Gå til innhold

[LØST] Bør jeg kreve å få hevet kjøpet mitt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer 8202WLMi som jeg kjøpte på denne tiden for 2 år siden. Jeg tror fortsatt det er under to år siden kjøpet fant sted, men det er egentlig ikke så viktig siden det slik jeg har forstått er 5 års reklamasjonsrett på datamaskiner. Videre har jeg 3 års utvidet garanti + forsikring fra Acer.

 

Problemene begynte etter at jeg hadde hatt maskinen en stund. Maskinen ble fryktelig varm - så varm at man brant seg i fanget hvis man tok den fra bordet og satte den ned i fanget for å jobbe. Jeg gikk til butikken jeg kjøpte den i og de byttet kjøleløsningen. Maskinen ble bedre etter at jeg fikk den igjen, men etter en stund ble den like varm som den tidligere hadde vært. Jeg gikk til butikken og fikk byttet kjøleløsning enda en gang og maskinen ble kjøligere.

Nå synes jeg maskinen begynner å bli faretruende varm igjen. Vifta går nesten konstant slik at den støyer, og hvis man kjenner under pcen og på touchpaden er den veldig varm. Den er ikke like varm som den tidligere har vært, men det begynner å nerme seg de samme ekstreme temperaturene. Jeg er redd for at disken plutselig tar kvelden når den blir utsatt for høy temperatur over lengre tid. Jeg registrerer CPU temperaturer på over 90 grader C vha Core Temp under load.

 

Jeg har forstått det slik at dersom det samme problemet oppstår 3 ganger, har man krav på å få hevet kjøpet så lenge produktet er innenfor reklamasjonstiden. Synes dere jeg bør dra ned til butikken og kreve å få hevet kjøpet, eller synes dere at jeg bør finne meg i å ha en stråleovn til PC? Jeg kan også nevne at batteriet mitt plutselig gikk fra å vare i overkant av 3 timer til +/-20min, men det er forsåvidt ikke så interessant i denne saken.

 

Jeg gleder meg til å høre synspunktene deres :)

 

Mvh

 

Francis

 

EDIT: Gramatikk

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Renset pc'en for støv i det siste? Etter hvert som støv samler seg opp i kjøleribbene og inne i maskinen ellers er det helt naturlig at den blir varm (dermed vil også kjøleløsningen bli mindre effektiv over tid, og derfor er maskinen din kjølig en stund hver gang kjøleløsningen blir byttet). En støvrens ett par ganger i året er nødvendig på alle bærbare pc'er, og er det første man bør prøve hvis man har varmeproblemer.

 

Ellers er det riktig som du sier, dersom selger ved to forsøk på å utbedre samme feil fortsatt ikke har klart å utbedre den, kan du kreve å få hevet kjøpet, med mindre mangelen er uvesentlig. Hvis problemet kan utbedres ganske enkelt ved å rense maskinen for støv anser jeg mangelen for uvesentlig. Hvis dette ikke hjelper bør du kreve å få kjøpet hevet. Reklamasjonstiden på bærbar pc er ved rettspraksis fastslått til fem år.

 

Laptop-batterier har tidligere blitt ansett som forbruksvare, men en nylig dom (fra Oslo Tingrett om jeg ikke husker feil) har fastslått at forbrukere nå har to års reklamasjonsfrist også på disse.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Reklamasjons retten etter hva jeg har forstått går kun for Hardware altså pc-ens deler.

Men vis du sender den inn 3 ganger så har du krav kjøpet hevet.

 

har du sjekket at pc-en ikke er full av støv? det er ikke et uvanlig tilfelle.

 

Vis ikke ring stedet du kjøpte pc-en og forklar dem problemet og hør hva de har og si om det.

Kanskje de har opplevd det før eller at du kan sende den inn til dem.

 

Så kan du jo prøve og kreve og få kjøpet ditt hevet men husk også og send en skriftelig mail til dem bare for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Jeg har ved visuell inspeksjon ikke sett noe særlig til støv i det hele tatt. Når jeg blåser igjennom kjøleløsningen med en blåsebelg kommer det omtrent ikke støv ut. Jeg passer alltid på å tørke av bordflaten der jeg sitter for støv for å minimere støvproblematikken. Hvis problemet kun hadde vært støv, så vil jeg tro at butikkens servicetekniker ville gitt beskjed, særlig når problemet oppstod for andre gang.

 

EDIT: Jeg kjøpte pcen i en lokal butikk, der vi som studerer ved høgskolen fikk en grei rabatt, så hvis jeg skal gjøre noe med det er det vel greiest å bare dra nedom butikken istedetfor å ta det over telefon/e-post?

 

EDIT2: Den samme prosessoren (1.66GHz centrino duo) som sitter i min personlige bærbare sitter også i jobb laptopen min. Den blir ikke i nærheten så varm.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis butikken er rett ved der du bor så bare gå innom med pc-en og forklar problemet. så vil de nok se på problemet ganske fort og kanskje de hever kjøpet ditt siden du allerede har prøvd og få det fikset før uten at det hjalp.

Lenke til kommentar
Hvis jeg får heve kjøpet, vil summen være totalpris jeg betalte inklusiv ekstra garanti og forsikring (1000,-), eller kun PCen?

 

For å dele min erfaring. Dette skjedde med min forrige laptop. Den ble levert inn, det tok over en måned før jeg fikk produktet tilbake, og jeg fikk hevet kjøpet. Dette var godt innenfor garantitiden; 4 måneder tror jeg det var. Jeg hadde forsikring.

 

Det du må passe på (!!) er at butikken ikke tar det gjennom forsikringa, det prøvde de seg på i mitt tilfelle. Dermed faller forsikringa bort, selv om dette er garantisak. Jeg måtte krangle meg til ny forsikring på den nye maskina.

 

Det er heller ikke verditap på maskina hvis du hever kjøpet. Jeg betalte litt imellom for ei bedre maskin, det var alt.

Lenke til kommentar
Du har ikke krav på å heve kjøpet før fjerde gangen den ryker. Om den ryker tre ganger så kan de reparere den, men etter det er sjansene deres brukt opp.

 

-

 

Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen.

 

Kilde.

 

Selger har allerede forsøkt å utbedre PCen min to ganger.

 

Francis

Lenke til kommentar

I've been screwd... :cry:

 

Har fått fiksa HP-pcen min tre ganger på Expert. Sist gang forlangte jeg ny men de nekta og sa at det var ikke før fjerde gangen jeg kunne heve kjøpet. Ettersom jeg ikke hadde noen kilder eller fast grunnlag for mine påstander, måtte jeg se slaget tapt. Skal tilbake og lage helvete nå. Selv om det er forsent å forlange ny pc, så skal de få gi meg nytt batteri - det er nemlig dødt og de ville ikke gi meg nytt sist gang den var på reprasjon.

 

Ventle, har du en kilde på at det nå er 2 års reklamasjonsfrist på batteriene også? Vil gjerne vise den til de kjeltringene på Expert.

Lenke til kommentar
Ventle, har du en kilde på at det nå er 2 års reklamasjonsfrist på batteriene også? Vil gjerne vise den til de kjeltringene på Expert.

 

here you go :)

 

merk at det ikke er avsagt rettskraftig dom, slik jeg sa lenger oppe. Men ved en eventuell rettssak vil forbrukertvistutvalgets avgjørelse veie svært tungt.

Lenke til kommentar

Skal ta meg en tur innom Expert en gang i neste uke.

 

Kan jeg kreve å heve kjøpet på pcen min? Batteriet har kortsluttet, noe som er en klar mangel. Jeg skulle jo egentlig ha fått hevet kjøpet allerede sist gang. Men er batteriet nok?

Endret av Bakke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er 5 års garani på Hardware, hovedkort, ram, harddisk, og sånne ting.

2 år på batteriet. så da skald et være nok så lenge pc-en er under 2 år:)

Lenke til kommentar
Skal ta meg en tur innom Expert en gang i neste uke.

 

Kan jeg kreve å heve kjøpet på pcen min? Batteriet har kortsluttet, noe som er en klar mangel. Jeg skulle jo egentlig ha fått hevet kjøpet allerede sist gang. Men er batteriet nok?

 

Hvis dette ikke er ett problem som er tilstede etter at selger har gjort to forsøk på å utbedre mangelen, så vil det ikke holde til å få hevet kjøpet. Selger kan forsøke å utbedre mangelen på andre måter, for eksempel ved å gi deg ett nytt batteri...

Lenke til kommentar

Da har jeg vært og levert PCen til butikken. De insisterte på at den måtte inn til Acer Norge for testing før de ville kreditere kjøpsbeløpet, men det burde ikke by på problemer. Acer kommer til å se at den blir urovekkende varm.

 

Francis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Da har jeg vært og levert PCen til butikken. De insisterte på at den måtte inn til Acer Norge for testing før de ville kreditere kjøpsbeløpet, men det burde ikke by på problemer. Acer kommer til å se at den blir urovekkende varm.

 

Francis

 

Med mindre de tester den i en fryser hehe, da får de ikke det problemet. sa de hvor lang tid det ville ta?

 

Er rommet ditt unormalt varmt i tilfelle det er problemet, måtte bare spørre for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...