Gå til innhold

Bachelorgrad i USA og flytte dit permanent senere..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da tenkt til å ta bachelorgraden min i USA, og da har jeg tenkt på økonomi og ledelse (Administration?). Da lurer jeg på hvilken skoler som kan tilby meg dette. Tenker da på California, gjerne nær L.A. Noen som kan hjelpe meg her? Linker, nettsider? Evt. støtte osv fra lånekassen?

Grunnen til at jeg vil studere i USA og kanskje flytte dit permanent senere er fordi kjæresten min har flyttet over dit. Da lurer jeg på hvilken muligheter har jeg for å flytte over dit. Kan hun hjelpe meg med å komme over dit? Kan jeg flytte dit om jeg blir gift med henne osv. osv.? Hvilken muligheter har jeg?

Er det noen som sitter med noe som kan besvare mine spørsmål, hadde det vært kjempe fint om de kunne dele det med meg/oss??

Takk på forhånd!

Endret av Chippflipp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom kjeresten din er amerikansk og du gifter deg med ho kan du faa amerikansk statsborgerskap

naar det kommer til etter en evnt. utdannelse der: det er vanskelig aa faa jobb i usa

men er nok litt lettere dersom du har en amerikansk utdannelse, baade fordi de liker dte bedre og at det er lettere aa reise paa jobb intervju

mange universiteter/college i USA har egne karriere senter/raadgivere, bruk de for det de er verdt!!!

er paa ferie i Spania saa jeg mangler noen bokstaver :!:

Endret av Kenny McCormick
Lenke til kommentar
Du vil ikke få dekket første året av lånekassa. Men får du skoleplass så er det bare å reise dit.

Hei, dette har jeg hørt. Men jeg har hørt noe som heter tilleggsstipend, som kan søkes om du går på visse skoler som lånekassen har valgt ut. Ellers finnes det også skoler der du rett og slett kan søke deg rett inn i 2. året. Noe som kan bekrefte? Rett på meg om jeg har feil..

Lenke til kommentar
dersom kjeresten din er amerikansk og du gifter deg med ho kan du faa amerikansk statsborgerskap

naar det kommer til etter en evnt. utdannelse der: det er vanskelig aa faa jobb i usa

men er nok litt lettere dersom du har en amerikansk utdannelse, baade fordi de liker dte bedre og at det er lettere aa reise paa jobb intervju

mange universiteter/college i USA har egne karriere senter/raadgivere, bruk de for det de er verdt!!!

Du kan få amerikansk statsborgerskap med en gang man gifter seg med en amerikaner, sånn helt uten videre? Man bare får det? (Kan nevne også at hun ikke er amerikaner, hun kommer fra et annet land, men så lenge hun har amerikansk statsborger så regnes hun som amerikaner, right?)

Endret av Chippflipp
Lenke til kommentar

Du kan få amerikansk statsborgerskap med en gang man gifter seg med en amerikaner, sånn helt uten videre? Man bare får det? (Kan nevne også at hun ikke er amerikaner, hun kommer fra et annet land, men så lenge hun har amerikansk statsborger så regnes hun som amerikaner, right?)

Tror dere blander statsborgerskap med oppholdstillatelse her. Normalt må du bo 5 år eller mer i USA med permanent oppholdstillatelse før du kan søke om statsborgerskap.

Du får altså ikke amerikansk statsborgerskap "med en gang" du gifter deg med en amerikaner, men du vil da under normale forhold få oppholdstillatelse relativt enkelt.

Med mindre kjæresten din er amerikansk statsborger, og bare er der på grunnlag av oppholdstillatelse så er det nok lite hun kan gjøre for å få oppholdstillatelse til deg.

Det enkleste er uansett å sjekke med ambassaden hva som er best i ditt tilfelle.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Oppholdtillatelse kan man få på flere måter. Man kan få permanent oppholdstillatelse,"green card" dersom man er gift med en amerikansk statsborger. Kosnaden ligger vel på ca. 1000dollar, men mange velger også å få advokathjelp og dette hever kostnaden betraktelig. En annen måte å få oppholdstillatelse på er gjennom arbeidsgiver. Denne tillatelsen er ikke permanent men er knyttet opp til jobben du har. En slik tillatelse vil som regel ikke koste deg noen ting da arbeidsgiver ofte sponser dette. Etter fullført Bachelor/Master får man også som utenlandsk student 1 år "gratis" oppholds/arbeidstillatelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefalinger i California:

1. Stanford

2. Berkeley - Haas

3. CalTech

4. UCLA

5. UoC San Diego

Hvis du studerer i USA har du krav på å jobbe der ett år etter endt studietid. Etter det er jeg usikker, men hvis du skulle velge å gifte deg med kjæresten din, vil nok dette forbedre sjansene dine drastisk.

Ved noen skoler får man tilleggsstipend (inkl. alle skolene nevnt ovenfor). Hvis ikke må man finansiere alt selv førsteåret--hvis man ikke blir tildelt finaid eller scholarship. De fleste skolene hvor man kan begynne rett på andreåret er ikke særlig velrenommerte. En annen mulighet er å ta førsteåret ved American College of Norway i Moss, og så dra til USA som transfer-student.

Endret av zyphnor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar så langt!

Vet dere noe mer ang karakter-kravet i de forskjellige skolene i USA? Jeg vet det er varierende fra skole til skole.

Hva med disse skolene, som zyphnor nevner:

1. Stanford

2. Berkeley - Haas

3. CalTech

4. UCLA

5. UoC San Diego

Hva slags karakter må man ha i norsk karakterskala for å komme inn i disse skolene?

Og er det noen her som har bodd i USA før? Hvordan er det med å søke på en deltidsjobb, samtidig som man studerer? Hvor vanskelig er det? Slik jeg skjønner det, kan det fort bli dyrt å studere i USA.

Endret av Chippflipp
Lenke til kommentar

Kravene er svært høye for spesielt Stanford og CalTech. Det er også høye krav for å komme inn ved Berkeley Haas. UCLA og UoC San Diego har lettere krav, men er fortsatt ikke noen lette skoler å komme inn ved.

Det er helt umulig å si noe om karakterer i forhold til å studere i USA. I Norge er det karakterpoeng som er det eneste kriteriet for å komme inn ved skoler, mens karaktergjennomsnitt (GPA) i USA, kun er en av mange kriterier. Andre kriterier er SAT, TOEFL, essays, recommendation letters, extra curriculars, etc. Så om du ikke har de beste karakterene, kan du fortsatt komme inn hvis du gjør det veldig bra på andre punkter.

Når man studerer i USA har internasjonale studenter kun lov til å jobbe på skolen (med unntak av feriene,) og kan ikke jobbe mer enn 20 (tror jeg) timer i uka. Lønnen her pleier ligge på rundt 8$/hr.

Lenke til kommentar
Kravene er svært høye for spesielt Stanford og CalTech. Det er også høye krav for å komme inn ved Berkeley Haas. UCLA og UoC San Diego har lettere krav, men er fortsatt ikke noen lette skoler å komme inn ved.

Det er helt umulig å si noe om karakterer i forhold til å studere i USA. I Norge er det karakterpoeng som er det eneste kriteriet for å komme inn ved skoler, mens karaktergjennomsnitt (GPA) i USA, kun er en av mange kriterier. Andre kriterier er SAT, TOEFL, essays, recommendation letters, extra curriculars, etc. Så om du ikke har de beste karakterene, kan du fortsatt komme inn hvis du gjør det veldig bra på andre punkter.

Når man studerer i USA har internasjonale studenter kun lov til å jobbe på skolen (med unntak av feriene,) og kan ikke jobbe mer enn 20 (tror jeg) timer i uka. Lønnen her pleier ligge på rundt 8$/hr.

Er den lønnen vi tjener nok til dekke utgiftene til evt. boleie, mat osv.?

Til dere som har reist og studert før.. Reiste dere alene eller gjennom organisasjon? Isåfall, hva er best?

Endret av Chippflipp
Lenke til kommentar

Jeg har ikke særlig mye innsikt i utvekslingstudier, men lykke til med å finne en skole i Norge som har utvekslingsavtale med Stanford, CalTech. . .

Chippflipp: Du må nok regne med å ta opp fullt lån fra Lånekassen. Stipend og lån vil trolig (varierer litt fra skole til skole) dekke skolepenger og bo-(billigste skolen har) og matkostnader. Public schools som Berkeley, U of C, osv. så vil du nok fortsatt kunne ha penger igjen.

Det er bare å gå inn på petersons.com og finne din skole, så ser du hva minste bo- og matkostnader samt skolepenger ligger på. Og så sjekker du dette opp mot stipend- og lånkalkulatoren til Lånekassen.

Så lenge du ikke har et absolutt behov for penger, anbefaler jeg deg ikke å jobbe (mye i det minste). Det er både 1. dårlig lønn og 2. går ut over studiene. Men som sagt: "Må man, så må man." Få heller et betalt internship i sommerferien, eller sommerjobb hvis du er hjemme i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...