Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

3 Du skal holde hviledagen hellig.

4 Du skal hedre din far og din mor.

5 Du skal ikke slå ihel.

6 Du skal ikke bryte ekteskapet (eller m.a.o.: Du skal ikke drive hor).

7 Du skal ikke stjele.

8 Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.

9 Du skal ikke begjære din nestes hus.

10 Du skal ikke begjære din nestes kone, arbeidsfolk, husdyr eller noe som er hans.

Budene er greie å forstå, men er de moralske? Er dette gode regler å leve etter?

Og hva er straffen for å bryte dem?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tre første har ingenting å gjøre med moral. De forbyr praksisen av andre religioner. Straffen er visstnok døden.

En del av de andre handler om moral, selv om det kan trekkes i tvil hvor mange mennesker unngår å drepe og stjele pga dem.

Hvis dere tror det er umulig å forbedre de 10 bud: sjekk ut JAINISM.

Lenke til kommentar

Når du bodde hjemme hos foreldrene dine så hadde du noen regler som du faktisk måtte følge regner jeg med. Det hadde i hvert fall jeg.

Når vi blir kristne så har vi regler som vi skal følge. Akkurat som at foreldrene mine alltid tilgav meg når jegbrøt reglene gjør Gud det samme. Enkelt og greit.... :)

Lenke til kommentar

Gud gjør disse husreglene ganske vanskelige å følge / tro på:

-Ved å i det hele tatt skape barna sine og sette dem i et så pass ugjestmildt miljø/planet/univers, og skape så mange spørsmål og problemstillinger ved konseptet 'personlig skapergud' at det fyller opp alle internettene.

-Ved å forlate oss her på denne store lekeplassen, sammen med barna til alle de andre foreldrene, som vel å merke også er forlatt.

-Ved å bare åpenbare seg for de som har hørt om Gud og åpenbaring allerede - stakkars spedbarn og indianere i Amazonas.

Dvs. at grunnlaget for å følge disse husreglene, er ganske vanskelig, da ...

... jeg som indianer i Amazonas verken fikk se eller høre om nettopp reglene, eller foreldrene i det hele tatt.

... jeg som ungdom i Vesten ikke ser et hus hvor foreldrene har satt noen relger, men en sammensurium av mobbing, handlingsapati, barnesykdom, glede i kjødet og minminmin-eiendom, her på den store helvetes lekeplassen hvor ingen foreldre verken viser se eller griper inn og støtsanda brekker de meget lurt / intelligent designede armene dine.

Du kan jo tross alt se og høre - og hvis det ikke var overbevisende nok: berøre - foreldrene dine! Og blir du syk, så får du legebesøk og iskrem, uten at du må be eller be om nåde eller underkaste deg.

For øvirg: Selvfølgelig er disse relgene veldig moralske, om man er kristen.

Lenke til kommentar

Det er morsomt å lese alle tingene du IKKE kan gjøre, når gud gir deg fri vilje. Hvis det skulle ha vært moralsk riktig kunne det har stått:

1. Du har fri vilje, skap din egen virkelighet og følg ditt hjertets ønsker.

2. Det finnes bare en gud, men du har fri vilje til å tro på hva du vil.

3. Repekter alle mennesker og hvis dem kjerlighet.

4. Hvis kjærlighet til din hustru/mann/familie og hold det hellig.

Osv...

Er de 10 bud guds ord? eller er det simpelt henn for å tilføre seg makt? Tror vi alle burde lage sin egen virkelighet

Jeg syns de 10 bud burde være mer som en veiledning, ikke at de skal fortelle hva du ikke skal gjøre eller føle, slik at man skal leve i frykt for å gjøre de gale tingene.

Mye av dette er det Budismen tror på og det er derfor jeg ikke holder meg til én spesiell relgion.

Endret av theshowdown
Lenke til kommentar
1) Isbit skal ikke diskutere en religion han ikke står for, for å igjen latterligjøre den

2) #1 klarer religionen å gjøre helt fint, selv.

Er det gode regler å leve etter? Nei.

Er det underholdende? Ja.

Laugh, don't cry.

Haha.

Det her er jo klassisk av "isbit" å gjennomføre.

Lenke til kommentar
1) Isbit skal ikke diskutere en religion han ikke står for, for å igjen latterligjøre den

Laugh, don't cry.

Haha.

For det første er det ingen som forventer at du som ikke kristen skal leve etter dette. Men som kristne, når vi sier ja takk til å bli Guds barn så har vi faktisk retningslinjer å forholde oss til. på samme måte som i en jobb, i en familiesituasjon og i samfunnet generelt. Og selv om jeg er kristen lever jeg ikke i frykt og må underkaste meg å gråte om nåde hver gang jeg har gjort noe galt, men ja, jeg ber nå fadervår og da forlat oss vår skyld....

Men jeg vet at om jeg følger disse budene vil det vært bra for meg. Loven kan på enkelte områder begrense meg men også beskytte meg.

Lenke til kommentar

Fint åssen man lærer på skolen at de kristne lever etter de ti bud, og at konsekvensen er helvete.

Det er vel en grunn til at Jesus døde..? Pleier man å droppe hele det nye testamentet når kristendommen skal betraktes? Nei.

Jesus døde for våre synder, står det. Hvilket vil si at vi er frigjort fra de ti bud, men at Gud viser oss en kjærlighet som gjør at vi gjør det riktige, om vi virkelig tror.

Du har den gamle pakten; de 10 bud, et handlingsbasert forhold til gud, og du har den NYE PAKTEN, som kom etter at Jesus døde, tilgivelsesforholdet til Gud. Du er tilgitt, om du gjør noe galt. Men, om du virkelig tror, vil du ikke drepe, plydre og gjøre faenskap. Du hever deg over det.

Og hva er synd?

Jo, det står skrevet at Den Hellige Ånd definerer synd gjennom deg. Du kommer i kontakt med den hellige ånd gjennom Jesus. For eksempel, jeg røyker. Jeg drikker. Synd? Nei. Hvorfor ikke? Fordi jeg vet det, og jeg føler ikke at den hellige ånd har definert det som synd gjennom meg. Det er en synd å drepe, men samtidig vil jeg ikke drepe, selvom jeg kan bli tilgitt. Gud holder meg unna det, på en kjærlig måte.

Lenke til kommentar
Det er en synd å drepe, men samtidig vil jeg ikke drepe, selvom jeg kan bli tilgitt. Gud holder meg unna det, på en kjærlig måte.

Om det er det eneste som hindrer deg fra å drepe håper jeg du aldri mister troen.

Snakk om elendig grunn!

Lenke til kommentar

1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Første budet sikrer monopol. Personlig hadde jeg hatt du skal ikke slå ihjel som nummer 1, men det er vel viktigere å sikre at mennesker ikke tenker utenom bibelen.

2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn.

For å styrke monopolet.

3 Du skal holde hviledagen hellig.

Igjen handler det om troen. Holdes hviledagen hellig husker vi også at det var gud som skapte verden. Morsom måte å snike tanken om gud inn uke etter uke.

4 Du skal hedre din far og din mor.

Ja det var i bunn og grunn de som skapte deg, så det er forståelig. Forsåvidt trenger ingen å fortelle deg det fordi de aller fleste har et bånd med foreldrene sine fra fødselen. Dyr har det også, og de kan ikke lese engang.

5 Du skal ikke slå ihel.

Fornuftig, men dette sier og seg selv på en måte da de fleste har empati.

6 Du skal ikke bryte ekteskapet (eller m.a.o.: Du skal ikke drive hor).

Viktig å sikre kristne tradisjoner.

7 Du skal ikke stjele.

Igjen sier seg selv.

8 Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.

Igjen sier seg selv.

9 Du skal ikke begjære din nestes hus.

Igjen sier seg selv.

10 Du skal ikke begjære din nestes kone, arbeidsfolk, husdyr eller noe som er hans.

Igjen sier seg selv.

Slik jeg ser det kunne de 10 bud vært kortet ned til 6 bud, og vært skrevet av en hvilken som helst tiåring om vi spurte han hva som var rett og galt. Vi hadde kanskje ikke fått det formulert slik som dette, men i bunn og grunn hadde de samme levereglene kommet fram.

Lenke til kommentar
Det er en synd å drepe, men samtidig vil jeg ikke drepe, selvom jeg kan bli tilgitt. Gud holder meg unna det, på en kjærlig måte.

Om det er det eneste som hindrer deg fra å drepe håper jeg du aldri mister troen.

Snakk om elendig grunn!

Såklart er ikke det det eneste som holder meg unna å drepe. Jeg har alle dine grunner til å ikke drepe, + 10 000 hellige til!

Lenke til kommentar
Såklart er ikke det det eneste som holder meg unna å drepe. Jeg har alle dine grunner til å ikke drepe, + 10 000 hellige til!

Godt å høre, måten du fremstilte det på var dog litt uheldig, hehe ;)

Sorry.. Blei litt kronglete formulert, jeg skal vedgå det. :)

Lenke til kommentar

Laugh, don't cry.

Haha.

For det første er det ingen som forventer at du som ikke kristen skal leve etter dette. Men som kristne, når vi sier ja takk til å bli Guds barn så har vi faktisk retningslinjer å forholde oss til. på samme måte som i en jobb, i en familiesituasjon og i samfunnet generelt. Og selv om jeg er kristen lever jeg ikke i frykt og må underkaste meg å gråte om nåde hver gang jeg har gjort noe galt, men ja, jeg ber nå fadervår og da forlat oss vår skyld....

Men jeg vet at om jeg følger disse budene vil det vært bra for meg. Loven kan på enkelte områder begrense meg men også beskytte meg.

Hvis Jesus frelste deg fra synd, hvorfor trenger du de 10 bud da? Les min post ang. synd. Om du ber for å bli tilgitt dine synder, er du mer katolsk. Jesus har allerede tilgitt deg.

Lenke til kommentar
Hvis Jesus frelste deg fra synd, hvorfor trenger du de 10 bud da? Les min post ang. synd. Om du ber for å bli tilgitt dine synder, er du mer katolsk. Jesus har allerede tilgitt deg.

Jeg må sannelig klype meg selv i litt armen: "Jesus har allerede tilgitt deg".

Er du faderen selv som endelig har funnet frem til norges beste forum?

Lenke til kommentar

Jeg må sannelig klype meg selv i litt armen: "Jesus har allerede tilgitt deg".

Er du faderen selv som endelig har funnet frem til norges beste forum?

Hva faen tror du jeg er?

jeg er en kristen som snakker til en annen. Sjukt, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...