Gå til innhold

Problemer med trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Har hatt det samme problemet i iallefall et år eller noe.

Vi har altså trådløst hjemmenettverk som tilsynelatende fungerer som det skal.

Men ofte slutter nettet å fungere på alle pc'ene i huset samtidig som ikonet på pc-en tilsier at nettet er tilkoplet og at signalstyrken er bra.

Da må vi dra ut en kontakt fra veggen og vente en liten stund før vi setter den inn igjen, og som regel fungerer nettet igjen etter dette.

Problemet er bare at dette skejr litt for ofte. Noen agnger kan det gå ukesvis uten at dette skejr, mens andre ganger kan det skje flere ganger pr dag.

I går f.eks sluttet nettet å fungere etter 5 min hver gang vi gjorde dette (dro ut og inn ledningen). Slik holdt det på hele dagen og kvelden.

Av og til når dette skjer så kommer det også opp en varsel melding på maskinen min som lyder noe à la "Det er en adressekonflikt med en annen ip adresse på systemet".

Noen som har noen anelse om hva som er årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg mistenker at du har Vista, stemmer det?

Så problemet kan ligge her.

Vista oppgir to IP adresser.

En TCP/IP-4 og en TCP/IP-6

Inne på nettverkstilkoblingene kan du høyreklikke trådløs og lokal tilkobling, rulle ned på egenskaper. Der kan du deaktivere TCP/IP-6.

Hvis ikke det funker prøv å koble utenom router for å se om problemet ligger på router eller på modem.

Prøv å kobl en av datamaskinene via kabel rett i modem 1-2 dager for å se om hvordan det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...