PyrionZ Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Skal avgårde og se på en Husqvarna Wr 2005mod til uka.. Da lurer jeg på; hva burde jeg se etter? Kosmetiske skader ser jeg jo, slark i styrelager skal jeg kjenne etter. Men, hva annet? Takker for svar: ) Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 sjekk at demperene ikke "svetter" eller lekker. det ser du ved å presse demperene ned og se om det blir våte striper o.l. på stålet som går inn i demperen. Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Noe mer? Må vite så mye som mulig snarest! Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Fant en god del sjøl nå, dette er om moped, men det går for det samma.. Poster det her, så andre kan ta nytte av det; ) Sitat fra mopedportalen.com Da det går mot sommer nå og folk begynner og kjøpe mopeder, og de ivrigste har vell allerede kjøpt moped men... les disse punkten kanskje man blir litt klokere... visst du ikke er så kyndig selv så prøv og få med deg noen som kan litt... Litt generelt ved kjøp. Få overblikk Gå rundt mopeden, se på helhet og detaljer, og prøv å få overblikk. Hvordan er den generelle tilstanden? Dekkslitasje. Er det noen lekkasjer? Ser den pent holdt ut, eller er den herjet med? Får du en god følelse går du videre! Sjekk slitasjepunktene Kilometerstanden kan være lav, men det er ikke alltid den stemmer. Sjekk derfor ting som Styre holker, fothvilere-hvis de er av gummi-og salen/setet. Er det veldig slitt, eller virker unormalt nytt, så kan det være et tegn på at selger prøver å skjule høy kilometerstand eller unormalt hardt bruk. ser dette bra ut? ja da kan du gå videre til neste punkt Teknisk tilstand Her sjekker du motor, og ramme. Start mopeden når den er kald, se etter røyk fra eksospotta. På totaktere kan det ryke litt med en gang, men det skal avta raskt. Faretegn er hvit røyk ( på vannavkjølte mopeder) Som kan avsløre en gåen toppakning. Eller blåsvart røyk som betyr olje i eksosen. Sjekk dempere for lekkasjer. Du bør absolutt få med deg en med god teknisk kunnskap. Virker det lovende, kan du ta på deg hjelmen og forberede deg for neste punkt Prøvetur Du SKAL prøvekjøre mopeden før kjøp. Kjenn etter at bremsene tar jevnt, at demperne strekker seg ut igjen etter å ha blitt komprimert (presset sammen) At girkassen virker tight og fin ( kjør gjennom alle gir hvis det er en manuell moped) at mopeden drar jevnt, at den er like god til og svinge begge veier, og at ikke er kast i hjulene. Har du sjekket alle punktene og virker fornøyd så kan dere bli enige om en riktig pris i forhold til standen av mopeden, eventuelt spør om service osv som er gjort, har han/hun kvitteringer? Men før du betaler: sjekk det siste punktet! Brønnøysundregistrene Du må IKKE gå i fella og kjøpe en moped med Heftelser og gammel gjeld. Sjekk derfor Brønnøysundregisteret for gammel morro. ( www.brreg.no) og tilslutt er alle punktene i orden, eller har du ingått et lite kompromiss med og fikse noe selv.... Prisen er riktig og følelsen er god. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå