RedZpider Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) er de tnoen som kjenner til et program (samme om det må kjøpes eller er gratis) som gjør at alt jeg har på den ene hardisken klones over på en annen harddisk kontinuerlig etterhvert som filer legges inn på den? altså, hvis jeg lagrer et bilde på harddisk nr. 1 så blir bildet også lagret automatisk på harddisk 2. uten at jeg trenger å gjøre noe. vil at dette skal skje momentalt og hele tiden, ikke slik at jeg må kopiere disken 1 gang i uka ellerno slikt. vil ha en eksakt kopi av disken til enhver tid på forhånd takk Endret 20. juli 2008 av RedZpider Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Om begge diskene skal være interne, så høres dette ut som en jobb for RAID 1 (aka. speiling). Det brukes ofte i servere, og nå også oftere i arbeidsstasjoner for å ha en redundans av systemdisken. Ved RAID 1 vil all data som lagres på den logiske RAID disken lagres likt på begge diskene. Om du har bygget maskinen din selv, med selv innkjøpte komponenter, så har mest sannsynlig hovedkortet ditt innebygget støtte for RAID, siden de fleste hovedkort som er produsert de siste 3 årene har RAID muligheter. Om du har en ferdigbygget maskin (Dell, HP osv.) så er det ikke like sikkert at maskinen din har RAID støtte, så det må du sjekke. Om maskinen din ikke har RAID støtte, så kan du kjøpe RAID kontroller kort til en billig penge. Endret 19. juli 2008 av fatalicus Lenke til kommentar
RedZpider Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 jeg bygger pc selv ja og har veldig nye og bra komponenter så høres ikke ut som dette skal være noe problem. hvordan setter jeg igang raid på 2 disker? trenger jeg programvare for det? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Om hovedkortet ditt har støtte for RAID så gjøres dette i BIOS/Setup for raidkontroller. Mer nøyaktig om hva du må gjøre står nok i håndboken til hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
RedZpider Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 flott da sjekker jeg der. takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå