Gå til innhold

BK: Bie og blomsten

Anbefalte innlegg

Første dag med nytt kamera. Nikon D60, dama har vært ute å tatt noen bilder. Jeg synes hun var flink, første gang hun tar i et speilreflekskamera. Forstår selvfølgelig at ikke alle dere verdensmestere her synes det er så imponerende.

post-87347-1216487960_thumb.jpg

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har feil optikk til denne typen fotografering. Derfor er det ikke skikkelig skarpt. Dere trenger noe med en bedre nærgrense, enten et makro-objektiv eller en telezoom som gir deg en forstørrelse som er i nærheten av det. Da vil dere få skarpe bilder av små ting.

Lenke til kommentar

Altså har ikke sagt at vi er proffe, har nettopp kjøpt et kamera for mange tusen og har lyst til å prøve å ta noen bilder med det. Jeg synes at resultatet ble bra i forhold til hvilket utstyr vi egentlig har. Ja, om jeg bruker 3 000kr på et objektiv som er ment til å ta slike bilder vil de bli bedre.. men har jeg mye penger å bruke på mer kamera utstyr som overhode ikke er matnyttig, nei iallefall ikke akkurat nå... Ting kommer senere, som sagt første dag med kameraet.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Hvis det er tatt med kit-objektivet, så er det vel ikke så ille. Fine farger, men skarpt er det ikke som nevnt. Litt beskjæring kan forsøkes for å få motivet litt mindre midtstilt. Kr. 3000,- er nok et lite hakk for lite for det ideelle objektivet, hvis det ikke er brukte kroner da...

Lenke til kommentar

Alle dedikerte makroobjektiver er ganske gode optisk, så i generell forstand er prisklassen grei nok. Men til lettskremte skapninger må du litt unna, og objektivene har en tendens til å bli dyrere jo lengre brennvidden er. Skulle jeg selv ha handlet ville jeg satt Mr. Olsen's "Bugma" som et minimum (150mm), men det skader sikkert ikke med ennå lenger (og dyrere) brennvidde. Til andre ting enn insekter (blomster f.eks.) kan de lange brennviddene heller bli tungvinne å jobbe med vil jeg tro.

Det objektivet du har nå passer til det meste, bare du tar hensyn til begrensningene. Spesialoptikk kan like gjerne vente til man er sikker på at det er noe man kommer til å benytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...