Gå til innhold

Anbefaling av objektiv til Canon 450D til under 1500kr

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av mitt første speilrefleks (sannsynligvis et Canon 450D hvis jeg liker grepet), og trenger i den sammenheng en anbefaling av et nokså rimelig objektiv. Jeg er ute etter et objektiv som vil fungere godt under de fleste forhold, i forhold til prisen selvfølgelig. Hadde satt pris på litt veiledning siden jeg er nokså grønn. På forhånd takk,

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har personlig 400D med kit-objektiv og meiner dette er eit godt objektiv å begynne med mindre du har noko serleg erfaring. Det finst mange ulike kit- objektiv men 18-55 er vel kanskje mest vanleg.

Kit objektivet til 400D har blitt omtalt som det verste kit objektivet på lenge. Kit objektivet på 450D derimot som er med bildestabilisering har fått mange gode kritikker, og det som trådstarter linker til er helt greit for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Når du kjøper 450d, får du bare huset eller huset pluss et kit objektiv?

Hvis det 18-55mm versjonen med _IS_ som følger med så kan det være godt nok i en start fase.

Du nevner heller ikke hvilke type objektiv (normal zoom, vidvinkel, telezoom etc) eller bruksområde for det objektivet du spør etter.

Til under 1500kr, correct me if im wrong, er nok Canon EF 50mm f1.8 til ca 1000 det eneste, eventuelt et av veldig få objektivet folk vil anbefale basert på optiske egenskaper. Dog, den kan ha et ganske snevert bruksområde i forhold til det du normal bruker i.e. brennvidde.

Hva med å eventuelt gå for f.eks 400d/1000d hvor de billigste i følge prisguide.no går for ca 4200 (mest sannsynlig for bare huset) og bruke prisforskjellen opp til billigste 450d (ca 1000, og uten linse) sammen med de nevnte 1500kr på et objektiv?

Når jeg skulle bestemme meg for en dSLR så sto valget rundt d400 eventuelt d450 (måtte da vente på at den skulle komme ut i butikk). Tilslutt valgte jeg å gå for e350, kamerahuset ville gi gode nok bilder til mitt bruk (fikk den og 18-55mm uten IS for under 3000 ny. Jeg hadde også noen 'ekstra' tusen fra foto budsjettet mitt jeg kunne bruke på linse. Personling tror jeg at dette var ett godt valg.

edit: grov leif

Endret av Heiglot
Lenke til kommentar

350D ville gitt gode nok bilder for de fleste, men det er nå engang slik at vi stort sett skifter kamera en gang i løpet av de første par årene. Og da synes jeg det er lurt å starte med 350D mens du lærer faget. Du sitter jo igjen med god bildekvalitet på de bildene som ble vellykket også med en 350D. Bruk heller tiden til å lese litt bøker og tutorials (som kompendiet på Akam), og etterhvert som du vet hva du ønsker å drive med kan du handle inn den optikken du har behov for. Etter at du er kommet et stykke på vei kan du tenke på et nytt hus, men så lenge det fortsatt fungerer er det egentlig ingen grunn til å kjøpe et nytt. Jeg kunne godt tenkt meg en 350D til reisebruk.

Lenke til kommentar

Heisann. Takk for gode tilbakemeldinger.

Jeg vurderte lenge 400d som nå ligger på en veldig god pris, men jeg syns fortsatt at prishoppet opp til 450d er såpass lite at jeg vil betale for de få men viktige forbedringene som er gjort, spesielt når prisen på pakken jeg linket til er såpass god. Å legge noe mere penger i dette er ikke et alternativ for meg, det er allerede en ganske stor innvestering for en student og dette skal tross alt bare være en introduksjon til speilrefleks. Når det er sagt vil jeg selvfølgelig ha mest mulig valuta for pengene mine og sikre at jeg har utstyr som kan glede meg i mange år fremover.

Ang. objektiv har jeg også tittet på Canon EF 50mm f1.8, men som dere selv påpeker har denne linsen et noe begrenset bruksområde og vil ikke fungere like godt som en allarounder som kit-objektivet som kameraet bundles med hos visse forhandlere.

Noen som kan bekrefte at prisen på pakkeløsningen fra japanfoto som er nevnt tidligere er en god deal, det er ingen tilbud eller bedre priser jeg har oversett?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Det har du rett i, det at 50mm ikke fungerer like godt som hverdagsobjektiv så kitzoomen. Spesielt med tanke på at kitzoomen til 450D faktisk er ganske bra.

Jeg vil heller anbefale deg å bruke de 1500 kronene på en brukt 28/2,8 og solblendere til begge objektivene. Jeg annonserte at jeg var i markedet for et slik objektiv på foto.no, og etter en stund fikk jeg et tilbud på et til 850 kroner inklusiv frakt. De er nok enklere å finne på ebay enn i Norge, men det er i alle fall utrolig godt anvendte kroner. Selv hvis du må ut med 1000 kroner er det veldig billig for så god optisk kvalitet.

Lenke til kommentar
Har personlig 400D med kit-objektiv og meiner dette er eit godt objektiv å begynne med mindre du har noko serleg erfaring. Det finst mange ulike kit- objektiv men 18-55 er vel kanskje mest vanleg.

Kit objektivet til 400D har blitt omtalt som det verste kit objektivet på lenge. Kit objektivet på 450D derimot som er med bildestabilisering har fått mange gode kritikker, og det som trådstarter linker til er helt greit for nybegynnere.

Jepp - skal man først nøye seg med 400D bør man i alle fall bruke de pengene man sparer på litt bedre optikk; styr klart unna 400D-kit. Når jeg kjøpte mitt 400D-hus var det et relativt stort sprang i pris fra 400D til 450D, så jeg gikk for 400D + 18-55IS ("kit'en" til 450D). Kan ikke si at jeg har angret på det; linsa kostet rett under 1500 og jeg er godt fornøyd med den. Til den prisen er det vel ikke så mange bedre kjøp, tror jeg.

Så, ja. 450D + 18-55IS er et godt utgangspunkt hvis du har et stramt budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...