Leeds2k Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har en leietaker i leiligheten min, som har ett rom og jeg har ett annet rom, vi deler kjøkken og bad. Men så sa jeg fra at vi skulle bytte rom, og dette gikk leietaker ikke med på uten å gå ned i husleie. Dette var da uaktuelt og fant ut at leietaker måtte flytte. Men nå har hun altså gjort seg vanskelig med oppsigelsesfristene, jeg har noen som har lyst å ta over leiligheten så fort som mulig, så jeg lurte på om oppsigelsesfristen her er 1 måned eller 3 månder? vi har kun muntlig kontrakt, ingen skriftlig. Hun påstår at hun har 3 måneders oppsigelsestid, fra og med neste kalendermåned, men jeg vet ikke om jeg stoler helt på dette, siden dette står i husleieloven: Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Sier ikke denne loven klart at det er kun 1 månders oppsigelsestid for leie av ett rom i leilighet man selv bor i? Og hvordan virker denne eventuelt? trer oppsigelsestiden i kraft rett etter den er sendt ut, eller er det fra første kalendermåned til neste? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Leie av lokale blir irrelevant, dette er forretningsleie. Hvis det er din leilighet, og hun leier et rom, så vil oppsigelsesfristen være en måned. Denne løper fra starten av neste kalendermåned. Dvs at dersom du leverer oppsigelse i dag vil måtte flytte ut innen 1. september. Nå skal det også sies at dersom hun har en avtale på å bo i det rommet til en viss pris, så har hun rett til å bo i det rommet til den prisen. "Jeg vil ha rommet ditt" anses ikke som en god oppsigelsesgrunn. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Nå skal det også sies at dersom hun har en avtale på å bo i det rommet til en viss pris, så har hun rett til å bo i det rommet til den prisen. "Jeg vil ha rommet ditt" anses ikke som en god oppsigelsesgrunn. Godt poeng. Jeg hadde blitt rimelig sur hvis jeg hadde flyttet inn et sted og utleier plutselig ville at jeg skulle bytte til et annet rom fordi han/hun selv ville ha 'mitt' rom som jeg opprinnelig ble enig om å leie. Lenke til kommentar
Leeds2k Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Leie av lokale blir irrelevant, dette er forretningsleie. Hvis det er din leilighet, og hun leier et rom, så vil oppsigelsesfristen være en måned. Denne løper fra starten av neste kalendermåned. Dvs at dersom du leverer oppsigelse i dag vil måtte flytte ut innen 1. september. Nå skal det også sies at dersom hun har en avtale på å bo i det rommet til en viss pris, så har hun rett til å bo i det rommet til den prisen. "Jeg vil ha rommet ditt" anses ikke som en god oppsigelsesgrunn. Trenger jeg en god oppsigelsesgrunn når det er min leilighet? dessuten er det ikke skrevet noen kontrakt, trenger jeg da en saklig grunn? Jeg leste dette videre på husleieloven: Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: * a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, * b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, * c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller * d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd Kan jeg ikke da si opp med en måneds oppsigelse uten noen spesiell grunn? jeg skal jo tross alt bruke dette rommet Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvis rommet er mindre eller "dårlige" en det hun/han har nå har hun all rett til mindre leie. At du vil si hun opp er vel helt greit , men synes hele greia virka veldig smålig fra din side. "gjør som jeg sier ellers blir du husløs". Lenke til kommentar
Leeds2k Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har vært rimelig hele veien, grunnen til at jeg ikke reduserer leien er at jeg leier ut såpass billig at jeg akkurat klarer meg, og for å være en god venn. Jeg kunne leid denne ut på markedet å fått mye mer for rommet. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Hvis rommet er mindre eller "dårlige" en det hun/han har nå har hun all rett til mindre leie. At du vil si hun opp er vel helt greit , men synes hele greia virka veldig smålig fra din side. "gjør som jeg sier ellers blir du husløs". Jepp, tenkte akkurat det samme. Og det er ikke bare bare å skaffe seg et nytt sted å bo på noen få uker, så å prøve å sparke ut folk med en måneds varsel synes jeg faktisk er råttent gjort. Slikt gjør man ikke mot folk. Det er ikke alle som kan flytte hjem til mor og far i en periode, eller som kan bo på sofaen til venner og kjente i mange uker, så i verste fall kan man ende opp med å bo på gata med så kort varsel. Ikke akkurat en situasjon noen som vil 'være en god venn' setter andre i. Endret 19. juli 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
