isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 abrj: Islam i seg selv? Er ikke det Koranen? Flott bok, hva? Og nei, det er ikke den samme guden de dyrker. Samme utspring, ja, men ikke samme gud. Da hadde de ikke drept hverandre. Hva er forresten en ekstremist? Er man ikke ekstrem om man tror de som ikke deler samme overbevisning vil brenne i Helvete? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det du skriver stemmer vel sånn passelig, siden jeg skummet over ordene, men vi bør ikke glemme at vi skaper faktisk ekstremise ved å påtvinge våre verdier på disse andre. Så dermed er jeg ikke så sikker på hvor problemet ligger lengre!? Hva med en amerikansk mastodont som sier krig mot terror, krig mot Islam, deportering og tortur av uskyldige "ekstremister", vår egen potitthueoppirøkkesittlandstedsholdning overfor pengemakt, troen på "sterke ledere", bekymring for om jeg klarer å inkorporere kjøpet av den siste HTC-mobilen uten at fitta jeg bor med aner uråd også videre ... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det du skriver stemmer vel sånn passelig, siden jeg skummet over ordene, men vi bør ikke glemme at vi skaper faktisk ekstremise ved å påtvinge våre verdier på disse andre. Så dermed er jeg ikke så sikker på hvor problemet ligger lengre!? Hva med en amerikansk mastodont som sier krig mot terror, krig mot Islam, deportering og tortur av uskyldige "ekstremister", vår egen potitthueoppirøkkesittlandstedsholdning overfor pengemakt, troen på "sterke ledere", bekymring for om jeg klarer å inkorporere kjøpet av den siste HTC-mobilen uten at fitta jeg bor med aner uråd også videre ... Lenke til kommentar
B25S Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Er ikke det Koranen? Flott bok, hva? Jeg har lest noen oversatte utdrag fra den, og jeg har aldri ledd så godt før. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Er ikke det Koranen? Flott bok, hva? Jeg har lest noen oversatte utdrag fra den, og jeg har aldri ledd så godt før. Så du utbasunerer nå at du er en ignorant, og samtidig ler du av deg selv!? Er det et vanlig sjekketricks for deg? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Jeg er til dels enig med trådsstarter at det ikke burde være tabu å få lov til å kunne ytre sine meninger angående religion. Hvis vi ser tendenser til at en type religion er i ferd med å utvikle seg drastisk, skal man kunne få lov til å si sine meninger om det uten å måtte bli trakassert eller sett på som rasist o. l. Alle mennesker har ytringsfrihet, selv om det ikke fungerer så godt i praksis, men poenget mitt er at folk har rett til å si sine meninger uansett tema. Alt har sine begrensninger selvfølgelig, og det gjelder selvsagt ytringsfrihet. Endret 19. juli 2008 av sirkelens ende Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg er til dels enig med trådsstarter at det ikke burde være tabu å få lov til å kunne ytre sine meninger angående religion. Hvis vi ser tendenser til at en type religion er i ferd med å utvikle seg drastisk, skal man kunne få lov til å si sine meninger om det uten å måtte bli trakassert eller sett på som rasist o. l. Alle mennesker har ytringsfrihet, selv om det ikke fungerer så godt i praksis, men poenget mitt er at folk har rett til å si sine meninger uansett tema. Alt har sine begrensninger selvfølgelig, og det gjelder selvsagt ytringsfrihet. Har du en enklere vei for å bite deg selv i halen din? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 En halv milliard muslimer er et fiktivt tall, isbit. Men for å svare på spørsmålet ditt - jo, selvsagt bekymrer det meg at tallene er såpass høyere som de er. Det er bl.a. av den grunn jeg er med på slike debatter som dette - fordi, som PencilCase er inne på - vi trenger å kommunisere med muslimer og stoppe vår imperialistiske tankegang, som er en del av grunnen til at terror har så stor oppslutning som det har. En konfronternende, intolerant og aggresiv måte og møte muslimer på vil bare sikre oss at flere vil bli rekruttert til ekstremistenes organisasjoner. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Er ikke det Koranen? Flott bok, hva? Jeg har lest noen oversatte utdrag fra den, og jeg har aldri ledd så godt før. Så du utbasunerer nå at du er en ignorant, og samtidig ler du av deg selv!? Er det et vanlig sjekketricks for deg? Jeg er ikke ignorant. Det er kun min gode sans for humor Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 En halv milliard muslimer er et fiktivt tall, isbit. Men for å svare på spørsmålet ditt - jo, selvsagt bekymrer det meg at tallene er såpass høyere som de er. Det er bl.a. av den grunn jeg er med på slike debatter som dette - fordi, som PencilCase er inne på - vi trenger å kommunisere med muslimer og stoppe vår imperialistiske tankegang, som er en del av grunnen til at terror har så stor oppslutning som det har. En konfronternende, intolerant og aggresiv måte og møte muslimer på vil bare sikre oss at flere vil bli rekruttert til ekstremistenes organisasjoner. Jeg driter i om tallet er fiktivt. Du ser selv at 30-50 prosent av alle muslimer støtter terror. I verden er det 1,3-1,7 milliarder. Man kan derfor regne med at ca en hald milliard er terrorist-sympatisører. Angående debatt med muslimer. Har du noengang oppsøkt islam.no? Hvis ikke oppfordrer jeg deg til å gjøre deg. Tror nok at din oppfatning av muslimer vil bli noe endret. Og dette er altså snakk om muslimer som lever i Norge - sannsynligvis blant de snilleste muslimer i verden. Terrorisme skyldes imperialisme, ja delvis. Men skal vi slutte å utbre våre verdier bare fordi ekstremistene ser på oss som Den Store Satan? Da gir vi jo dem seieren! Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Så du "driter i" om du opererer med fiktiv tall og gjør det høyere enn det er? Målet helliger midlet? Jeg har aldri sagt at 30-50 % av alle muslimer støtter terror. Dette var muslimer fra noen få enkeltland som var spurt i denne undersøkelsen, ikke alle muslimer i verden. Snakk om å sjonglere med tall - er det slik propaganda skapes, mon tro? Vel, skal man da basere sin oppfatning på nordmenn ved å besøke Veggavisen og det religiøse forumet her på diskusjon.no? Ja, vi skal da ikke "utbre våre verdier". Hvilken "seier"? At de får ha sin religion og sine verdier, og at vi har våre? Har du igjen et slikt enten/eller syn, at enten så "seirer" den Hvite Mann eller så "seirer" den Primitive Muslim? Endret 19. juli 2008 av Tabris Lenke til kommentar
disippel Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Enig med sistemann her i at muslimer flest er hyggelige mennesker. Noen få ekstremister er det nok, men det er ikke Islam som er problemet, det er mistolkninger av Koranen. Alle muslimer jeg kjenner er hyggelige og de sier at Islam betyr fred. De respekterer min tro, og jeg respekterer deres, selv om de tar feil. Jeg har mange ganger forsøkt å omvende dem, men de nekter å ta imot frelsen. Da har de jo selv takket nei til frelsegaven, så hva mer kan jeg gjøre? De har blitt advart... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det egentlige spørsmålet er om det er en langt større andel muslimer som lar seg oppfordre av Koranen og islams øvrige oppfordringer til ekstremisme, enn det er f.eks. jøder og kristne som lar seg oppfordre til å steine de utro og de homofile, og utslette de vantro på vegne av sin gud. Etter mye om og men, tror jeg egentlig ikke det. Menneskelig moral står langt sterkere enn religion, tross alt. Muhammed var nok en litt mer krigersk type enn Jesus. De klarte begge å overbevise. Det betyr ikke at deres etterfølgere som har arvet troen, også har arvet deres personlige tendenser. Mennesket vil komme til å krige dersom de føler en overhengende trussel mot seg selv og sin levemåte. Hvorfor skulle muslimer se på vestlig levesett som en trussel, så lenge vi ikke blander oss(!)? Det er vi som tiltrekker oss oppmerksomhet først og fremst; det er vi som har høyere levestandard. Det er vi som tiltrekker oss innvandrere, og det vi som må ta på oss ansvaret med å utrydde... ...uvitenheten. Og vi starter med oss selv — eller hva, isbit? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Få land med i undersøkelsen? Lol. Så du tror liksom at det er null støtte i resten av landene? Det var såpass mange land der at det gir et meget godt bilde av holdningene til muslimer. Forresten, var Afghanistan med? Var Saudi-Arabia? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har ikke sagt at jeg tror det er null støtte i resten av landene. Jeg sa at undersøkelsen baserte seg på noen få land med tanke på hvor mange land som har en muslimsk befolkning, og at et fåtall av disse landene igjen hadde såpass høye prosenttall som 30-40 %. Dette var også land fra Midt-Østen og det gir ikke et meget godt bilde av holdningene til muslimer generelt (det skal noe til å finne "holdninger generelt" på 1,5 milliarder mennesker spredt omtrent over hele kloden) fordi det er forskjell på muslimer fra de mest ekstreme Midt-Østen landene til europeeiske muslimer når det gjelder holdninger, noe undersøkelsen også nevner. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) De fleste muslimske land er jo i Midtøsten, men anyway, jeg respekterer din tro på det fundamentalistene er få så lenge du respekterer min tro på at de er mange. Men angående å lære barn opp i sin tro...er ikke det å sette en merkelapp på ungen sin? Endret 19. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det å lære opp barn i sin tro er vel litt på siden av denne trådens tema? Nei, jeg sier ikke det for å unngå saken - jeg kan gjerne diskutere menneskerettigheter, religionsfrihet og å oppdra barn i en tro i en tråd som omhandler dette. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Ta det i skoletråden min! Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Islam er ingen fare for Europa, derimot ser det ut som Europa med flere er en fare for muslimske nasjoner. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Ooooh, kulturrelativisme! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå