isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Men hvordan kan de bli godt samhold når barna lærer at skjebnen i evigheten avhenger av hvilken tro de har? Det kan fortsatt bli godt samhold av det, vi har da hatt kristne og ikke-troende i Norge svært lenge nå. Det er kun de mest intolerante på begge sider som gjør samhold vanskelig. Hvordan kan du akseptere at kameratene dine vil brenne mens du lever i Paradis? Det blir ikke samhold av slikt, det blir splittelse. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Du vil ikke forby at man lærer barn at de blir henrettet dersom de forlater foreldrenes tro. Sist jeg sjekket er drapstrusler allerede forbudt. Som du selv sier - drapstrusler er forbudt, og det å true sine barn med at man blir drept vil jo da gå under barnevernet. Igjen - dere fokuserer alltid svart/hvitt. Hvis barn blir oppdratt i religiøs tro så er det det samme som at de blir oppdratt til helvete, drapstrusler om de ikke tror osv. Hvor blir det de moderate religiøse? Hvor blir det av det positive, ved at mange blir oppdratt til å være omtenksome og gode mennesker? De moderate religiøse er ikke gjenstand for diskusjon, nettopp fordi de ignorerer disse elementene ved religionen! Konsensus blant de største skolene i islam ifølge henviste Wikipedia-artikkel er at du som eks-muslim skal henrettes. Det hindrer ikke folk i å forlate islam, til tross for truslene, ei heller hindrer det folk å danne sin egen liberale/moderate versjon av islam. Likefullt er det en del av den religiøse oppdragelsen. Hvilket forbud/påbud kommer først? Religionsfriheten eller forbudet om drapstrusler? Endret 19. juli 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvordan kan du akseptere at kameratene dine vil brenne mens du lever i Paradis? Det blir ikke samhold av slikt, det blir splittelse. Nei, det trenger ikke nødvendigvis bli splittelse, det er mange religiøse og ikke-religiøse som fint klarer å være venner både som barn, ungdommer og voksne. Jeg mener naturligvis at drapstrusler går foran religionsfrihet, dvs. at drapstrusler er forbudt, enten de er rettet mot barn eller voksne, og skal behandles som et lovbrudd, uansett om grunnen for drapstruslen er religiøs eller ikke. Igjen - dere fokuserer bare på det mest ekstreme. Det blir litt tåpelig å bare diskutere ytterligheter. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Hvordan kan du akseptere at kameratene dine vil brenne mens du lever i Paradis? Det blir ikke samhold av slikt, det blir splittelse. Nei, det trenger ikke nødvendigvis bli splittelse, det er mange religiøse og ikke-religiøse som fint klarer å være venner både som barn, ungdommer og voksne. Jeg mener naturligvis at drapstrusler går foran religionsfrihet, dvs. at drapstrusler er forbudt, enten de er rettet mot barn eller voksne, og skal behandles som et lovbrudd, uansett om grunnen for drapstruslen er religiøs eller ikke. Igjen - dere fokuserer bare på det mest ekstreme. Det blir litt tåpelig å bare diskutere ytterligheter. Du vil jo ikke diskutere det ekstreme i det hele tatt. Men du har vel rett i at de fleste kristne ikke tror på Helvete eller Satan. Yes, her innrømmer han det endelig, etter 3 minutter: http://youtube.com/watch?v=S0IhJ-CTdTk&feature=related Endret 19. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Det mest ekstreme? The four major Sunni and the one major Shia Madh'hab (schools of Islamic jurisprudence) agree that a sane adult male apostate must be executed.[1] I så fall er det mest ekstreme svært utbredt. Og selvfølgelig diskuterer man det ekstreme. Som sagt, det moderate er ikke gjenstand for diskusjon av helt åpenbare årsaker. Endret 19. juli 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Isbit - jeg gjør jo ikke annet enn å diskutere det ekstreme med dere. Det er bare i den ekstreme verden dere befinner dere, virker det som. TrondH86: Hvor har du det fra? Selv om det stemmer, så er nok ikke det holdningen til svært mange europeiske muslimer. Og hva er de åpenbare årsakene? At de ikke passer inn i det skremselsbildet dere har laget av religion? Endret 19. juli 2008 av Tabris Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) TrondH86: Hvor har du det fra? Det er heller ikke holdningen til svært mange kristne at man skal steine utro og homofile, eller at man skal holde sabbaten hellig m.v. Selv om det stemmer, så er nok ikke det holdningen til svært mange europeiske muslimer. Wikipedia-artikkelen jeg nettopp lenket til: http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam Og hva er de åpenbare årsakene? At de ikke passer inn i det skremselsbildet dere har laget av religion? De moderate religiøse er ikke gjenstand for diskusjon, nettopp fordi de ignorerer disse elementene ved religionen! Endret 19. juli 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Isbit - jeg gjør jo ikke annet enn å diskutere det ekstreme med dere. Det er bare i den ekstreme verden dere befinner dere, virker det som. Tror du det er ekstremt blant kristne å tro at skjebnen i evigheten avhenger av hva de tror? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Ganske skremmende at alle skolene er for en slik henrettelse (selv om jeg ikke har sett selve dokumentasjonen på at uttalelsen stemmer), men heldigvis lever flertallet ikke etter det - og det er også mange muslimer som er uenige i en slik tolkning. http://digitalcommons.macalester.edu/cgi/v...p;context=islam Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Heldigvis er mange muslimer uenige, ja, så vi har lite å bekymre oss for. Hva mener du om dødsstraff for å forlate Islam, da, Tabris? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 «Uttalelsen» kommer fra: "Murtadd", Encyclopedia of Islam. Jeg synes det er fint at muslimer velger bort ekstremistiske tendenser i sin religion. Jeg synes det er fint at kristne ikke steiner homofile også. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor man holder fast på en ideologi man ikke er enig i. Det at man tilpasser sin tolkning tyder på at vår kilde for moral er noe helt annet, og slett ikke Gud, som så mange religiøse forfekter. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvorfor spør du om slikt, isbit? Tror du helt oppriktig at jeg er for dødsstraff for å forlate en religion? Ja, jeg så at det var hentet fra Encyclopedia of Islam, men jeg har ikke sjekket den boken selv for å se om det faktisk stemmer. Men jeg syntes akkurat dette var interessant, så jeg vil grave mer i det senere, tror jeg, i religionsdelen på universitetsbiblioteket. Ang. tolkning av hellige skrifter så går jeg ikke inn i den debatten igjen med dere. Det er fullstendig bortkastet tid. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Ang. tolkning av hellige skrifter så går jeg ikke inn i den debatten igjen med dere. Det er fullstendig bortkastet tid. Dét skal jeg være enig i. Du må nesten lese dem bokstavelig, ellers leser man det man ønsker å lese, og teksten er i seg selv fullstendig ubrukelig. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Hvorfor spør du om slikt, isbit? Tror du helt oppriktig at jeg er for dødsstraff for å forlate en religion? Ja, hvorfor skulle du ikke være det? Du som mener det er helt greit å stikke kjepper i hjulene på stamcelleforskning,. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Ja, hvorfor skulle du ikke være det? Du som mener det er helt greit å stikke kjepper i hjulene på stamcelleforskning,. Snakk om noen horrible konklusjoner du kommer frem til. Og det kaller du rasjonelt? Har jeg diskutert stamcelleforskning på diskusjon.no? Og hva har uansett stamcelleforskning å gjøre med dødsstraff for å forlate en religiøs tro? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Ved å stikke kjepper i hjulene for stamcelleforskning, dreper man utallige. Men du har rett, det var en noe søkt slutning fra min side. Ganske irrasjonell også, for en gangs skyld. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Anti-stamcelleforskning og anti-abort er konsekvenser av andre elementer av religiøs opplæring (her katolsk), som visse ting kan tyde på at du er for, uten at jeg skal si noe sikkert om det. Religiøs opplæring kan være så mangt. Det er ikke tilstrekkelig beskrivende dersom vi skal snakke om å forby noe. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Det som er fryktelig trist, er at til og med forskere biter på og innrømmer at stamcelleforskning innebærer etiske dillemmaer. Det gjør det ikke! Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Vel, stamcelleforskning er vel en helt annen debatt igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå