Gå til innhold

vannkjøling til e6600 & 2x8800gts - trenger innspill!

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har tenkt å vannkjøle systemet mitt, da i hovedsak CPU (c2d e6600) og mine to 8800gts 320mb (G80). Har satt opp et forslag til oppsett, men kom gjerne med innspill! Tenker å plassere en radiator før CPU og en før grafikkortene. har et asus striker hovedkort.

Lurte også på; trenger jeg å vannkjøle northbridge? Den er jo passivt kjølt på hovedkortet mitt, men skal prøve å ha litt luftgjennomstrømning i kabinettet.

Vil radiatorene kjøle nok med viftene på ganske lavt turtall (gidder ikke masse bråk)?

Er pumpa overkill? Lest en del om at kraftige pumper ikke er så mye vits.

Noe annet som er overkill?

Jeg har også et ganske kjipt 3r-systems kabinett. Noen forslag til andre? Gjerne midi-tower og gjerne ikke sinnsykt dyrt.

vannkjolingoppsetttc4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av pumpe så burde vel Laing DDC aka Swiftech 355 er det vel, med custom topp for 1/2" være et bedre alternative etter som D-tek blokkene du har valgt har veldig lav vannrestriksjon. Radiatoren ville jeg ha valgt en Thermochill PA 2.120 som er optimalisert for stillegående vifter og ubestridt radiator konge. :D

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Takketakk :) Hva er egentlig forskjellen på pumpene? Eneste jeg virkelig har problemer med å skjønne i et vannkjøingsystem er hva slags pumpe man skal gå etter når.

Lurer også på om jeg trenger 2 stk. 120x2 radiatorer eller om det er nok med en enkel og en dobbel?

Og til sist: hvilke GPU blokker skal jeg gå for? er de blokkene jeg valgte ok, eller er de heldekkende d-tek eller EK-blokkene bedre?

Og noen innspill på kabinett?

Lenke til kommentar

Hm, så litt på disse vannblokkene til grafikkorta: AC aquagraFX 8800 GTS Core Pro

Er bare en ting jeg ikke helt skjønner i vannkjøling. Hva har høy/lav vannrestriksjon å si, og fungerer disse greit sammen? Vil hver blokk øke restriksjonen ytterligere, og hva slags pumper kan man bruke da? Hakke helt skjønt hvor mye kraft jeg trenger i pumpa, og hva forskjellen er. Så litt på den DD-pumpa også. Ser ut som en grei pumpe fra det jeg har lest, og lager vist lite støy.

Lenke til kommentar

Beklager, men surra litt i forrige post :S

Laing DDC (swiftech 355) med custom top yter best i høy restriksjons systemer. Det vil si systemer med mange vannblokker med høy vann restriksjon. Det vil si blokker hvor vannet sliter med å bli dyttet igjenom om du skjønner.

Mens Laing D5 (også kjent som swiftech 655) har høy flow rate men sliter når det kommer mye restriksjoner i loopen.

Fordelen med fullcover blokker er jo at de kjøler minnet + PWM områdene på grafikk kortet. Fordelen med bare gpu blokker er at de ofte kan brukes omigjen på neste skjermkort man handler.

Er litt usikker på om en 2.120 rad vil klarer varmen fra de 2 gpuene og cpuen så ville ha godt for en 3.120 rad, eventuelt en 2.120 og en 1.120.

Setupen jeg ville gått for om jeg var deg blir da altså:

-D-Tec Fuzion

-D-Tec Fuzion GFX x 2 (ville kanskje vurdert å slenge noen http://www.vcore.dk/shop/zalman-rhs1-ram-543p.html eller lignende på minnet / pwm området på gpuen.)

-Thermochill PA 2.120

-Thermochill PA 1.120 <- Kan være det er en liten overkill her...

-Laing DDC m/Petras top

-Swiftech Micro Res

-Feser F1 UV Blå/Sort/Rød/den fargen du liker best.

Dette er da ut fra utvalget på vCore vet ikke om du skal bestille fra flere steder hvor de kanskje har bedre utvalg. Ser du har sidewinder handlevogn der blandt annet.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Selv ville jeg ha gått for det første du satt opp bare med at du bytter ut pumpen til en Swiftech 355 med custum petras topp(655 vil også funke) og til enten en thermochill 120.3 eller en swiftech mcp320qp. Laing og d-tek pumpene er stille men hvis de ikke blir isolert vekk fra flaten de står på med enten noe gummi eller et eller annet vil de overføre mye vibrasjoner slik at de igjen lager mye lyd. Har ikke fått testet eheim pumper men tipper det er akkurat det samme der.

Er værtfall slik med akvariumpumpen vi har fra eheim.

Hvis du sender en mail til gary hos sidewindercomputers kan han nok gi deg en god dato på når de får inn 120.3 eller mcp320qp :)

Gå også gjerne for fatboy nipler eller ek nipler over hele linjen siden disse har skjult o-ring. Da disse tetter bedre.

Swiftech microres er heller ikke et dumt valg. Lette å plassere lett å fylle osv.

Gå for FC blokker til gpu hvis du har dårlig luftflyt rundt skjermkortene. Hvis ikke kan du fint gå for en blokk som kun kjøler GPU.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar

Mkay, tror jeg har bestemt meg :)

fra sidewinder:

(CPU)d-tek fuzion v2, (tank) swiftech micro, tygon 7/16 slange + klemmer & vifter.

fra aqua-pcs.co.uk:

(VGA)EK 8800 GTS-blokker, Thermochill PA120.3

Kjøper enten dd-pumpa (skal støyisolere greiene uansett. Likte en video hos DD hvor de brukte borelås, så jo smart ut), eller swiftech 355 med custom top. Får se når ting komemr inn på lager.

Kjøper no rød dye også, gidder ikke UV.

Noe jeg har glemt da? Er det nok radiator? Trenger jeg en T-kobling, eller kan jeg bare fylle på gjennom tanken?

Tenker å kjøpe et antec three hundred, fjerne øverste vifta og sette inn radiatoren der. Fornuftig?

På forhånd takk

Halvor

Endret av Poks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...