soltor Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Her skal det tas bilde av en som sveiser, med sveiseflammen på bilde. Skal ta bildet med Nikon D80. Hva er viktig å huske på? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Å ikke se inn i sveiseflammen. Lenke til kommentar
soltor Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Akkurat det er eg klar over, men her er det mer snakk om å få med seg omgivelsene, og ikke bare sveiseflammen, og mørkt rundt den, på bildet. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Regnet forsåvidt med det, men det kan ikke poengteres sterkt nok. Du må vel regne med at selve flammen blir totalt utbrent uansett, så du kan jo bare bestemme deg for hvor mye du vil ha med av omgivelsene. Prøv deg frem. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Du må nok bruke blits for at ikke sveiseflammene skal dominere hele eksponeringen. Jeg har gjort det på video, men ikke stillbilde. Lenke til kommentar
truaim Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Du kan bruke sveiseglass til og dekke linsa med, ville tro et som er DIN 9 eller 10 ville kunne brukes. Også må du bare sjekke underveis hva som funker med lukkertid. Du må ikke fotografere direkte mot sveiselys uten noe til og blende ned lyset det vil skade sensoren. Endret 19. juli 2008 av truaim Lenke til kommentar
eitp Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Mål lyset på sveiseren. Bruk raw og få så mye fram av området umiddelbart rundt sveiseflammen i etterbehandlingen i PS. Flammen blir som nevnt utbrent uansett. Sjekk colaen på baklommen! Lettere å eksponere mindre intenst lys (lodding?): Eller få fram miljøet uten flamme? eitp Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Hun var da skikkelig sveisen. Dagens tørreste, I know. Kunne ikke dy meg Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 kanskje obvious, men ikke gå for nærme om du ikke vil ha svidde flekker på linsa. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Vil lyset fra sveiseflammen være polarisert? Hvis ja, så kan det kanskje hjelpe med polafilter? Francis Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Det er kraftig mange år siden jeg gjorde en slik jobb, men det gikk svært så bra. Den gangen var det analogt kamera og dias-film som gjaldt. Tror nok du har mest igjen for å kjøre manuellt på denne jobben, men du kan jo forsøke å endre til spotmåling og holde senter på deler av motivet som lyses opp av sveisen. Så lenge du ikke eksponerer etter sveisebuen vil nok ikke bildene ende opp med å være spesielt mørke, utenom i skyggene. Det ser du forøvrig på bildene til eitp. Har du mulighet (utstyr og tid) kunne nok det være en idé å belyse deler av omgivelsene med en diffusert lyskilde. Det tror jeg kunne hevet kvaliteten på resulatatet et hakk med tanke på å få mer av miljøet tydelig frem. Du må ikke fotografere direkte mot sveiselys uten noe til og blende ned lyset det vil skade sensoren. Det går helt fint. Men hvis du vil kaste bort tid på å underbygge påstanden din, så ta deg ut. Vil lyset fra sveiseflammen være polarisert? Hvis ja, så kan det kanskje hjelpe med polafilter? Kanskje det vil hjelpe med å begrense gjenskinnet i linseelementene og event. refleksjoner i metalldeler i omgivelsene?! Ellers skulle vel ikke polariseringsfilter ha så mye å si på direkte lys, som det er snakk om her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå