Gå til innhold

Hvilken plass bør religion ha i skolen i det 21. århundre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

religion har ingen ting med det moderne skolesystemet å gjøre. hvorfor kaste bort tid på å lære dette da man heller hadde hatt nytte av mer matte. seff er det jo viktig å kunne saker om de forskjellige religionene men man trenger da for f ikke 2-3 timer i uka om det i 3 år på uskolen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er svært viktig at man lærer om religion på skolen, men da bør alle religioner læres om på like termer. I tillegg er det snakk om religionshistorie, ikke misjonering.

 

Ang. å lære barn etter egen tro - alle foreldre oppdrar barna etter sine egne verdier, og barn vil da alltid få en merkelapp på seg. "Kristen", "ateist", "agnostiker", "muslim", "nordmann" osv. Det er den del av religionsfriheten, at man skal kunne oppdra barn etter egen overbevisning. At man skal gå inn i et privat hjem og bestemme hvordan foreldre skal oppdra barn synes jeg er overformynderi, verdiarroganse og imperialisme på det groveste.

Lenke til kommentar

I Norge har vi jo KRL. Det er vel like viktig som historie? Det er jo en stor del av samfunnet (andre steder i verden i det minste). Selv om jeg ikke har noe til overs for noen som helst religion, så ser jeg jo hvorfor KRL læres på skolen. Folk læres vel ikke opp i noen tro i KRL som vi gjorde med det gamle kristendom faget, så da er det vel ikke noe å klage på.

 

Andre steder i verden derimot, er jo dette et stort og viktig tema.

Lenke til kommentar

De som mener at man bør kutte ut religionsundervisning - eller redusere den kraftig - på skolen viser svært liten forståelse overfor hvordan samfunnet fungerer i dag og kommer til å fungere. Vi har store mengder innvandrere fra land med andre kulturer og religioner allerede, og vi kommer til å få flere (klimaflyktninger). Det er derfor svært viktig i mange jobber som har å gjøre med andre mennesker at man har en god forståelse av og kunnskap om andre kulturer og religioner. Ikke minst er dette svært viktig for å redusere fremmedfrykt og fordommer som florerer i Norge i dag.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er svært viktig at man lærer om religion på skolen, men da bør alle religioner læres om på like termer. I tillegg er det snakk om religionshistorie, ikke misjonering.

 

Ang. å lære barn etter egen tro - alle foreldre oppdrar barna etter sine egne verdier, og barn vil da alltid få en merkelapp på seg. "Kristen", "ateist", "agnostiker", "muslim", "nordmann" osv. Det er den del av religionsfriheten, at man skal kunne oppdra barn etter egen overbevisning. At man skal gå inn i et privat hjem og bestemme hvordan foreldre skal oppdra barn synes jeg er overformynderi, verdiarroganse og imperialisme på det groveste.

 

Ja, man bør lære om religion, men ikke lære at én bestemt religion er riktig. Ungene må velge selv.

 

Jeg synes ellers det er ekstremt barnemisbruk å kalle ungen sin kristen før den er i stand til å tanke selvstendig. Intellektuelt røveri. Forurensning av sinnet deres.

 

Spørsmål 2: bør religiøse skoler tillates? Fører ikke dette til segregering, splittelse og mindre forståelse mellom barn av foreldre med forskjellig religion?

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt fordypings-prosjekt om Islam er jeg ikke sikker på hva som er verst; fremmedfrykten eller realiteten.

 

Isbit: Selvfølgelig bør det tillates, så lenge studentene lærer det de skal, er det vel samma om det er en lærer eller slektninger som forteller deg hva du bør tro på. Akkurat som om religiøse ehh... flyplasser bør vere lov... :p Jeg ser ikke noe problem med at man går på en kristen skole så lenge man vil det selv.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

På skolen bør man lære om alle religioner på like termer, der er jeg enig. Men hjemme vil foreldrene lære hvilke verdier og hvilket livssyn de anser som viktig videre til sine barn, og det er som sagt overformynderi og imperialisme av verste sort å blande seg inn i dette (så sant det ikke dreier seg om noe som bryter loven slik at barnevernet kobles inn, men det er ikke det vi snakker om her).

 

Ang. religiøse skoler så er det noe jeg ikke vet helt hva jeg skal mene om. Jeg ser helt klart kritikken mot det. Skal det være lovlig så bør man ha et lovfestet pensum som gjelder for alle, uansett skole, hvor man lærer et minimum av andre religioner og annet som er viktig for alle, uansett kultur og religion.

 

Religion og livssynsfag er viktige samfunnsvitenskapelige fag og man burde ha slike almenne kunnskaper på skolen.

 

Ellers risikerer man at ungene vokser opp som ignorante sjeler uten kunnskap om viktige samfunnsemner.

 

Kunne ikke vært mer enig!

 

Etter å ha hatt fordypings-prosjekt om Islam er jeg ikke sikker på hva som er verst; fremmedfrykten eller realiteten.

 

Fremmedfrykten, uten tvil.

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt fordypings-prosjekt om Islam er jeg ikke sikker på hva som er verst; fremmedfrykten eller realiteten.

 

For min del er realiteten verst. Før jeg lærte noe om Islam, så jeg på dem som litt skrullete, men harmløse vesener. Nå er jeg redd for at troen skal bre seg videre.

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt fordypings-prosjekt om Islam er jeg ikke sikker på hva som er verst; fremmedfrykten eller realiteten.

 

For min del er realiteten verst. Før jeg lærte noe om Islam, så jeg på dem som litt skrullete, men harmløse vesener. Nå er jeg redd for at troen skal bre seg videre.

 

Det var før du lære litt om Islam? Var det ikke du som vurderte å faktisk lese litt i Koranen? Annet enn å hente sitater funnet på flotte litt unyanserte sider?

Lenke til kommentar

Har du sett 2/6 eller? Muslimen nekter jo å svare på hva han lærer barna vil skje med de som mister troen sin!

 

Av frykt for å virke imperialistisk og arrogant, ønsker altså Tabris å tillate foreldre å lære barna sine at de vil brenne i Helvete om de forlater troen sin...

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Har du sett 2/6 eller? Muslimen nekter jo å svare på hva han lærer barna vil skje med de som mister troen sin!

 

Av frykt for å virke imperialistisk og arrogant, ønsker altså Tabris å tillate foreldre å lære barna sine at de vil brenne i Helvete om de forlater troen sin...

 

 

Jepp, han vil svare på noe annet. Det er altså oppsummeringen og svaret på det faktumet at du ikke har lest noe særlig i koranen i det hele tatt? Annet enn sitatetene du finner på nettet?

 

Tabris ønsker å la foreldre lære barna det de vil, foreldre lærer barna alt fra moral, etikk, manerer og påvirker deres verdier.

 

Du ønsker såvidt jeg har forstått at staten skal bryte inn og hindre foreldrene i å gi barna "gale holdninger og verdier".

Som muslimen sier i 2/6. Han har bringt dette barnet til verden, han ønsker å oppdra barnet sitt slik han ønsker og slik han har blitt oppdratt fordi han mener at ungen blir ett bedre menneske av det.

Lenke til kommentar
Jepp, han vil svare på noe annet. Det er altså oppsummeringen og svaret på det faktumet at du ikke har lest noe særlig i koranen i det hele tatt? Annet enn sitatetene du finner på nettet?

 

Tabris ønsker å la foreldre lære barna det de vil, foreldre lærer barna alt fra moral, etikk, manerer og påvirker deres verdier.

 

Du ønsker såvidt jeg har forstått at staten skal bryte inn og hindre foreldrene i å gi barna "gale holdninger og verdier".

Som muslimen sier i 2/6. Han har bringt dette barnet til verden, han ønsker å oppdra barnet sitt slik han ønsker og slik han har blitt oppdratt fordi han mener at ungen blir ett bedre menneske av det.

 

Hva kan jeg gjøre annet enn å le av det du skriver? Kanskje opplyse deg: straffen er helvete.

Lenke til kommentar

Religiøs skole vs. sekulær skole

 

Det sentrale er at man forsøker å sette de menneskelige verdier jeg vil tro de aller fleste av oss deler i direkte sammenheng med ens tro på den og den guden, som om verdiene forsvinner hvis man ikke tror på en viss gud. Hva skal man med religiøse skoler når sekulære skoler lærer bort nøyaktig det samme hva disse verdiene angår?

 

Man må se på hva det er som faktisk skiller religiøse skoler fra sekulære skoler, og avgjøre om det kan rettferdiggjøres at man lager egne skoler for å lære bort akkurat dette elementet som er unikt med religiøse skoler som man ikke lærer i sekulære skoler. Jeg spør: Hva er dette elementet? Hva er det som rettferdiggjør dette elementets tilstedeværelse i et hvilket som helst pensum?

 

Religiøs tilhørighet vs. f.eks. nasjonal tilhørighet

 

Er du født i Norge, kan man si du er norsk, dersom geografi er det som avgjør ens nasjonalitet. Dersom foreldrenes nasjonalitet avgjør barnets nasjonalitet, er barnet norsk fordi foreldrene er norske.

 

Religiøs tilhørighet har ikke med hverken geografi, kultur eller foreldre å gjøre. Det har å gjøre med hva en tror. Å kalle et barn for muslimsk er, som Dawkins vil fram til, presumptuøst. Det blir det samme som å anta at barnet liker erter, bare fordi foreldrene gjør det.

 

Det kan være et definisjonsspørsmål. Uansett: Barnet tror ikke automatisk det samme som foreldrene tror. Derfor blir det like presumptuøst å sende barnet inn i en religiøs skole for indoktrinering i én religion, for dette handler om ting som visstnok ikke har fasit, skal vi tro noe av det som blir sagt i den religiøse leiren. Derfor kan ikke religiøse skoler rettferdiggjøres dersom målet er indoktrinering i én religion fremfor en annen.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...