Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Skal vi kaste ut sør- og vestlendingene sammen med muslimene, da? Jeg synes det er et problem at isbit anser religiøse som irrasjonelle, uintelligente og som noen som trenger "opplysning" et problem - vi får kaste ut ham og hans likesinnede i samme slengen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Skal vi kaste ut sør- og vestlendingene sammen med muslimene, da? Jeg synes det er et problem at isbit anser religiøse som irrasjonelle, uintelligente og som noen som trenger "opplysning" et problem - vi får kaste ut ham og hans likesinnede i samme slengen. Jeg er for så vidt enig med deg om dette, men jeg er litt interesert i hva hans begrunnelse er. Hvis problemet er folk som syns vi andre skal brenne i helvete har vi mer enn nok å rydde opp i her hjemme. Hvis problemet er muslimer som tror det må jo problemet også være kristne som tror det? Hvis problemet er at det står voldelige ting i koranen må det være like hårreisende at det står voldlige ting i bibelene. Syns ærlig talt det er dritskummelt med folk som isbit og roberteh som bruker "det farlige islam" som et vikarierende argument for "de farlige brunhudete" Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Syns ærlig talt det er dritskummelt med folk som isbit og roberteh som bruker "det farlige islam" som et vikarierende argument for "de farlige brunhudete" Enig med deg her. Jeg er mye mer redd en med isbits holdninger enn jeg er en muslim som måtte mene at jeg kommer til å brenne i helvete. Lenke til kommentar
Sverre M. Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvis jeg hadde hatt din overbevisning, Isbit, så tror jeg at jeg hadde gjort et bedre forsøk på å fremstå som mer opplyst en disse "uopplyste" fantasifostrene du kritiserer. Vi har bedre moral enn dem. Hvor kommer din - og vestens - moral fra, om ikke fra de kristne verdier? Hvorfor tror du moralpartiet Frp må basere seg på kristne verdier? Å kalle seg "ateist" frigjør en ikke automatisk fra vestlig, kristen påvirkning. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Hvor i koranen står det? Det står overalt. De seks første bøkene er spesielt fine. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Hvis problemet er folk som syns vi andre skal brenne i helvete har vi mer enn nok å rydde opp i her hjemme. Hvis problemet er muslimer som tror det må jo problemet også være kristne som tror det? Vi kan slå to fluer i én smekk ved å opplyse barn. Det trengs ikke mer enn én generasjon for å få mennesker til å legge fra seg slike irrasjonelle forestillinger. Syns ærlig talt det er dritskummelt med folk som isbit og roberteh som bruker "det farlige islam" som et vikarierende argument for "de farlige brunhudete" FY FAEN!!! Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvis problemet er folk som syns vi andre skal brenne i helvete har vi mer enn nok å rydde opp i her hjemme. Hvis problemet er muslimer som tror det må jo problemet også være kristne som tror det? Vi kan slå to fluer i én smekk ved å opplyse barn. Det trengs ikke mer enn én generasjon for å få mennesker til å legge fra seg slike irrasjonelle forestillinger. Syns ærlig talt det er dritskummelt med folk som isbit og roberteh som bruker "det farlige islam" som et vikarierende argument for "de farlige brunhudete" FY FAEN!!! Enig. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Men hvordan skal vi forene det å "opplyse barn" med religionfrihet, isbit? Foreldre vil jo overføre sine verdier over på sine barn, og da vil jo også en troende muslim føre sin religiøse tro videre til sine barn. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Hvor kommer din - og vestens - moral fra, om ikke fra de kristne verdier? Hvorfor tror du moralpartiet Frp må basere seg på kristne verdier? Den kommer fra instinktet vårt. Hvis du tror Bibelen er den beste kilden til moral vi har, så har du noen veldig rare forestillinger om enten moral eller Bibelen. At du klarer å nevne FrP i samme setning som moral er for meg et under. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Den kommer fra instinktet vårt. Hvis du tror Bibelen er den beste kilden til moral vi har, så har du noen veldig rare forestillinger om enten moral eller Bibelen. Uansett hvor fritenkende vi tror vi er, så er vi sterkt påvirket av vår kristne kulturarv. Det er ingenting som tilsier at vår moral og våre verdier er de universelt riktige, vi er like så mye påvirket av vår kultur som alle andre. Men det blir vel litt på siden av debatten. Jeg lurer litt fortsatt litt på hvordan du har tenkt å kombinere dette med å "opplyse" barn sammen med religionsfrihet, isbit? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Men hvordan skal vi forene det å "opplyse barn" med religionfrihet, isbit? Foreldre vil jo overføre sine verdier over på sine barn, og da vil jo også en troende muslim føre sin religiøse tro videre til sine barn. Eh, foreldrene har da fortsatt lov til å holde på troen sin? Eller mener du at trosfrihet også innebærer rett til å hjernevaske ungene sine? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Men hvordan skal vi forene det å "opplyse barn" med religionfrihet, isbit? Foreldre vil jo overføre sine verdier over på sine barn, og da vil jo også en troende muslim føre sin religiøse tro videre til sine barn. Eh, foreldrene har da fortsatt lov til å holde på troen sin? Eller mener du at trosfrihet også innebærer rett til å hjernevaske ungene sine? Vanskelig spørsmål det der. Det ligger vel litt i hva som er hjernevasking. Dersom en unge fra han lærer å gå får høre at gud finnes og vil straffe syndere, så er det vel ikke langt ifra hjernevasking. Men kan man nekte foreldre å oppdra barna religiøst? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Uansett hvor fritenkende vi tror vi er, så er vi sterkt påvirket av vår kristne kulturarv. Prøver du å si at moralen vår kommer fra Bibelen? Det er ingenting som tilsier at vår moral og våre verdier er de universelt riktige Jaha, så hvorfor så bastant på at religionsfrihet er riktig? Jeg lurer litt fortsatt litt på hvordan du har tenkt å kombinere dette med å "opplyse" barn sammen med religionsfrihet, isbit? Det du spør om er egentlig: "Hvordan skal vi kombinere vitenskap med religion?". Det får bli de religiøses problem. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Vanskelig spørsmål det der. Det ligger vel litt i hva som er hjernevasking. Dersom en unge fra han lærer å gå får høre at gud finnes og vil straffe syndere, så er det vel ikke langt ifra hjernevasking. Men kan man nekte foreldre å oppdra barna religiøst? Ja, det er dette jeg også lurer på i isbit sin verden. Du sier på den ene siden at vi må "gjøre noe med" all den fæle religiøsiteten og at barn - da kanskje spesielt barn av religiøse foreldre - må "opplyses", men du sier samtidig at religionsfrihet er en bra ting og at foreldre skal få beholde sin tro. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det ideelle hadde jo så klart vært at tro er noe man kommer over når man fyller atten. Synd det ikke er slik. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Prøver du å si at moralen vår kommer fra Bibelen? Mye av det vi i dag anser som "god moral" er påvirket av vår kristne kulturarv. Jaha, så hvorfor så bastant på at religionsfrihet er riktig? Jeg mener det er riktig, jeg har ikke sagt at det er en universell sannhet. Det du spør om er egentlig: "Hvordan skal vi kombinere vitenskap med religion?". Det får bli de religiøses problem. Nei, det jeg spør om er: Har du på noen måte tenkt å forhindre at foreldre oppdrar sine barn i sin egen tro? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Dersom en unge fra han lærer å gå får høre at gud finnes og vil straffe syndere, så er det vel ikke langt ifra hjernevasking. Men kan man nekte foreldre å oppdra barna religiøst? Ja, dette er barnemishandling. Det strider dessuten mot religionsfriheten, da barna i praksis påtvinges en religion. Blir du skremt med Helvete som barn, har du i praksis ikke noe valg. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Skal vi kaste ut sør- og vestlendingene sammen med muslimene, da? Jeg synes det er et problem at isbit anser religiøse som irrasjonelle, uintelligente og som noen som trenger "opplysning" et problem - vi får kaste ut ham og hans likesinnede i samme slengen. Nei hvorfor det? Er det ikke nok at deres forgjengere kappet hodet av de som ikke ville påtvinge seg den hvite krist? Dere kristne vil altså følge den Israelske modellen å drive ut det Hedenske Norske folk og lage en kristen stat? fyttikatta for en bande Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Vanskelig spørsmål det der. Det ligger vel litt i hva som er hjernevasking. Dersom en unge fra han lærer å gå får høre at gud finnes og vil straffe syndere, så er det vel ikke langt ifra hjernevasking. Men kan man nekte foreldre å oppdra barna religiøst? Ja, det er dette jeg også lurer på i isbit sin verden. Du sier på den ene siden at vi må "gjøre noe med" all den fæle religiøsiteten og at barn - da kanskje spesielt barn av religiøse foreldre - må "opplyses", men du sier samtidig at religionsfrihet er en bra ting og at foreldre skal få beholde sin tro. 1. Folk må ha rett til å tro hva de vil 2. Tro er en personlig ting 3. Trosfriheten innebærer verken fritak fra kritikk av religion eller rett til å påføre barn religionen sin Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Ja, dette er barnemishandling. Det strider dessuten mot religionsfriheten, da barna i praksis påtvinges en religion. Blir du skremt med Helvete som barn, har du i praksis ikke noe valg. Her er punkt fire i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter: 4. Konvensjonspartene forplikter seg til å respektere foreldrenes, og i tilfelle vergenes, frihet til å sørge for deres barns religiøse og moralske oppdragelse i samsvar med deres egen overbevisning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå