vargaz Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Første dag med nytt kamera. Nikon D60, dama har vært ute å tatt noen bilder. Jeg synes hun var flink, første gang hun tar i et speilreflekskamera. Forstår selvfølgelig at ikke alle dere verdensmestere her synes det er så imponerende. Endret 19. juli 2008 av vargaz Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Dere har feil optikk til denne typen fotografering. Derfor er det ikke skikkelig skarpt. Dere trenger noe med en bedre nærgrense, enten et makro-objektiv eller en telezoom som gir deg en forstørrelse som er i nærheten av det. Da vil dere få skarpe bilder av små ting. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Altså har ikke sagt at vi er proffe, har nettopp kjøpt et kamera for mange tusen og har lyst til å prøve å ta noen bilder med det. Jeg synes at resultatet ble bra i forhold til hvilket utstyr vi egentlig har. Ja, om jeg bruker 3 000kr på et objektiv som er ment til å ta slike bilder vil de bli bedre.. men har jeg mye penger å bruke på mer kamera utstyr som overhode ikke er matnyttig, nei iallefall ikke akkurat nå... Ting kommer senere, som sagt første dag med kameraet. Endret 19. juli 2008 av vargaz Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Dette er da ikke så halvgalt - jeg tok langt dårligere nærfotos da jeg var fersk kar med kitzoom. Godt lys, pene farger. Oppdrag til neste gang: Planlegge bakgrunnen littegranne. Er det skutt i grønt modus, P eller A? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvis det er tatt med kit-objektivet, så er det vel ikke så ille. Fine farger, men skarpt er det ikke som nevnt. Litt beskjæring kan forsøkes for å få motivet litt mindre midtstilt. Kr. 3000,- er nok et lite hakk for lite for det ideelle objektivet, hvis det ikke er brukte kroner da... Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Jeppjepp, 3 000kr kan bli i det minste laget. Hvilke objektiv vil være gode for å ta macrobilder? mulig jeg kan få kjøpt noe i fra usa eller ebay. Hvilke bilder passer det objektivet jeg har nå til å ta da? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Alle dedikerte makroobjektiver er ganske gode optisk, så i generell forstand er prisklassen grei nok. Men til lettskremte skapninger må du litt unna, og objektivene har en tendens til å bli dyrere jo lengre brennvidden er. Skulle jeg selv ha handlet ville jeg satt Mr. Olsen's "Bugma" som et minimum (150mm), men det skader sikkert ikke med ennå lenger (og dyrere) brennvidde. Til andre ting enn insekter (blomster f.eks.) kan de lange brennviddene heller bli tungvinne å jobbe med vil jeg tro. Det objektivet du har nå passer til det meste, bare du tar hensyn til begrensningene. Spesialoptikk kan like gjerne vente til man er sikker på at det er noe man kommer til å benytte. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Tatt i betraktning at dere ikke har Makro vil jeg si dette er en fulltreffer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå