Gå til innhold

[LØST] Bør jeg kreve å få hevet kjøpet mitt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leiligheten/høgskolen er ikke unormalt varm, så som du sier - med mindre de tester den i et kunstig kaldt rom kommer den til å bli varm :)

Han jeg pratet med i butikken sa han regnet med at han fikk svar fra Acer i løpet av uka. Hvis Acer skulle finne på å påstå at maskinen ikke blir for varm kommer jeg til å kontakte forbrukerrådet.

Francis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

1 uke ekke så lenge.

De pleier vanligvis og ha egne test rom med rom tempratur så de blir testet under "perfekte" forhold.

Men siden den er så varm burde de jo finne det med en gang. og la deg få pengene igjen vis feilen har vært der mye.

Lenke til kommentar
De pleier vanligvis og ha egne test rom med rom tempratur så de blir testet under "perfekte" forhold.

Det kan virke som om du har rett. Acer påstår at maskinen holdt seg godt under 70*C, som de anser som maximumstemperatur under en såkalt "burn in".

Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke godtar deres vurdering av maskinen, og avventer svar fra butikken. Acer tok kontakt med meg direkte etter at de hadde testet maskinen, men jeg har henvendt meg til butikken og de skulle ta saken videre med Acer.

Vi får se hva som skjer...

Francis

Lenke til kommentar

Butikkmedarbeideren som håndterer saken min kom tilfeldigvis innom jobben min idag for å fikse noe, og jeg benyttet da muligheten for å spørre hvordan det gikk med saken min.

Han kunne fortelle at det sannsynligvis ville ordne seg og at jeg ville få tilbud om en annen Acer maskin som erstattning (64 ett eller annet mener jeg å huske). Endelig svar skulle jeg få imorgen. Mitt umiddelbare svar var at jeg ønsket meg kjøpesummen i penger slik at jeg kunne velge en annen maskin enn Acer. Han svarte med at han hadde lest på lovdata at dersom kjøpssummen skal tilbakebetales så vil summen bli lavere enn kjøpssummen på grunn av avskrivning i verdi.

Jeg henviste til det jeg hadde funnet på forbrukerportalen:

Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte.

I en del tilfeller kan du, i tillegg til de andre kravene du har, også kreve erstatning for tap du lider som følge av mangelen, f.eks. at vaskemaskinen har ødelagt tøyet ditt.

Kilde.

Jeg finner ikke noe på den siden der det står at man regner avskrivning på produktets verdi. Han argumenterte at hvis det var slik kunne man bare reklamere på alle pcene man kjøpte, og således ha gratis PC for alltid. Jeg ser poenget hans, men det skal faktisk to misslykkede reparasjonsforsøk til før man har rett til å heve kjøpet, som igjen betyr at forhandler har solgt en vare som ikke holder mål.

Er det riktig at hele kjøpssummen skal betales tilbake? Jeg forstår det slik.

Francis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja hele summen skal tilbake til deg vis du hever kjøpet ja.

Jeg har de siste 2 ukene snakket med dell sin tekniske support om min søsters bærbare pc, den er snart 5 år gammel. Jeg lånte den i 2 uker så brukte jeg den til og laste ned linux versjoner trådløst men den stoppet konstant og jeg måtte restarte pc-en for og fikse problemet. Jeg ble tilsendt 2 nye nettverks kort og en dvd brenner siden denne også var ødelagt. Etter siste samtale med Dell ringte jeg kundeservice der og de sa jeg skulle bare få hevet kjøpet mitt, så jeg sendte en klage til dell om probleme og om 1-2 uker har jeg svar og da vil jeg få alle pengene igjen for pc-en selvom den er 5 år gammel nesten.

Så du da kan jeg ikke se noen grunn til at du ikke skal få alle dine igjen siden din er 2 år gammel bare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ikke gi deg hjelper å klage masse. sendte et gigantisk brev til Dell om alle problemene jeg satt i teknisk support samtaler i 5 timer forestill deg regninga hehe.

Du får sende meg en PM når du skal ha pc og åpnet tråden, fikk lyst til og gi deg en hjelpende hånd da om den nye pc-en din. Skal du ha bærbar eller stasjonær?

Lenke til kommentar

Takk! Det skal jeg gjøre :)

Det blir uten tvil en bærbar. Jeg skal ha hovedprosjekt på høgskolen til høsten og er da avhengig av bærbar. Får jeg hele kjøpssummen tilbake skulle det bli ca 14000kr. Jeg trenger absolutt ikke å bruke alle pengene på ny maskin, men de er nå der (forhåpentligvis) hvis de trengs.

Maskinen skal hovedsaklig brukes til bilderedigering, programmering, skriving og internett. Da jeg kjøpte laptopen som jeg nå reklamerer på innbilte jeg meg at jeg kom til å spille mye på den, men det skjedde ikke, men det skader selvsagt ikke med et dedikert skjermkort som klarer å dra nyere spill hvis det ikke går alt for mye utover batterilevetiden, og prisen på maskinen ikke overgår det jeg får igjen på den gamle. Jeg har sett for meg maskiner i 14-15" klassen, og har et godt inntrykk av HP sine business maskiner. Det er viktigere for meg at den er solid og har god byggekvalitet, enn at den får et par hundre poeng ekstra i 3D mark og ser ut et billig plastleketøy ;).

Francis

Lenke til kommentar

Har du 14 000 til rådighet og ikke bryr deg om 3D-ytelse ville jeg helt klart gått for en thinkpad. T61-serien med gode spesifikasjoner og uslåelig byggekvalitet begynner å bli billig nå som T400/T500 er på vei, ellers bør du også klare å få en greit spesifisert T400/T500 på budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Ja hele summen skal tilbake til deg vis du hever kjøpet ja.

De kan trekke fra et bruksfradrag, men kjøper vil da ha krav på renter fra kjøpsdato.

Har du kilde? :)

Jeg vil vite mest mulig om regelverket, og hvilke rettigheter jeg har hvis det blir til at jeg må krangle og "stå på mitt".

EDIT: Hos Lovdata kunne jeg ikke finne noe om avskrivning.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Har du kilde? :)

Jeg vil vite mest mulig om regelverket, og hvilke rettigheter jeg har hvis det blir til at jeg må krangle og "stå på mitt".

EDIT: Hos Lovdata kunne jeg ikke finne noe om avskrivning.

Francis

Du må lese hele Forbrukerkjøpsloven, ikke bare de delene du liker ;)

Kapittel 10. Fellesregler om heving og omlevering:

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Lenke til kommentar
Hva slags renter/avskrivning kan man regne med? Og hvordan blir regnestykket? Personlig håper jeg selvsagt på å få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet.

Når det gjelder avskrivning/vederlag for nytte så kommer det vel litt an på hvor lang levetid en PC beregnes å ha. Har sett ulike kalkulatorer for dette, men å sette levetiden til 5-6 år vil jeg ikke si er urimelig.

Har du betalt 14000 for maskinen blir da svskrivningen ca. 2300 pr. år. For 2 år (regner runde tall her) blir det da 14000 - 4600 = 9400.

Så kommer rentene du skal ha. For å regne ut renter kan du bruke www.forsinkelsesrente.no.

Rentene du skal ha for 2 år, utfra ovenfornevnte er 3 112.

Du kan da altså kreve 9400 + 3112 = 12512

Som du ser kommer du uansett temmelig nære kjøpssummen, og det er grunnen til at de aller fleste ganske enkelt gir kjøpssummen tilbake istedet for å krangle på vederlaget og renter. Det koster ganske enkelt for mye tid å diskutere dette med en kunde.

Lenke til kommentar

Butikken ringte meg akkurat, og kunne informere om at jeg ville få hele kjøpsbeløpet tilbake. Kr 13490,- :).

Tusen takk til alle som har bidratt i denne tråden! Uten dere tror jeg ikke at jeg ville klart å få til samme resultat!

EDIT: Tråd om kjøpt av ny bærbar; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=987217

Mvh

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare lest igjennom tråden her og vil begynne med å si at jeg synes det er flott at ting gikk i orden.

Så vil jeg også gi en hyllest til selve tråden og trådstarter. Mitt syn på denne tråden var at den er akkurat slik som en forumtråd der man spør etter hjelp bør være. Trådstarter er presis og utfyllende når det gjelder saken og hva han trenger hjelp til. Han gir også god tilbakemelding etter han har vært i kontakt med butikken og gjør det i det hele tatt veldig lett for dere andre å hjelpe han.

Det skal også nevnes at folkene i denne tråden også har vært veldig behjelpelige.

Just my two cents..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Gratulerer med og få hevet kjøpet ditt. Håper du nå finner en pc som virkelig passer for deg. og med et sånt budsjett så finner du nok noe bra. Ikke alltid så lett og få en bedrift til å gi tilbake pengene dine alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...