Gå til innhold

Psykologi årstudium 2008

Asuncion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg hadde ambisjoner forrige høst, da jeg begynte på årsstudiet i psykologi i tromsø. Bodde i trondheim, og dro til Tromsø bare for å ta eksamen. Nå begynner jeg på profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU til høsten.

anbefaler deg å sikte på A i alle psykologifaga. Husk at det er MANGE i klassen din som antageligvis har samme ambisjoner som deg.

Lenke til kommentar
jeg hadde ambisjoner forrige høst, da jeg begynte på årsstudiet i psykologi i tromsø. Bodde i trondheim, og dro til Tromsø bare for å ta eksamen. Nå begynner jeg på profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU til høsten.

anbefaler deg å sikte på A i alle psykologifaga. Husk at det er MANGE i klassen din som antageligvis har samme ambisjoner som deg.

Betyr det at du tar første året psykologi på nytt for å få bare A-er?

Lenke til kommentar
Nå begynner jeg på profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU til høsten.
Å kunne lese en er fin egenskap.

Leste det ja, men tror ikke jeg vet hva et profesjonsstudium er. Er det slik at man må gå på årstudium i psykologi og få gode karakterer (A-er) for så å søke profesjonsstudiet? Hvor mange år tar profesjonsstudiet?

Lenke til kommentar
Leste det ja, men tror ikke jeg vet hva et profesjonsstudium er. Er det slik at man må gå på årstudium i psykologi og få gode karakterer (A-er) for så å søke profesjonsstudiet? Hvor mange år tar profesjonsstudiet?

Hei.

Profesjonsstudiet i psykologi (det som gjør deg til psykolog) tar 6 år. Da er det enten Årstudium i psykologi + 5 år profesjon (NTNU, UiB, UiT) eller 6-årig integrert (UiO).

Opptaket på UiO er via samordna opptak og opptakskravet har vært latterlig høyt (ca 70 poeng på ordinær). Opptaket på de 3 andre universitetene er via karakterer på årsstudiet. Det er mange om plassene, så derfor krever det svært gode karakter. På NTNU har gjennomsnittet de tre siste årene vært at du må ha AAAB for å kunne komme inn, men ikke alle med dette snittet kom inn. Dvs AAAA for å være sikker på å komme inn. Tror det ligger på å omtrent det samme på de andre universitetene, kanskje noe lavere.

For å lese om forskjellen på bachelor/master og profesjon, sjekk ut denne siden:

http://www.psykologforeningen.no/Student/d...spx?aid=9131812

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...