Gå til innhold

Ikke betalt nettside. Help

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem, og hva kan jeg gjøre med dette.

Har laget en handleside for en kar, der vi ble enige om en pris på siden med logo.

Denne siden skulle jeg ta på fritiden, og noen tidsfrist ble ikke satt på grunn av at dette var min første handleløsning.

Har brukt 5 mnd på denne og den er publisert. Nå vil han ikke betale det vi ble enige om, men vil betale 1/7 del av prisen, altså for logoen. Siden ligger ute og er i drift, så han tjener nok penger på siden. Han truer meg nå med advokat, og søksmål på grunnlag av at jeg har brukt 5 mnd på siden og han mener at jeg er grunn til att han nesten gikk personlig konkurs.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt: Om dere ikke har noen kontrakt, så er det du som eier rettighetene til alt du har generert på siden. All koding, all grafikk osv. Det vil si at du kan kreve å få fjerna siden fra nettet om ikke den avtalte summen blir betalt siden det er du som har opphavsretten på det. Siden du har originalfilene, så er det han som burde være redd for søksmål fra deg og ikke omvendt. Alt annet blir vanskelig å ta i en rettssal (hvordan skal han bevise eventuelt at 5 mnd leveringstid var for lenge om han ikke har en kontrakt som sa at den skulle leveres på kortere tid?).

Klart, du kan jo ikke bevise at han har tilbydd mer penger, men det er jo bare å kreve siden fjernet om du ikke får pengene dere har avtalt dere imellom. Da står han på bar bakke med hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så er det du som eier åndsverket så lenge han ikke kan vise til en kvittering hvor han har betalt en sum og produktet er spesifisert.

Hvis han bruker åndsverket ditt uten å ha din skriftlige tillatelse (lisens) så bryter han åndsverkslovens §§ 1 og 2.

Brudd på åndsverksloven er straffbart med bøter og fengsel inntil 3 år siden bruddet er forsettelig.

Les hele åndsverksloven på http://lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde sendt regning, hadde ikke noe skjedd etter en stund hadde jeg tatt ned webshoppen. Jeg hadde forsikra meg at backup av filene var skikkelig lagret.

Etter han hadde betalt hadde jeg satt opp webshoppen slik den var.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Først og fremst; opptre ryddig, selv om kunden din kanskje ikke gjør det. Å true med advokat og søksmål er et relativt vanlig middel for å få deg til å backe ut, selv om han ikke nødvendigvis har noen sak. Og i følge din fremstilling har han, så vidt jeg kan se, ikke det. Med forbehold om at dine opplysninger er korrekte riktignok.

Send ham et rekommandert brev der du forklarer at det ikke ble inngått noen avtale om tidsfrist/forbruk, at prisen var avtalt på forhånd og at det er du som, i følge åndsverksloven, sitter på alle rettighetene til arbeidet ditt inntil regningen er betalt. Selv da vil han i de fleste tilfeller kun ha betalt for bruksretten, ikke opphavsretten til originalfilene, med mindre dette er spesifisert i kontrakten. Gjør samtidig oppmerksom på at siden vil bli tatt ned (eller krevd tatt ned) dersom ikke regningen betales på forfall, og at han i verste fall kan stå overfor et søksmål selv dersom han fortsetter å bruke ditt åndsverk til egen vinning uten tillatelse.

Slik jeg ser det har du en sterkere sak enn ham, men det er lurt å alltid, alltid alltid ha en skriftlig kontrakt å forholde seg til. De fleste lærer dessverre på samme måte som deg :(

EDIT: når noen bruker åndsverket ditt uten tillatelse kan du i teorien kreve en hvilken som helst sum som kompensasjon, men i praksis mener jeg det generelt har pleid å ligge på omtrent det dobbelte av hva det normale honoraret ville ha vært.

EDIT 2: om du har jobbet med denne løsningen i 5 mnd og kunden ikke har hatt innvendinger før vil jeg si han enten har planlagt dette fra starten, eller vært veldig lite dyktig til å si ifra... Uansett må han ta ansvaret selv og bite i det sure eplet. Dersom han mente det tok for lang tid har han hatt nok av tid til å gi beskjed om det, å komme drassende med det først når regningen skal betales er amatørmessig og uprofesjonelt.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...