Gå til innhold

Islam - en fare for Europa?

Anbefalte innlegg

Mange innbiller seg fortsatt at religiøse konflikter alltid skyldes manglende utdanning, fattighet og politikk. Disse menneskene vet rett og slett ikke hva det vil si å være sikker i sin tro på paradiset. I 2008 kan en person være intelligent nok og ha nok materielle ressurser til å bygge en atombombe, og fortsatt tro at han vil få 72 jomfruer i paradis ved å bruke den! Vi har vært veldig sene med å innse dette, og årsaken er simpel: We klarer ikke å forestille oss hva det vil si å virkelig tro på Gud.

La meg snu litt på flisa...

Mange innbiller seg fortsatt at terror alltid skyldes muslimer. Disse menneskene vet rett og slett ikke hva det vil si å være sikker i sin tro på NWO. I 2008 har USA nok atomvåpen til å sprenge jorden flere ganger, og fortsatt tro at de vil få 72 land og stater! Vi har vært veldig sene med å innse dette, og årsaken er simpel: We klarer ikke å forestille oss hva det vil si å virkelig tro på NWO.

Poenget er at "terror" er like nye konspirasjonsteori som NWO

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terror er ikke en årsak til problemene, det er et resultat av dem. Og terror bunner som regel i religiøse konflikter.

Vi trenger en offentlig diskusjon som fremmer kritisk tenkning og intellektuell ærlighet. Ingenting står mer i veien for dette prosjektet enn respekten vi har gitt til religiøs tro. Hvis vi noengang kommer forbi denne religiøse epoken, vil vi i framtiden se tilbake på det 21. århundre med vantro: hvordan kunne det være mulig å tro på slike ting når vitenskapen hadde kommet så langt? Sannheten er, troen vi i dag verner om er like pinlige som troen på julenissen.

Lenke til kommentar

Du er ikke rasjonell når du avfeier viktig og sentral informasjon med enkeltord. Dette har du gjort flere ganger, ikke bare i dag.

Man må ikke være enig for å kunne leve sammen, man må bare kunne respektere at andre har et annet standpunkt. Skal man kunne respektere det, så krever det kommunikasjon og åpenhet for å spre kunnskap og forståelse, ikke at man sitter på sin lille tue og og sier at man vet bedre enn religiøse og teologer hva alt betyr og hva som er Riktig. Lev og la leve. Vi vil aldri oppleve fred med dine holdninger, isbit, like lite som vi vil det med fundamentalistiske islamister.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Du er ikke rasjonell når du avfeier viktig og sentral informasjon med enkeltord. Dette har du gjort flere ganger, ikke bare i dag.

Man må ikke være enig for å kunne leve sammen

Jeg avfeier ikke sentral informasjon, men irrelevant informasjon. At du ikke ser at det er irrelevant er synd, og ja, jeg tar selvkritikk og innrømmer at jeg burde bli flinkere til å forklare hvorfor det er irrelevant.

Men nå er det kanskje ikke rette ræva som fiser her heller. Du unnlater jo stadig vekk å svare på spørsmål.

Man må være enig om visse grunnleggende ting for å leve sammen i fred og harmoni. Det er for eksempel ikke bra om 50% av befolkningen er overbevist om at den andre halvparten kommer til å brenne i Helvete fordi Allah hater dem. Spesielt ikke siden de selv elsker Allah. Man må også være enig om lover og regler, etikk og moral. Ellers blir det Helvete på jord, slik vi ser i Midtøsten.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å leve fredelig sammen selv om man har helt ulik tro - se på de fleste muslimer som lever i vesten, det går helt fint. Det som ødelegger er ekstremister på begge sider og folk som generelt sett sprer propaganda, fordommer og generaliseringer - og på begge sider.

At du mener at teksttolkning er irrelevant for å forstå hellige skrifter viser en svært skremmende mangel på kunnskap om dette som du uttaler deg så bastant om. Ingenting er farligere enn mennesker med litt kunnskap. Du avfeier hele vitenskaplige retninger fordi de ikke passer inn i ditt syn tuftet på mangelfull kunnskap om religion. Svært skremmende å se hva det fører til.

Lenke til kommentar

De fleste steder hvor det er store konflikter i verden, er det muslimer involvert. Men dette er jo ikke muslimer, men islamister, så da er det ikke rart du ikke ser problemet. Du har tidligere også sagt at en kristen som gjør stygge ting i guds navn ikke er kristen i gjerningsøyeblikket, eller blander jeg deg med en annen?

Jeg har i dag gitt deg dusinvis av linker til undersøkelser som viser at støtten til terror i muslimske land er kolossal. Du har unnlatt å kommentere det, og velger i stedet å definere religion og islam som den snille muslimen i nabolaget.

Lenke til kommentar

Jeg har kommentert støtten til terror tidligere i tråden. Jeg sier at vi må ta dette på alvor, men det gjøres ikke ved automatisk å være konfronterende, intolerant, respektløs og aggresiv mot islam og andre religioner. Det vil bare gjøre gapet mellom vestlige og muslimer større og vil føre til mer konflikter - og kanskje også at flere vil støtte terror, og det blir en selvoppfyllende profeti.

Lenke til kommentar

For å vinne en krig, må du først vite hva du kriger mot. Vi er i krig med religiøse dogmer, ikke med galninger som ikke er i stand til å tolke hellige bøker korrekt.

Nei, du har ikke kommentert støtte til terror. Tidligere har du påstått at det er svært få muslimer som støtter dette. Erkjenner du nå at det er mainstream i muslimske land å støtte terror?

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte det i innlegget ovenfor og har skrevet noe lignende tidligere. Hvorvidt det er mainstream i muslimske land å støtte terror vet jeg ikke noe om før jeg har en mer objektiv kilde til saken enn propagandasiden for antiislam du lenket til.

Det er du som har gått til krig mot religiøse dogmer, og dermed er du en av dem som vil nøre opp under mer konflikter og avstand. De eneste jeg ser vi er i krig mot i denne sammenheng er islamske fundamentalister.

Lenke til kommentar

Lol, overrasker meg ikke at du har ignorert siden. Hadde du lest den, ville du sett at det var ikke bare én men dusinvis av sider. Du har allerede bestemt deg for at Islam ikke er en trussel, du er akkurat som en religiøs fundamentalist - fullstendig lokket for beviser. Alt som ikke stemmer, avfeier du som propaganda.

Jeg går gjerne til krig mot religiøse dogmer. Det er best å ta problemet ved roten før det utarter seg fullstendig. Men du er kanskje tilhenger av en framtid hvor Iran har atomvåpen?

Lenke til kommentar

Da har jeg sett nærmere på lenkene.

Jeg ser, heldigvis, at det er færre nå som støtter selvmordsbombing mot sivile enn det var i 2002, så tallet går nedover. Ingen av landene er over 50 % lenger, det samme gjelder støtten til bin Laden, som også går kraftig nedover. Det er også viktig å legge merke til at spørsmålsformuleringen var "often/sometimes justified", dvs. at man vet ikke hvor mange som svarte som mente at selvmordsbombing "ofte" var rettferdiggjort, og hvor mange som mente det var det "noen ganger".

Jeg mener vi må følge opp dette. Ved å møte mennesker med respekt og toleranse - og møte terror med nulltoleranse - kan vi fortsette trenden med at færre støtter terror.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Ingen av landene er over 50 % lenger

De fleste støtter altså ikke selvmordsbombere. Puh! Vi kan puste lettet ut...Bra du nok en gang viser evne til å se nyanser, og at støtten til terror ikke er særlig stor.

Seriøst, Tabris!! Plager det deg ikke en døyt at rundt en halv milliard muslimer er positive til selvmordsbombing?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ingen av landene er over 50 % lenger

De fleste støtter altså ikke selvmordsbombere. Puh! Vi kan puste lettet ut...Bra du nok en gang viser evne til å se nyanser, og at støtten til terror ikke er særlig stor.

Seriøst, Tabris!! Plager det deg ikke en døyt at rundt en halv milliard muslimer er positive til selvmordsbombing?

Det var jaggu litt av en slutning! Har de etter din oppfatning spurt alle muslimer, siden du mener at en halv millarder muslimer er positive til bruk av selvmordsbombing?

Hvis vi så konser på hjemlige forhold så husker jeg en statistikk over muslimers holdninger her til lands, og resultatene av den undersøkelsen, som forøvrig var etter vår målestokk meget omfattende, at våre muslimske landsmenn på ingen måte kunne regnes inn i den type regnestykke.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hmmmm, jeg unnlot å kommentere for å se om det kom bekymringsmeldinger over at det er en urovekkendee stor prosentandel som faktisk støtter terroraksjoner.

Her må jeg si meg enig i isbit, dette er meget urovekkende og bekrefter egne opplevelser.

Det positive er imidlertid at det er en avtagende trend, det mest konstruktive her er å se på hvilke mekanismer som ligger til grunn for denne trenden, sørge for å forsterke disse og se etter andre stimuli som kan ha samme effekt.

Lenke til kommentar

Islam i seg selv er ikke så gal, men de som er fanatiske islamister. Vi har jo faktisk fanatiske kristne og jøder også. For eksempel herjet kristne med korstog nedover i Europa og rundt Tyrika/Israel/Egypt mellom 1095 og 1272. Og ikke for å snakke om de korstogene som var i Baltikum og Sentral- og Øst-Europa mellom 1200 og 1600 tallet.

Problemet med alle religioner som når en viss størrelse, er at det da oppstår fanatisme i enkelte grupper. I Islam er nok Al-Qaida mest kjent, men i kristendommen har vi en del mørkesekter på Vestlandet, og ikke minst i USA.

En annen ting mange glemmer med Islam, er at Islam, Kristendommen og Jødedommen har felles utgangspunkt og det er samme Guden vi snakker om. De tre religionene er alle Abrahams barn, hans sønner delte lag trosmessig og grunnla hver sin gruppe. I Islam kalles Abraham for Ibrahim og han gjenopprettet Kaba i Mekka som er en av de mest hellige plassene for muslimene, mens de fleste husker Abraham fra kristendomstimene som han fyren som ble bedt om å ofre sønnen sin.

Det jeg vil fram til, er at vi ikke skal tillate ekstremister og fanatikere, men heller være åpne og lytte til hverandre. Og så skal vi huske at Bibelen og Koranen ble skrevet, og omskrevet, og revidert for lenge lenge siden, og at alt det som står der kanskje ikke passer for i dag.

Lenke til kommentar
Det var jaggu litt av en slutning! Har de etter din oppfatning spurt alle muslimer, siden du mener at en halv millarder muslimer er positive til bruk av selvmordsbombing?

Man trenger ikke spørre alle muslimer i verden for å vite hvor mange som støtter det. Hørt om valgbarometere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...