Gå til innhold

Hvilken plass bør religion ha i skolen i det 21. århundre?

Anbefalte innlegg

Jepp, han vil svare på noe annet. Det er altså oppsummeringen og svaret på det faktumet at du ikke har lest noe særlig i koranen i det hele tatt? Annet enn sitatetene du finner på nettet?

Tabris ønsker å la foreldre lære barna det de vil, foreldre lærer barna alt fra moral, etikk, manerer og påvirker deres verdier.

Du ønsker såvidt jeg har forstått at staten skal bryte inn og hindre foreldrene i å gi barna "gale holdninger og verdier".

Som muslimen sier i 2/6. Han har bringt dette barnet til verden, han ønsker å oppdra barnet sitt slik han ønsker og slik han har blitt oppdratt fordi han mener at ungen blir ett bedre menneske av det.

Hva kan jeg gjøre annet enn å le av det du skriver? Kanskje opplyse deg: straffen er helvete.

Du kan jo prøve å argumentere og sette deg inn i saker og ting. For once you know. Hva ønsker du å gjøre med det? Trusselen om helvete er ikke akkurat noe som står alene i oppdragelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så om man bare lærer barna andre ting i tillegg, er det ok å lære barn om Helvete?

Har jeg sagt noe om det? Jeg bare sier at å lære barna holdninger og verdier gjennom straff eller trussel om straff ikke er noe sjeldent.

At det er vanlig gjør det ikke mer moralsk. Ser ikke hvor du vil hen. Bare en irrelevant påstand, jo...

Lenke til kommentar
Så om man bare lærer barna andre ting i tillegg, er det ok å lære barn om Helvete?

Har jeg sagt noe om det? Jeg bare sier at å lære barna holdninger og verdier gjennom straff eller trussel om straff ikke er noe sjeldent.

At det er vanlig gjør det ikke mer moralsk. Ser ikke hvor du vil hen. Bare en irrelevant påstand, jo...

Hvor jeg vil hen? Hva kan du gjøre med det? Tror du at avskaffing av religion vil fjerne trussel/straff-elementet fra oppdragelse?

Lenke til kommentar
Isbit - ønsker du å forby religiøs oppdragelse av barn?

Nei, jeg ønsker ikke å forby noe som helst uansett hvor farlig det er. Det være seg tobakk, alkohol, ecstacy, heroin, nazisme eller religiøs oppdragelse.

Ønsker du å forby å lære barn opp til at den ariske rasen er overlegen? Hvis ja, hvorfor ønsker du ikke å forby å lære barn opp til at muslimer er overlegne vantro?

Lenke til kommentar
Isbit - ønsker du å forby religiøs oppdragelse av barn?

Hadde jo vært en bra start.

Bibelen er absolutt ikke noe barnebok.

Du synes dette er passende for barn?

2Kong 18,27

"Men kommandanten svarte: "Tror du min herre har sendt meg for å si dette bare til din herre og til deg? Nei, det er like mye til mennene som sitter på muren, de som snart må ete sin egen skitt og drikke sitt eget vann, likesom dere.""

Høys 7,2

"Ditt skjød er som et rundt beger; måtte det aldri mangle vin!"

1Kong 3,24-25

"Hent et sverd til meg!" sa kongen. De kom inn til kongen med et sverd, og han sa: "Hogg det levende barnet i to, og la de to kvinnene få hver sin halvpart."

synes forøvrig at bibelen burde være advarselsmerke i likhet med tobaksprodukter.

Feks. overdreven tro kan føre til hallusiasjoner, vrangforestillinger, død og fordervelse.

83308426_30022366e9.jpg

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Du drar bare frem det mest ekstreme, isbit. Det er slett ikke slik at alle muslimske barn lærer at de er overlegne ikke-muslimer og at de havner i helvete om de ikke tror.

analkløe - hvordan har du tenkt å gjennomføre et slikt forbud for å forsikre deg om at religiøs oppdragelse ikke forekommer?

Lenke til kommentar
Du drar bare frem det mest ekstreme, isbit. Det er slett ikke slik at alle muslimske barn lærer at de er overlegne ikke-muslimer og at de havner i helvete om de ikke tror.

analkløe - hvordan har du tenkt å gjennomføre et slikt forbud for å forsikre deg om at religiøs oppdragelse ikke forekommer?

Svar på spørsmålet. Er det greit eller ikke?

Ønsker du å forby å lære barn opp til at den ariske rasen er overlegen? Hvis ja, hvorfor ønsker du ikke å forby å lære barn opp til at muslimer er overlegne vantro?
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke synes det er riktig, nei, men jeg vil ikke forby det. Den beste måten å jobbe mot slikt på er gjennom skolegang hvor man lærer nettopp om andres kulturer og religioner, samt historie og historie sammenhenger for dermed å forsøke å fjerne den type holdninger fra barnsben av.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke synes det er riktig, nei, men jeg vil ikke forby det. Den beste måten å jobbe mot slikt på er gjennom skolegang hvor man lærer nettopp om andres kulturer og religioner, samt historie og historie sammenhenger for dermed å forsøke å fjerne den type holdninger fra barnsben av.

Men hvordan kan de bli godt samhold når barna lærer at skjebnen i evigheten avhenger av hvilken tro de har?

Lenke til kommentar

Du vil ikke forby at man lærer barn at de blir henrettet dersom de forlater foreldrenes tro. Sist jeg sjekket er drapstrusler allerede forbudt.

Lenke til kommentar

Du spurte hva Isbit ønsker og da svarte jeg hva jeg ønsker..

Å avskaffe religion lar seg ikke gjennomføres i praksis.

Det man i midlertid kan gjøre er å sette en aldersgrense på 18år for å være medlem i et trosamfunn.

Videre kan man håndheve religionsfrihet loven slik at religiøse ikke får særregler.

man kan også forby oppsøkende forkynning.(JV)

Staten bør avvikle sin favorisering av den norske kirke.

Staten bør avvilke statsstøtte til alle trosamfunn

osv.

Dersom dette blir gjennomført vil man begrense og redusere religiøs vekst.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan de bli godt samhold når barna lærer at skjebnen i evigheten avhenger av hvilken tro de har?

Det kan fortsatt bli godt samhold av det, vi har da hatt kristne og ikke-troende i Norge svært lenge nå. Det er kun de mest intolerante på begge sider som gjør samhold vanskelig.

Lenke til kommentar
Du vil ikke forby at man lærer barn at de blir henrettet dersom de forlater foreldrenes tro. Sist jeg sjekket er drapstrusler allerede forbudt.

Som du selv sier - drapstrusler er forbudt, og det å true sine barn med at man blir drept vil jo da gå under barnevernet.

Igjen - dere fokuserer alltid svart/hvitt. Hvis barn blir oppdratt i religiøs tro så er det det samme som at de blir oppdratt til helvete, drapstrusler om de ikke tror osv. Hvor blir det de moderate religiøse? Hvor blir det av det positive, ved at mange blir oppdratt til å være omtenksome og gode mennesker?

Lenke til kommentar
drapstrusler allerede forbudt.

Sist jeg sjekket var alt lov, så lenge det pakkes inn i religion.

Men du har faen meg et godt poeng!

Ulovlig: "Jeg dreper deg om du ikke kommer hjem til avtalt tid!"

Lovlig: "Du vil brenne i Helvete om du ikke tror på den religionen jeg lærer deg!"

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...