Gå til innhold

Anbefaling av raid-kontoller

Anbefalte innlegg

Hallo! Har planer om å anskaffe meg en hjmmeserver. Planen var å kjøre tre diske i et raid 5 system. Ønsker da en anbefaling på hvilke kontrollere som er best til pci-grensesnitet, og hvilke kontrollere som er best til pci-e og hvor mye bedre kontrollere på pci-e er i forhold til pci. Poengt er nemlig at dersom jeg skal kjøpe en pci-e kontroller innebærer det anskaffelse av nytt hk.

Takker hjertelig for svar

mvh Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Asus p5k har vel flere pci-e x1 spor. Dette er ypperlig til pci-e x1 raidkontrollere. Har selv en 4 porter Rocketraid 2300. Kjører raid-5 med 4stk 500 gb disker. Funker flott til lagring!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321183

Ja, vet at p5k har det. Men det er hovedmskinen min. Skal sette opp en server, og det blir da et annet hovedkort. ;) Har mye gamle pc-greier her vettu, så vurderer om jeg skal bruke noe av det gamle eller satse på noen nytt. Men nå vet jeg hverfall om en raid konroller som funker bra :yes: TAkker

Dette med raid 1 og raid 5 er vel slik at raid 1 er speiling. Raid 5 kan gjenopprettes dersom en av diskene går i stykker, og man får bedre plassutnyttelse (2/3 mens raid 1= 1/2)

Raid 5 krever 3 disker da. Vet ikke hva som er best sikkerhetsmessig, men et kjapt søk på google vil nok hjelpe deg :yes:

Endret av vgdev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...