Gå til innhold

Kommentarer til denne billige hjemme-serveren?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har funnet ut at jeg skal sette opp en liten server hjemme. Bruksområder er som følger:

* Backup av andre maskiner

* Print- og filserver

* Webserver

* Diverse (nedlasting, remote access, subversion repository, musikk til stereo m.m.)

Har satt sammen et oppsett som fremfor alt er billig, men som jeg selv mener vil gjøre jobben. Hadde satt pris på noen tilbakemeldinger.

Serveren kommer forresten til å kjøre Windows Home Server, eller Ubuntu 8.04 server (eller muligens begge deler virtualisert/vmware).

Hardware:

ABIT I-G31, G31, Socket-775, DDR2, VGA, 1333FSB, m-ATX, GbLAN, ICH7, PCI-Ex16

Intel Pentium® Dual-Core E2200 2.2GHz, Socket LGA775, 1MB, 800MHz, BOXED w/fan

Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL5 Non-ECC, 800mhz (5-5-5-15)

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203A, LabelFlash, Multirecorder(Ram), IDE, Bla

Strømkabel 5.25" til 2x SATA

WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 500GB SATA2 7200RPM 16MB

PointOfView V55 Micro ATX kabinett 350W svart/ sølv

Totalpris: 2175,-

I tillegg har jeg en tilsvarende disk fra WD, samt et par PATA disker på 250GB som kommer til å brukes. Dersom jeg går for Ubuntu, så vil 500GB -diskene bli satt opp med SW-raid. I WHS har vel Microsoft valgt en "alternativ" løsning for datareplikering ;)

Noen formeninger? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo lekkert ut dette og attpåtil billig!

Det som slo meg etter å ha sett på kabinettet er kjøleløsningen eller rettere sagt mangelen på dette. (var lite info om dette)

Skal du ha 3 disker i et kabinett uten god kjøling blir det varmt.

Har du funnet tester eller mer bilder og info om kabinettet?

Lenke til kommentar
Ser jo lekkert ut dette og attpåtil billig!

Det som slo meg etter å ha sett på kabinettet er kjøleløsningen eller rettere sagt mangelen på dette. (var lite info om dette)

Skal du ha 3 disker i et kabinett uten god kjøling blir det varmt.

Har du funnet tester eller mer bilder og info om kabinettet?

Eneste jeg har funnet av info om kabinettet er dette. Regner med at jeg får plass til en eller to 80mm vifter, men vanskelig å si med så lite info egentlig. Med 3-4 disker har du i alle fall rett i at kjøling kan bli et issue.

Grunnen til at jeg valgte det kabinetter er for øvrig pris og størrelse. Jeg må ha noe som kan plasseres i stua, uten å ta for mye plass og oppmerksomhet :)

Lenke til kommentar

Når pcen skal stå på hele tiden er det viktig med store vifter og god luftflyt. Micro ATX kabinetter er vel ikke det rette for slikt bruk. Du bør ha en 120 mm vifte eller 2 x 92 mm vifter som kjøler diskene dine. Dette kabinettet egner seg til serverbruk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308887

Å ha en server i stuen byr på problemer da denne skal stå på døgnet rundt.

Sett den i en bod, i kjelleren eller på loftet.

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Du burde byttet ut den DVD-brenneren med en DVD-brenner med S-ATA kontakt. Hvis ikke kan du få problemer med plassene på hovedkortet. Det hovedkortet du har valgt deg ut støtter bare 2 PATA/IDE/ATA-enheter, dvs. to harddisker, to DVD-brennere eller en av hver.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger folkens :)

Når pcen skal stå på hele tiden er det viktig med store vifter og god luftflyt. Micro ATX kabinetter er vel ikke det rette for slikt bruk. Du bør ha en 120 mm vifte eller 2 x 92 mm vifter som kjøler diskene dine. Dette kabinettet egner seg til serverbruk:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=308887

Å ha en server i stuen byr på problemer da denne skal stå på døgnet rundt.

Sett den i en bod, i kjelleren eller på loftet.

Micro ATX er valgt på grunn av størrelse (og pris i dette tilfellet). Serveren kommer mest sannsynlig til å bli stående i stua, så et midi- eller maxitower blir litt i største laget. Jeg har forsøkt å finne ut hva slags vifter som passer i dette kabinettet, men har ikke funnet stort. Uansett så har jeg en håndfull vifter liggende, så regner med å ta i bruk noen av disse dersom temperatur blir et problem :) Som du også nevner så er det diskene som primært trenger kjøling her.

Bod, kjeller og loft er dessverre uaktuelt ettersom jeg bor i borettslag ;)

Du burde byttet ut den DVD-brenneren med en DVD-brenner med S-ATA kontakt. Hvis ikke kan du få problemer med plassene på hovedkortet. Det hovedkortet du har valgt deg ut støtter bare 2 PATA/IDE/ATA-enheter, dvs. to harddisker, to DVD-brennere eller en av hver.

Takker for info! :) Jeg la faktisk ikke merke til at det var PATA før jeg hadde lagt inn bestillingen, så du har helt rett i at det kan bli litt dårlig med kontakter dersom jeg slenger inn begge PATA -diskene også. Men tror det hele løser seg da jeg har en gammel PATA RAID -kontroller liggende et sted :D Evt. så skipper jeg bare den ene disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...