs. Da er det et rimelig misvisende adjektiv når det samme ordet kan brukes til å beskrive så vidt forskjellige fenomener.

 

Einstein trodde på Gud som et synonym for universet, eller naturen om du vil. Enheten. Altet. Uten personlighet. Uten antropomorfiske trekk. Jeg som ateist tror på omtrent det samme, bortsett fra at jeg synes Gud er et unødvendig, misvisende, ubrukelig ord å beskrive dette med; en gud uten antropomorfiske trekk er enten en selvmotsigelse, eller en grunnleggende ubrukelig måte å beskrive helheten på.

 

Les mer om Spinozas Gud hvis du lurer på hva det virkelig er for noe: http://en.wikipedia.org/wiki/Spinoza#Philosophy

 

The consequences of Spinoza's system also envisage a God that does not rule over the universe by providence, but a God which itself is the deterministic system of which everything in nature is a part. Thus, God is the natural world and He has no personality.

 

Edit: Beklager OT, forresten. :blush:

 

Det visste jeg ikke noe om. Jeg brukte bare Einstein som et eksempel på at det fins noen smarte religiøse som har tenkt gjennom religionen.

 

En skikkelig god dokumentarfilm bør være provoserende, og den bør være til en viss grad respektløs mot noen grupper mennesker. Skal man avdekke noe, så må man angripe.

 

Jeg håper bare filmen holder et høyt nivå og ikke går i vei med "Hahaha, se på de craaaaazy religiøse der da!"

 

Tror du noen av de religiøse som allerede ikke har blitt ateister går ut av kinosalen og bestemmer seg for at Gud ikke finnes? Jeg tviler sterkt på at det er særlig mange.

 

Det å kritisere en religion og latterligjøre den er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Det viktigste er å fjerne den kunstige respekten religion har. Det vil nødvendigvis innebære at en har en periode der all kritikk oppfattes som latterliggjørelse, det er slutt på tiden da religion var en "hellig ku" for å si det sånn ;)

Hvorfor er det viktig å ikke respektere religion?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...