Gå til innhold

Hva er forventet levetid på et kamera?

Anbefalte innlegg

I starten av 2004 kjøpte jeg et Sony DSC-P92, til ca 3000 kroner. Til nå har jeg tatt litt over 10.000 bilder, men nå plutselig ville ikke linsen trekke seg inn i kameraet igjen, uansett hva jeg gjør responderer det bare med et lite klikk når jeg trykker på av og på knappen.

Burde jeg reklamere overfor kjøpsstedet? Hvilken levetid kan man forvente for et slikt kamera? Eller er dette en feil jeg kan klare å reparere selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I starten av 2004 kjøpte jeg et Sony DSC-P92, til ca 3000 kroner. Til nå har jeg tatt litt over 10.000 bilder, men nå plutselig ville ikke linsen trekke seg inn i kameraet igjen, uansett hva jeg gjør responderer det bare med et lite klikk når jeg trykker på av og på knappen.

Burde jeg reklamere overfor kjøpsstedet? Hvilken levetid kan man forvente for et slikt kamera? Eller er dette en feil jeg kan klare å reparere selv?

Vell er det ikke 5 år reklamasjon da er det vell bare å prøve? Skader jo ikke.

Lenke til kommentar

Enkelte produsenter hevder at objektivet ikke dekkes av reklamasjonsretten, og jeg har opplevd å bli kalt "kverulant" av en importør fordi jeg hevdet at objektivet er en så viktig del av kameraet at det også måtte følge fem års reklamasjonsrett. Noen dager etter fikk vi svar fra verkstedet at kameraet gikk på reklamasjon allikevel.

Men så lenge de ikke finner tegn til støtskade på kamera eller objektiv, og forhandleren faktisk gidder å stå på dine krav overfor verkstedet/importøren, bør det ikke være noe stort problem.

Lenke til kommentar

Angående levetid på kamerahus, så sies det at kameraer er testet for et visst antall eksponeringer (100 000, 150 000).

Hva er det egentlig som skjer når et kamera (cirkum carum) passerer denne grensen? Og er det, ved hjelp av reservedeler e.l., mulig å "operere" så det fungerer bra igjen?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som skjer når et kamera (cirkum carum) passerer denne grensen? Og er det, ved hjelp av reservedeler e.l., mulig å "operere" så det fungerer bra igjen?
Det er ofte på speilreflekskameraer at dette er tilfelle, og det er mulig å bytte lukkeren på kamereraer, ja. Det gjøres dog bare på proffmodeller, naturlignok fordi det er billigere enn å kjøpe nytt kamera i disse prisklassene. Koster vel typisk rundt 3-4000 kr (ikke helt sikker, men i det området i hvertfall).

Dersom andre deler av kameraet går i stykker, er det naturligvis mulig å bytte i de fleste tilfeller, men det gjøres ikke særlig ofte på rimelige kameraer (nypris under ca 10000).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...