Syar-2003 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hvis du skal ha minne til dual-channel (eller bare to moduler i samme PC) kjøper du matched. Grunnene til dette er flere: Matched : 1)Begge modulene har blitt matchet slik at de tåler ~ samme frekvens. 2)Moduler har "binning" . Dvs DRAM chips brukt i produksjonen er samme på begge , dvs fra en leverandør for å bygge opp minnemodulen har eks antall dram chips organisert i ranks/banker : DRAM chips produseres av ulike fabrikker som : quimonda,micron,elpida,samsung,hynix,aeneon,promos osv. 3)Et matched sett betyr at de har samma chip "binning" (dram chip produsent) 4)Kjøper man f.eks Corsair PC-8500 TWINx2-4096-KIT V.1-1 i aug.2008 og i Mars 2009 et nytt Corsair PC-8500 TWINx2-4096-KIT V.1-2 kan de ha byttet chip leverandør. Resultatet av å blande moduler med ulike egenskaper (dram chips) kan i værste fall skape ustabilitet. Endret 29. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 To moduler er ikke alltid bedre nei. Etter hva jeg har forstått både yter og klokker fire moduler bedre, så lenge hovedkortet takler det. Det er riktig at en del hovedkort har problemer med fire brikker, men man vil som regel kunne komme ganske nært opp til oppgitte spesifikasjoner ved å overklokke minnekontrolleren. Og man er ikke i en så veldig mye bedre posisjon for en oppgradering med to moduler, siden det samme problemet vil gjelde da. Antageligvis vil det være verre, siden 2GB brikker vel er mer krevende enn 1GB brikker. Dette 2x2 settet har fått mye god omtale, og koster halvparten av det du har valgt. Frekvensforskjellen vil du ikke merke. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Ok... Hva med denne disken som systemdisk og så speiler jeg 2 spinpoint F1 750 Gb disker? Eller kanskje bare en tredje spinpointdisk (eller annen rask disk) som systemdisk? Så kan jeg lagre bildene og databasen ++ på en disk som jeg speiler mens jeg kjører systemet og programmene på en separat... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hvilke programmer tenker du å bruke ? Jeg har selv oppgradert for ikke så lenge siden, hvor pc´en hvoedsaklig brukes til bilderedigering (dvs. Photoshop og Lightroom). RAID er så absolutt et must, og miste bilder er noe av det sureste som kan hende. Nå har jeg ikke noen erfaring med sotfware-raid, som ble nevnt tidligere, men jeg vil anta at hardware RAID vil være en raskere variant ? Uansett så er det vel faren for disk kræsj som er overhengende, og ikke kræsj av RAID kontrollere ? Jeg har selv satt opp to 500GB disker i Raid0, som bildene blir lagret på. Har valgt Raid0 for å maksimere hastigheten på diskene som LR knasker bildefilene på. Nå har jeg ikke gjort de store testene for å sjekke forsjellen, men alle monner drar når man skal redigere store Tiff/raw filer (og har jo merket at disken blir brukt flittig ved enkelte operasjoner), så det kan jo være et tips også. Så bruker jeg bare LR´s "backup" funksjon for å sikkerhetskopiere bildene til en annen og litt tregere disk hver gang jeg importerer bilder. Så det var nå måten jeg liker å gjøre det på.. Endret 29. juli 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ok... Hva med denne disken som systemdisk og så speiler jeg 2 spinpoint F1 750 Gb disker? Eller kanskje bare en tredje spinpointdisk (eller annen rask disk) som systemdisk? Så kan jeg lagre bildene og databasen ++ på en disk som jeg speiler mens jeg kjører systemet og programmene på en separat... Skal du ha den harddisken der, må du først ha en SCSI-kontroller, noe som koster tusenlappen. Og skal du ha en 15 000 rpm harddisk, velger du selvsagt SAS! Det er stillere, nyere teknologi, tar Sata-kabler og ikke minst SAS-kontrollerene kan ta imot vanlige Sata disker! Det vil si at du kan putte alle sata harddiskene dine på kontrolleren. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Ja oppdaga det der med at jeg må ha egen kontroller for SCSI...så det glemmer vi. Men kanskje en annen disk? Eller? Ja det går i Lightroom og photoshop ja, RAW og TIFF. Jeg har en ekstern HDD som jeg tar backup av bildekatalogen og LR-databasen på en gang i blant. Men det det blir for sjelden så jeg ønsker backup "on the fly" med RAID 1. Jeg må lese mer om software vs. hardware raid skjønner jeg. For hardware raid trenger man altså kjøpe ekstra hardware? Men jeg tenker altså å speile 2 disker i RAID 1 for så å ha en rask systemdisk i tillegg. Og så tar jeg backup av det viktigste på en ekstern en gang i blant. Det hjelper som kjent lite med RAID 1 dersom huset brenner ned. RAID 0 går sikkert kjappere men da har du jo ingen backup dersom en av diskene ryker...Når du tar backup under import ZeVs^, får du da med deg databasen og alle nøkkelordene? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ok... Hva med denne disken som systemdisk og så speiler jeg 2 spinpoint F1 750 Gb disker? Eller kanskje bare en tredje spinpointdisk (eller annen rask disk) som systemdisk? Så kan jeg lagre bildene og databasen ++ på en disk som jeg speiler mens jeg kjører systemet og programmene på en separat... En Velociraptor vil gi bedre ytelse til en langt bedre pris per GB. Spinpoint F1 750GB er ikke så veldig bra. Gå heller for WD Caviar SE16 640GB (WD6400AAKS), eller Spinpoint F1 1TB som bruker henholdsvis 320 og 334 GB plater, i forhold til F1 750GB som bruker 250GB plater. En VR som systemdisk og speilede 7200RPM disker for lagring og evt. scratch disk tror jeg blir en bra løsning. Men husk: RAID is not a substitute for backup! Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Jeg har selv oppgradert for ikke så lenge siden, hvor pc´en hvoedsaklig brukes til bilderedigering (dvs. Photoshop og Lightroom). RAID er så absolutt et must, og miste bilder er noe av det sureste som kan hende. Nå har jeg ikke noen erfaring med sotfware-raid, som ble nevnt tidligere, men jeg vil anta at hardware RAID vil være en raskere variant ? Uansett så er det vel faren for disk kræsj som er overhengende, og ikke kræsj av RAID kontrollere ? For ytelse er hardware RAID bedre, men om målet er sikker datalagring er software RAID veien å gå. RAID kontrollere "krasjer" i aller høyeste grad. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 For hardware raid trenger man altså kjøpe ekstra hardware? P5Q Pro har on-board RAID, men om ytelse er målet er en skikkelig hardware RAID kontroller (ikke liksom-hardware) bedre, men de koster som regel litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Ja oppdaga det der med at jeg må ha egen kontroller for SCSI...så det glemmer vi. Men kanskje en annen disk? Eller? Ja det går i Lightroom og photoshop ja, RAW og TIFF. Jeg har en ekstern HDD som jeg tar backup av bildekatalogen og LR-databasen på en gang i blant. Men det det blir for sjelden så jeg ønsker backup "on the fly" med RAID 1. Jeg må lese mer om software vs. hardware raid skjønner jeg. For hardware raid trenger man altså kjøpe ekstra hardware? Men jeg tenker altså å speile 2 disker i RAID 1 for så å ha en rask systemdisk i tillegg. Og så tar jeg backup av det viktigste på en ekstern en gang i blant. Det hjelper som kjent lite med RAID 1 dersom huset brenner ned. RAID 0 går sikkert kjappere men da har du jo ingen backup dersom en av diskene ryker...Når du tar backup under import ZeVs^, får du da med deg databasen og alle nøkkelordene? Ser det var noen som var uenige med meg her ja.. mulig software raid er hakket tryggere i et lite knippe situasjoner for alt jeg vet, så skal ikke starte noe krangel ut av det. Det er uansett best, synes nå jeg da, å ha en ekstra backup i tillegg på en usb disk eller noe slikt. Kommer vel an på hvorfor man velger raid. Det hjelper uansett mot det som jeg anser som den største faren, nemlig disk kræsj (bare en liten digresjon, men er det mulig å ta en speilet disk ut av raid oppsett og bruke den som singel ?) Christine, for å unngå å bruke masse penger på ekstra raid kontrollere, bør du sørge for at raid er innebygget/støttet på hovedkortet du kjøper. Disse hovedkortene er vanligvis ikke mye dyrere heller, og etter min erfaring fungerer disse innebyggede løsningene mer en godt nok til det du trenger. Angående hvordan jeg gjør det, så er det ingen backup med raid0 nei, men for hver gang jeg importerer bilder, kopierer LR en ekstra kopi til en "backup-disk" som ikke er i raid. Så hvis en av raid diskene ryker har jeg backup, selv om jeg antakelig da har en rimelig mengde sorteringsarbeid foran meg En ekstern usb disk ville vel kanskje være det aller sikreste. Om lynet skulle komme på besøk og finne veien inn i pcen min kommer jeg antakelig til å grine en uke i strekk.. Databasen og nøkkelordene følger ikke med, så jeg tar ekstra backup av dette en gang i uka, satt opp automatisk. Så raid1 er nok helt sikkert enklest sånn sett (Sett at Lightroom legger database/nøkkelord på Raid disken og ikke system disken som programmet antakeligvis er installert på Husker jeg ikke helt feil ligger Lightroom databasen i "mine dokumenter") edit: ser du kom meg i forkjøpet phear00. Om de er veldig mye bedre med eksterne kontrollere vet jeg ikke, annet enn at de vanligvis støtter en god del flere raid typer. De innebyggede har vel kun raid0+1 vanligvis, men jeg ser at trådstarter ikke trenger noe annet så da burde det være midt i blinken Endret 29. juli 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Som systemdisk så fungerer Western Digital sin Raptor disker veldig bra.. Jeg ville ha valgt en disse diskene til å ha i raid: 500 GB utgave: https://prisguiden.no/product.php?productId=93782 750 GB utgave: https://prisguiden.no/product.php?productId=93784 Men som sagt smaken er som baken, den er delt i to.. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ser det var noen som var uenige med meg her ja.. mulig software raid er hakket tryggere i et lite knippe situasjoner for alt jeg vet, så skal ikke starte noe krangel ut av det. Det er uansett best, synes nå jeg da, å ha en ekstra backup i tillegg på en usb disk eller noe slikt. Kommer vel an på hvorfor man velger raid. Det hjelper uansett mot det som jeg anser som den største faren, nemlig disk kræsj (bare en liten digresjon, men er det mulig å ta en speilet disk ut av raid oppsett og bruke den som singel ?) Nei, ikke nødvendigvis. Det er derfor jeg sier at software RAID er bedre. Hvis kontrolleren tar kvelden og du ikke får tak i nøyaktig samme, kan det hende at du mister all data, eller ihvertfall får store problemer med å få tak i dem. edit: ser du kom meg i forkjøpet phear00. Om de er veldig mye bedre med eksterne kontrollere vet jeg ikke, annet enn at de vanligvis støtter en god del flere raid typer. De innebyggede har vel kun raid0+1 vanligvis, men jeg ser at trådstarter ikke trenger noe annet så da burde det være midt i blinken Hovedkort har nok som regel såkalt fake-RAID, altså en blanding av software og hardware RAID, og man får derfor de fleste av ulempene til både hardware og software RAID. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Herregud, jeg blir GAL! Jeg sitter på sneglenett og prøver å finne RAM, det jeg TROR jeg vil ha er ikke på lager noen steder... Kan noen vennligst velge 2x2GB matched superduper RAM til meg som er lagervare... Er dette noe for meg? Trenger jeg de viftene (vil ikke ha bråk). Er denne bra da? 4 Gb i en brikke... Eller andre brikker? Forresten så har det blitt noen endringer i handlekurven.. Skal går for en raptordisk for OS og bytte samsungdiskene med WD caviar 640Gb.. Endret 30. juli 2008 av Chatrine17 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Begge valgene dine der er bra moduler. Corsair støtter 1066mhz (PC-8500). Muskin støtter 1000mhz (PC-8000) og er forøvrig et 2x2048MB kit også. Edit: ! Aopen H600B har litt for slapp strømforsyning til oppsettet ditt etter min mening. Endret 31. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Begge minnestettene er bra, og du trenger så absolutt ikke den medfølgende jetmotoren til det første settet. Raptor-disken er ikke så bra, og støyer i tillegg. Caviar-en slår den faktisk på de fleste områder. Det er Velociraptor du vil ha. Og jeg ville gått for et bedre kabinnett og strømforsyning. Det er viktig med et godt kabinett for å unngå vibrasjon, resonanser og god luftflyt. Antec P182 er kongen, men er nok litt overkill for deg. Jeg er ikke så godt orientert på kabinetter utenfor det høyeste sjiktet, men Antec Solo har jeg ihvertfall hørt mye bra om. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Er enig med de andre her i at quadcore mye ram og raske disker med backup er tingen for deg som skal jobbe med bildebehandling. Dette er ofte applikasjoner som er optimalisert for å kunne dra nytte av flere kjerner, og mye minne er et must. De fleste nye gode hk fra intel tilbyr faktisk mulighet for å dele opp diskene i både raid 1+0. Da får du både i pose å sekk, mere ytelse + speiling av data. Dette er noe du kan vurdere. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Da går jeg for Corsair-brikkene og dropper trolig rakettmotorene. Raptordisken på 150 Gb har jo fått god kritikk her. Men den er litt "gammel" og har ikke SATA2 slik som Velociraptor. Sistnevnte er uansett for dyr (2000,-). Jeg finner ikke 150Gb versjonen av denne i Norge. Raptoren slår Caviardiskene mine på boot og loading http://techreport.com/articles.x/14380/5 . Er det ikke der systemdisken skal være god? Caviardiskene slår Raptoren på imageprocessing og multitasking http://techreport.com/articles.x/14380/4 . Er det systemdisken som tar seg av disse oppgavene når jeg har alle bildene på Caviardiskene??? Burde jeg heller går for 3 Caviardisker?... :S når jeg tror jeg har bestemt meg så kommer det nye spørsmål Når det gjelder kabinett så glemte jeg å si at jeg allerede HAR det H600B kabinettet Så jeg kommer til å bruke det men muligens hive ut strømforsyninga. For det er vel mulig? Er det Ulurt av meg å prøve med 350W først? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 150GB versjonen av Velociraptor kommer forhåpentligvis om ikke så lenge. Raptor yter bedre på noen områder, men hvor ofte skal du starte opp PC-en eller spille spill? Det er ikke verdt prisen mener jeg. Personlig ville jeg ha gått litt ned på prosessoren for å få råd til en bedre disk, eller så er det jo et alternativ å smøre seg med tålmodighet Jeg regner med det er mulig å ta ut strømforsyninge, men siden du allerede har kabinettet er det jo enkelt å prøve for å se. Og samtidig burde du måle hvor stor plass det er til en ny strømforsyning. Jeg vil uansett anbefale å gå for en ny strømforsyning med en gang. Det trenger du. Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Ja jeg har tenkt som du, det er ikke så ofte man starter pc'n, den går hele dagen. Åpne programmer...tja. Men prisen på Raptoren og prisen på Caviaren er den samme så jeg vet ikke helt hva det blir. Andre som har synspunkter? Caviar 640 Gb eller Raptor 74 Gb som OS-disk? Det er en uke til jeg kommer hjem fra jobb så jeg får ikke sjekka dette med fysisk størrelse på strømforsyning med mindre det står noe om dette på nett. Det er vel noen standarder ute å går? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Men raptor har 10% av kapasiteten og du får en del støy med på kjøpet. Og siden det kommer en 150GB velociraptor snart er det vel like greit å vente? PC-komponenter følger som regel ATX-standarden, men ikke alltid. Store strømforsyninger er som regel lengre, og det kan hende at kabinette bruker en løsning utenfor standard siden den kommer med strømforsyning og ikke må passe med andre strømforsyninger. Men jeg tviler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå