Gå til innhold

Kraftkar til rundt 10 000,- for bildebehandling/multitasking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, utålmodig iver er ikke så lett å fikse :)

Nå har du jo en ekstra disk som du kan bruke som systemdisk i mellomtiden, eller så er det også en mulighet å kjøre to F1 320GB disker i striping f.eks. Det vil ikke koste stort mer enn en SE16 640GB, men vil yte langt bedre på de fleste områder. Aksesstiden vil riktignok ikke bli forbedret, og der er velociraptoren langt bedre.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Og du kommer stadig med nye forslag :) Jaja, takker for det men nå må jeg snart slå meg til ro med noe...Skal bestille CPU og RAM fra digital impuls nå :) Eneste plassen de hadde Corsair-minnet på lager og billigst på CPUen. Resten bestilles fra Amentio...når jeg har bestemt meg.

Du mener altså å stripe 2 disker for så å speile begge til en backupdisk? Jeg MÅ ha RAID 1 i en eller annen forstand...

Lenke til kommentar

Jeg merker når du er klar for nye utfordringer ser du ;)

Hvis du skal ha 0+1 burde du ha like disker, og da burde du også ha en skikkelig hw-kontroller. Men nei, jeg tenkte på å ha ett stripet sett (2x320 = 640GB) på hk-kontrolleren som systemdisk, og ett speilet sett (2x640 = 640GB) med software RAID for lagring.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Tenkte meg det ja ;) Det er jo flott med slike som deg som deler av sin erfaring for å hjelpe noviser som meg.

Så nå er vi over på 4 disker altså, greit nok. 2 små kjappe som jeg striper for OS'et og 2 speilede lagringsdisker (som blir Caviar SE16 640Gb, ferdig snakka). Får jeg til dette da? Trenger jeg noe ekstra software/hardware eller sette jeg det opp enkelt i BIOS?

SÅ, du foreslår altså 2 samsung-disker til 365 kr stk. Ingen bedre til samme pris? Og du mener disse sammen yter bedre enn 1 caviardisk. De vil vel sammen trekke mer strøm, lage mer varme, bråke mer samt doble sannsynligheten for total superduperkrasj (hvis en ryker ryker alt).

Lenke til kommentar

Dårlig nytt: Jeg lette litt rundt for å forsikre meg om at oppsettet ditt var i orden, og fant til min overraskelse ut at Windows ikke støtter speiling. Altså må du kjøre alt på hk-kontrolleren.

RAID på hk settes nok opp i BIOS. Jeg anbefaler deg å laste ned manualen fra Asus' sider for å finne ut om det vil by på noen problemer.

Jeg vet ikke om noen bedre disker enn Samsung til lavere pris. Å sette opp to slike med striping vil øke ytelsen kraftig fordi du leser fra to disker samtidig. Siden F1 og SE16 yter omtrent likt, vil det bli en del bedre. Men det vil trekke dobbelt så mye strøm, produsere dobbelt så mye varme, og litt mer støy, ja. Det vil også øke sannsynligheten for tap av data, men du burde jo ikke lagre noe viktig på disse diskene. Det har du de speilede diskene til.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke 4 like disker i mirrored stripe på intel matrix(RAID 0+1)(kjøp en 5'te disk og ha i skuffen som reserve).

Da har man sikkerhet og fart.

Det koster mer, men bortsett fra det vil det være bedre ja.

Var det dårlig nytt? Er det det at jeg må kjøre hardware-raid istedenfor software raid du mener? Software-raid er best? Jeg må lese mer om RAID...fremdeles.

Hva som er bedre avhenger helt av hvordan det skal brukes. Hardware RAID yter utvilsomt bedre, mens software RAID (vanligvis) har den fordelen at man kan ikke er i fare for å miste data pga. hardwarefeil. Som sagt tidligere kreves det ofte at man har akkurat samme kontrollermodell for å flytte et hardware RAID array. Og fake RAID (som det antageligvis er på ditt hk) er utvilsomt det verste, med bakdeler fra begge leire. Eneste fordel er at man kan bruke RAID på systemdisken.

Bedrifter bruker gjerne hardware RAID, men har da gjerne en ekstra kontroller i bakhånd eller ihvertfall en supportavtale med leverandøren som garanterer at man får nøyaktig den samme modellen om den ryker. Hvis du har råd til to ekte hardware kontrollere, så er det helt klart best, men det er ikke akkurat billig.

Lenke til kommentar
Hardware RAID yter utvilsomt bedre, mens software RAID (vanligvis) har den fordelen at man kan ikke er i fare for å miste data pga. hardwarefeil.

Miste data på OS-disken mener du? Hardwarefeil = noe som ryker på hovedkortet f.eks? Og problemet er at du ikke får kjøpt et kort med "lik" kontrollermodell selv om kortet heter det samme? Har jeg skjønt det riktig..nei?

Hva er sjansen for at noe ryker da? :) Nå begynner det å bli innviklet ja...

Noen som har peil på om den medfølgende vifta til Q9450-prosessoren bråker? Bør jeg kjøpe en egen stillegående vifte :ohmy:

God natt!

Lenke til kommentar
Miste data på OS-disken mener du?

Om du mister data på OS-disken er vel ikke så nøye. De skal du jo uansett ha stripet.

Hardwarefeil = noe som ryker på hovedkortet f.eks? Og problemet er at du ikke får kjøpt et kort med "lik" kontrollermodell selv om kortet heter det samme?

Ja, eller at selve kortet har gått ut av produksjon.

Har jeg skjønt det riktig..nei?

Ikke verst :)

Hva er sjansen for at noe ryker da? :) Nå begynner det å bli innviklet ja...

Ingen anselse, men ryker det så ryker det. Det kan f.eks. være at du søler noe vann på PC-en, at kabinettviften slutter å fungere slik at du overoppheter ett eller annet, eller rett og slett at det er en produksjonsfeil. Om det er en av en million kort som har en slik feil er uviktig om det nettopp er du som har fått den.

Noen som har peil på om den medfølgende vifta til Q9450-prosessoren bråker? Bør jeg kjøpe en egen stillegående vifte :ohmy:

Min mening er at man alltid burde kjøpe en tredjeparts prosessorkjøler. Thermaltake Ultra 120 Extreme og Noctua NH-U12P pleier jeg å anbefale.

God natt!

Sov godt :)

Lenke til kommentar
Ingen anselse, men ryker det så ryker det. Det kan f.eks. være at du søler noe vann på PC-en, at kabinettviften slutter å fungere slik at du overoppheter ett eller annet, eller rett og slett at det er en produksjonsfeil. Om det er en av en million kort som har en slik feil er uviktig om det nettopp er du som har fått den.

Så dersom jeg skal kjøre RAID (uansett hvilket) med mitt oppsett så kan jeg ikke overføre det til et nytt HK? :cry: For å bytte HK (rent hypotetisk), kan kan jeg eventuelt kopiere all data som jeg har på RAID 1 oppsettet over til en tredje disk for så å sette det opp på nytt i et nytt system?

Og alternativet for å være sikker er å kjøpe en separat hardware-kontroller? Som f. eks???

Lenke til kommentar
Så dersom jeg skal kjøre RAID (uansett hvilket) med mitt oppsett så kan jeg ikke overføre det til et nytt HK? :cry:

Kanskje, kanskje ikke. Det er umulig å vite med sikkerhet.

For å bytte HK (rent hypotetisk), kan kan jeg eventuelt kopiere all data som jeg har på RAID 1 oppsettet over til en tredje disk for så å sette det opp på nytt i et nytt system?

Ikke hvis hovekortet er ødelagt, selvsagt. Men hvis det fungerer og du bare skal oppgradere til nytt hovedkort så kan du selvfølgelig kopiere ut dataene.

Og alternativet for å være sikker er å kjøpe en separat hardware-kontroller? Som f. eks???

Du må kjøpe to. Hvis du ikke bryr deg så mye om ytelse, kan du jo kjøpe to fake-RAID kontrollere. F.eks. denne til 500,- for to. Se om du finner noen tester av ytelsen for å forsikre deg om at det ikke er bortkastet å kjøre stripede disker.

Hvis du vil ha god ytelse ser det ut til at du må opp i 2000,- klassen, altså 4000,- for to kort.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror jeg dropper å kjøpe noen ekstra hardware-kontrollere. I utgangspunktet var det jo ikke meningen å ha separat OS-disk :) Så begynte jeg/vi å leke med 1 separat OS disk for å øke ytelsen. Nå snakker vi om å stripe 2til OS for å øke ytelsen YTTELIGERE. Venter i spenning på neste forslag :)

Jeg tror egentlig maskinen blir helt rå med bare 1 OS-disk sammenlignet med min nåværende PC (AMD Athlon 3000, 1Gb RAM, Abit KV8 pro, 1 x seagate barracuda 250 Gb til OS + lagring). Hvor mye er det egentlig å hente på "ingen OS-disk" vs. 1 OS-disk vs. 2 stripede OS-disker. Er det bare minimalt eller snakker vi om dobling eller hur?

Lenke til kommentar

Det å ha separat OS-disk gir minimalt med ekstra ytelse med mindre du har en god del forskjellige programmer som skal startes samtidig med OS etter det jeg kjenner til. Jeg merket hvertfall selv liten til ingen forskjell. Dog, mer praktiske er det helt klart :) ( Såfremt du har backup av registeret )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Vel, jeg tror jeg dropper å kjøpe noen ekstra hardware-kontrollere. I utgangspunktet var det jo ikke meningen å ha separat OS-disk :) Så begynte jeg/vi å leke med 1 separat OS disk for å øke ytelsen. Nå snakker vi om å stripe 2til OS for å øke ytelsen YTTELIGERE. Venter i spenning på neste forslag :)

Det avhenger jo helt av hvor mye du ønsker å betale for ekstra ytelse, og du har jo sagt at du vil ha ytelse. Uansett er ikke problemet OS-disken, men de speilede diskene. Og de vil du vel fortsatt ha? Men angående OS-disk så synes jeg fortsatt at du burde vente på VR 150GB. Evt. bruke den gamle 250GB disken din i mellomtiden hvis du ikke orker å vente :)

Jeg tror egentlig maskinen blir helt rå med bare 1 OS-disk sammenlignet med min nåværende PC (AMD Athlon 3000, 1Gb RAM, Abit KV8 pro, 1 x seagate barracuda 250 Gb til OS + lagring). Hvor mye er det egentlig å hente på "ingen OS-disk" vs. 1 OS-disk vs. 2 stripede OS-disker. Er det bare minimalt eller snakker vi om dobling eller hur?

Jeg aner ikke hvor mye forskjellen er mellom dedikert OS-disk og ikke. Akkurat den biten har jeg fra andre photoshopeksperter. Hvor mye ytelsesforbedring det er med striping kan du fort finne ut fra tester. Det avhenger både av kontroller, disker og bruk, men i teorien kan du doble overføringshastigheten.

Uansett blir denne maskinen langt bedre enn din gamle ja :)

Det å ha separat OS-disk gir minimalt med ekstra ytelse med mindre du har en god del forskjellige programmer som skal startes samtidig med OS etter det jeg kjenner til. Jeg merket hvertfall selv liten til ingen forskjell. Dog, mer praktiske er det helt klart :) ( Såfremt du har backup av registeret )

Men bruker du photoshop da? Etter hva jeg har sett, anbefaler de fleste å ha en egen scratchdisk.

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Ja jeg skal nok speile de 2 lagringsdiskene selv om litt av vitsen faller bort når jeg kan risikere å miste begge som følge av inkompatible kontrollere. Må likevel passe på å ta jevnlig backup på en ekstern.

Tror du den velociraptoren spiser opp 2 stripede caviardisker da? Kanske det, kanskje jeg skal vente (i evigheter?) på den velociraptoren til 1500 kr (???) og heller bruke barracudaen som OS intill videre.

Faen så vanskelig dette skulle bli da! :S

Altså ingen mulighet for software RAID med windows? Har ikke hatt tid til å lese meg opp enda...

Jeg bruker Photoshop ja. Har ikke helt skjønt hvilken disk du mener jeg skal bruke som scratch-disk? En egen disk som kun brukes til det? Kan jeg ikke bruke OS-disken som scratch-disk?

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Ja jeg skal nok speile de 2 lagringsdiskene selv om litt av vitsen faller bort når jeg kan risikere å miste begge som følge av inkompatible kontrollere. Må likevel passe på å ta jevnlig backup på en ekstern.

Det tar jo vekk mye av poenget siden du fortsatt har et "single point of failure". Det hjelper lite å ha to biler når veien er ødelagt. Men nå er jeg ikke akkurat brennsikker på at hk-kontrolleren bruker et proprietært format, så det kan absolutt være verdt å undersøke det nærmere. Hvis du kan ta en av diskene og lese den i en annen PC er det jo ikke noe problem.

Tror du den velociraptoren spiser opp 2 stripede caviardisker da? Kanske det, kanskje jeg skal vente (i evigheter?) på den velociraptoren til 1500 kr (???) og heller bruke barracudaen som OS intill videre.

Velociraptoren vil ha en bedre aksesstid, som er veldig greit å ha på en OS-disk, mens stripede caviardisker vil ha bedre overføringshastighet. Det er altså forskjellen i hvor lang tid det tar å finne data på disken og hvor lang tid det vil ta å lese den. Litt forenklet :)

Faen så vanskelig dette skulle bli da! :S

Altså ingen mulighet for software RAID med windows? Har ikke hatt tid til å lese meg opp enda...

Jeg bruker Photoshop ja. Har ikke helt skjønt hvilken disk du mener jeg skal bruke som scratch-disk? En egen disk som kun brukes til det? Kan jeg ikke bruke OS-disken som scratch-disk?

Windows støtter striping, men ikke speiling. Dessverre.

Scratchdisk burde vel være separat fra OS-disk, siden OS-disken har swapfilen. Men det skader sikkert ikke å sjekke om det jeg sier er riktig. Jeg er ingen photoshopekspert.

Lenke til kommentar

Dere overdriver dette med problemer rundt onboard "semiraid" kontrolleren synes jeg.

Kikker man på Intel Storage Matrix RAID driverene er samme driver brukt til kontroller versjon ICH6/ICH6R/ICH7/ICH7R/ICH8/ICH8R/ICH9/ICH9R.

Det vil si at bytter du hovedkort til et "nytt" et med Intel Chipsett m/ICHX kontroller skal det mye til for at det "gamle" RAIDET ditt ikke blir gjenkjent etter å ha flyttet det over.

Hadde selv et onboard RAID opprinnelig fra Silicon Image 3112 noen år tilbake(på et nforce2) som ble med meg i tre hovedkort oppdateringer uten å miste data.

Lenke til kommentar

Alt jeg sier er at jeg ikke ville tatt risken, men om andre er villige er opp til dem. Og det er ikke et problem med fake-RAID, men hardware RAID generellt. Man kan ikke ta gratis backup av hardware, slik man kan med software.

At det brukes samme driver sier ingenting om at det er samme kontroller. I skjermkortverdenen brukes som regel samme driver på en lang rekke skjermkort som er ganske så forskjellige. Man har ingen garantier mot at Intel finner ut at de vil bytte om litt på diskformatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...