Leeds2k Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Hvis rommet er mindre eller "dårlige" en det hun/han har nå har hun all rett til mindre leie. At du vil si hun opp er vel helt greit , men synes hele greia virka veldig smålig fra din side. "gjør som jeg sier ellers blir du husløs". Jepp, tenkte akkurat det samme. Og det er ikke bare bare å skaffe seg et nytt sted å bo på noen få uker, så å prøve å sparke ut folk med en måneds varsel synes jeg faktisk er råttent gjort. Det er ikke alle som kan flytte hjem til mor og far i en periode, eller som kan bo på sofaen til venner og kjente i mange uker, så i verste fall kan man ende opp med å bo på gata. Fordi utleier plutselig finner ut at han/hun vil bytte rom... Kan vi komme til poenget her? jeg har vært rimelig hele veien og sier hun skal få bo der helt til hun finner seg noe annet, men nå gjør hun seg vanskelig å sier hun skal bo der helt til midten av november fordi hun har rett til dette ifølge loven. Jeg har ingen hensikter om å kaste henne ut på gaten, men jeg vil bare vite om jeg har loven på min side, det er kjernen i problemet her....... ikke hva som er råttent gjort eller ikke. Jeg har også sagt at hun skal få betale frem til den dagen hun finner seg noe annet, dvs flytter hun ut f.eks den 6 i en måned betaler hun til denne datoen.... Jeg har vært rimelig hele veien, så vær så snill å fokuser på problemet her, om jeg har lov og rett til å si opp med 1 måneds oppsigelse, og uten spesiell grunn? Endret 19. juli 2008 av Leeds2k Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Skal ikke si noe om hva jeg syns om denne konkrete saken., men du har helt rett i at en som leier enkeltrom i annens bolig dessverre har en meget svak stilling rent juridisk. Så ja, du KAN si opp vedkommende med 1 måneds oppsigelsestid, løpende fra starten av neste kalendermåned. Lenke til kommentar
Leeds2k Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 Skal ikke si noe om hva jeg syns om denne konkrete saken., men du har helt rett i at en som leier enkeltrom i annens bolig dessverre har en meget svak stilling rent juridisk. Så ja, du KAN si opp vedkommende med 1 måneds oppsigelsestid, løpende fra starten av neste kalendermåned. Og det trengs ingen spesiell oppsigelsesgrunn ved leie av enkeltrom i annens bolig? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Skal ikke si noe om hva jeg syns om denne konkrete saken., men du har helt rett i at en som leier enkeltrom i annens bolig dessverre har en meget svak stilling rent juridisk. Så ja, du KAN si opp vedkommende med 1 måneds oppsigelsestid, løpende fra starten av neste kalendermåned. Og det trengs ingen spesiell oppsigelsesgrunn ved leie av enkeltrom i annens bolig? Det stemmer. Du skal likevel fortsatt levere oppsigelsen skriftlig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) en tidligere kompis gjorde noe av det samme. han leier ut to rom og sa opp leiekontrakten med ei kun fordi hun snakket i mobilen mens han så film i stuen. ganske smålig synes nå jeg. Skal ikke si noe om hva jeg syns om denne konkrete saken., men du har helt rett i at en som leier enkeltrom i annens bolig dessverre har en meget svak stilling rent juridisk. Så ja, du KAN si opp vedkommende med 1 måneds oppsigelsestid, løpende fra starten av neste kalendermåned. kan du henvise til hvilke lover/paragrafer som sier at en som leier et rom stiller svakere enn noen som leier en leilighet eller hybel? en utleier skal også ha bedre grunn til å si opp en leieavtale enn at leietageren ikke vil bytte soverom. Endret 22. juli 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Gladelig, min gode mann. Hvis vi tar en kvikk titt i husleielovens niende kapittel: § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. § 9-8. Tilsidesettelse av oppsigelse Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut. Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum. Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod. Uthevet de relevante deler. en utleier skal også ha bedre grunn til å si opp en leieavtale enn at leietageren ikke vil bytte soverom. Dette stemmer som regel, men i dette tilfellet trenger hun ikke begrunne i det hele tatt. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Og hvis man tenker litt etter, er det svært gode grunner til at man har mye dårligere vern når man leier enkeltrom i en annens bolig. Hva skal eieren gjøre dersom man simpelthen ryker uklar, krangler om rydding, rengjøring, festing, o.l - ting det normalt vil være svært vanskelig å nå frem med som "saklig grunn" ved vanlige leieforhold (bortsett fra i mer ekstreme tilfeller)? Skal eier da selv flytte ut? Forskjellen ligger jo i at leietager da bor i eierens hjem, ikke i en separat enhet. Hvis noen skal ut, bør det klarligvis være leietager. Disse hensynene er ivaretatt i husleieloven. Heldigvis. For ordens skyld nevner jeg at det kan være en tungvint affære å bli kvitt leietagere i andre tilfeller. Normalt er oppsigelsestiden 3 måneder, og man må sende en skriftlig oppsigelse som oppfyller formkrav og krav til begrunnelse. Det må opplyses at dersom leietager protesterer på oppsigelsen, er det utleier som må ta ut søksmål for å få oppsigelsen kjent gyldig. I mellomtiden har normalt leietager rett til å bo i leieobjektet. Prosessen kan ta mange måneder og koster mye penger. Det hadde jo vært kjempemoro hvis eier i tillegg måtte delt bad og kjøkken med leietageren til saken var avgjort (og etterpå, for det tilfelle at leietager skulle vinne frem!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå