Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Da har de ingenting her å gjøre. Tror de for eksempel at vantro vil brenne i Helvete, bør de opplyses asap. Tenk om de lærer det til ungene sine... Du har en svært arrogant og imperalistisk holdning, og det er slike holdninger som dette som er med på å lage konflikter og avstander mellom muslimer og sekulære vestlige. Jeg kan bare håpe at dere er i et så stort mindretall at det er kommunikasjon og forståelse som seirer, ikke den foreldede 1800-talls imperalismen. Men hvis jeg skal følge din holdning så burde du kastes ut av Europa. Du har noen fundamentalistiske holdninger som jeg er dypt uenige i, og som vil forsterke konflikter og problemer. Du har ingenting her å gjøre. Tenk om du lærer slike holdninger videre til dine unger. Du snakker varmt om menneskerettighetene, isbit. Har du hørt om noe som heter religionsfrihet? Endret 19. juli 2008 av Tabris Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Det er to retninger som nå tolker Koranen på det mest voldelige - ekstreme islamister og ekstreme ateister/antiislam-grupperinger. Ved å insistere på at det er den mest voldelige måten å tolke Koranen på som er den eneste riktige (slike banale detaljer som teksttolkning, sammenhenger, språkvirkemidler, teologi, religionshistorie og linguistikk er jo "irrelevant") så går man islamistenes sak ved å legitimere deres tolkning som den eneste rette. Sånn sett så blir det jo nå vanlige europeere og vanlige muslimer mot de fanatiske grupperingene innenfor islam og ateismen. I Koranen står det at du skal drepe de vantro. Hvis du tolker det annerledes enn at du skal drepe vantro, er det du som har en ekstrem tolkning, ikke jeg. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Koranen oppfordrer også til å elske din neste. Og å gjøre mot andre slik du vil de skal gjøre mot deg. Kristendommen har hatt flere store korstog opp igjennom årene. Men det ble da folk av oss til slutt fordetom? Du feiler. Og du kommenterte ikke mine velbegrunnede innlegg. Faktisk så gjelder ikke det; da nyere deler av Koranen har fortrinnsrett over eldre. Dessverre så er dette med å drepe vanntro en av de nyere innføringene i Koranen. Kapitlene i Koranen er heller ikke sortert etter alder, men etter lengde, så du kan ikke finne ut av slikt ved å bare lese Koranen heller Møkkabok. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 I Koranen står det at du skal drepe de vantro. Hvis du tolker det annerledes enn at du skal drepe vantro, er det du som har en ekstrem tolkning, ikke jeg. Vel, interessant nok så er det svært mange muslimer som tolker dette annerledes. Dine medsammensvorne i den mest voldelige tolkningen er islamske terrorister. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Men hvis jeg skal følge din holdning så burde du kastes ut av Europa. Du har noen fundamentalistiske holdninger som jeg er dypt uenige i, og som vil forsterke konflikter og problemer. Du har ingenting her å gjøre. Tenk om du lærer slike holdninger videre til dine unger. Du snakker varmt om menneskerettighetene, isbit. Har du hørt om noe som heter religionsfrihet? Det er altså ikke et problem at muslimer går rundt og tror vi vil brenne i helvete, eller at evolusjon er en myte? Bare for å nevne et par eksempler... Mine holdninger er ikke farlige for andre enn fundamentale religiøse. Jeg vil aldri sprenge meg i lufta eller drepe uten grunn. Religionsfrihet er en bra ting, du fortsetter å late som om jeg har sagt noe annet. Men religionsutøvelse står dessverre i veien for visse allmenne interesser. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Nei, når du sier at man ikke har noe å gjøre i Europa hvis man er muslim, så taler du ikke akkurat varmt for religionsfrihet. Dine imperalistiske holdninger hvor muslimer skal "opplyses" vil være skadelig for samarbeid og forståelse mellom vestlige og muslimer. Om noen tror at de som ikke tror vil brenne i helvete - nei, jeg kan ikke se at det er et problem. Det er en personlig tro og noe vi ikke har noe med. Vi har faktisk meningsfrihet i vesten også. Har du noen kilde på hvorvidt det er svært mange vestlige muslimer som er kreasjonister og som derfor ikke vil at barna deres skal lære om det? Hvis dette er tilfellet, så er det et problem, ja. Men det betyr ikke at man skal latterliggjøre og "opplyse" alle muslimer - det betyr at man innfører en offentlig pensumplikt for alle barn. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Men hvis jeg skal følge din holdning så burde du kastes ut av Europa. Du har noen fundamentalistiske holdninger som jeg er dypt uenige i, og som vil forsterke konflikter og problemer. Du har ingenting her å gjøre. Tenk om du lærer slike holdninger videre til dine unger. Du snakker varmt om menneskerettighetene, isbit. Har du hørt om noe som heter religionsfrihet? Det er altså ikke et problem at muslimer går rundt og tror vi vil brenne i helvete, eller at evolusjon er en myte? Bare for å nevne et par eksempler... Dette er det da en hel rekke etnisk norske nordmenn som hater muslimer som også tror på. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Vel, interessant nok så er det svært mange muslimer som tolker dette annerledes. Dine medsammensvorne i den mest voldelige tolkningen er islamske terrorister. Tolkning? det står da ganske klart hva det betyr: "Møter du en vantro, skal du hugge hans hode av" det står ikke "Du skal leve i fred og behandle annerledestroende som likemenn" Nå står det noe like sinnssykt i bibelen (hvis ikke verre) men det er egentlig irrelevant. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Tolkning? det står da ganske klart hva det betyr: "Møter du en vantro, skal du hugge hans hode av"det står ikke "Du skal leve i fred og behandle annerledestroende som likemenn" Som sagt - dere er i godt selskap med islamske terrorister i deres meninger omkring akkurat dette. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Tabris, siden du forsvarer disse "vanlige muslimene i Vesten", må jeg nesten spørre deg: hva er din definisjon av en muslim? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Min første tanke er at en muslim er en som bekjenner seg til den islamske tro, men det kan kanskje være en litt snever definisjon siden det er mange vi anser som muslimer (kommer fra muslimske land) men som ikke praktiserer islam. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Koranen oppfordrer også til å elske din neste. Og å gjøre mot andre slik du vil de skal gjøre mot deg. Kristendommen har hatt flere store korstog opp igjennom årene. Men det ble da folk av oss til slutt fordetom? Ja, du kan jo telle antall oppfordringer til drap og antall oppfordringer til å elske, så kan du se hva du kommer fram til... "Din neste" kan vel forresten være så mangt. Hvem har sagt at vantro nødvendigvis skal innlemmes her? Det jeg skriver i denne tråden er på ingen måte et forsvar av kristendommen, selv om det ikke er en riktig så ille religion som Islam. Du feiler. Og du kommenterte ikke mine velbegrunnede innlegg. Feil. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Hvorfor hørte vi ikke et pip fra moderate muslimer når saken om karikaturtegningene fant sted? edit: nå tror ikke jeg egentlig på at det foregår en slags muslimsk konspirasjon i verden, men det er mer fordi jeg tror ikke en enkelt gruppe som dette kan ta over noe som helst. Først og fremst fordi Islam vil dele seg opp i flere grupper, og deretter flere og flere, og til slutt er de tilbake til start. De vil heller ikke klare å omvende alle, spesielt ikke i Europa. Og de vil aldri få nok militærmakt til å utgjøre noen som helst trussel. hvor mange moderate muslimer det finnes er egentlig uvesentlig. Endret 19. juli 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Dine medsammensvorne i den mest voldelige tolkningen er islamske terrorister. Ja, der har du virkelig noe å bruke imot meg! Lol. Både jeg og muslimske terrorister klarer å forstå budskapet i en tekst! Lol. Du kan jo spørre deg selv: Dersom du ønsket å formidle et budskap om nestekjærlighet og fred - hvor mange voldelige oppfordringer ville du inkludere i teksten? A) 0 B) 1 2) 333 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Vent nå litt, bibelen har 842 henvisninger. Hvorfor er vi ikke for lenge siden blitt kristne ekstremister alle sammen? Om vi skal følge din logikk, helt fra starten av, så burde vi vært det alle sammen nå, majoriteten av oss er jo kristne. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Om noen tror at de som ikke tror vil brenne i helvete - nei, jeg kan ikke se at det er et problem. Da så...Det gjør nemlig jeg. Spesielt med tanke på hvorfor de tror jeg vil brenne i Helvete. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Hvorfor hørte vi ikke et pip fra moderate muslimer når saken om karikaturtegningene fant sted? Fordi de ikke var voldelige og ekstreme? Det skal noe til å høre et pip fra godt over 1 milliard fredelige mennesker som ikke har så mye de ønsker å si. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Om noen tror at de som ikke tror vil brenne i helvete - nei, jeg kan ikke se at det er et problem. Da så...Det gjør nemlig jeg. Spesielt med tanke på hvorfor de tror jeg vil brenne i Helvete. Skal vi kaste ut sør- og vestlendingene sammen med muslimene, da? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Vent nå litt, bibelen har 842 henvisninger. Hvorfor er vi ikke for lenge siden blitt kristne ekstremister alle sammen? Om vi skal følge din logikk, helt fra starten av, så burde vi vært det alle sammen nå, majoriteten av oss er jo kristne. De kristne har Jesus, noe som gjør det langt enklere å ignorere de fæle versene. Du unnviker poenget. Det er 333 voldelige oppfordringer i Koranen. Hvordan kan du konkludere med at Islam er en fredens religion? Grunnen til at kristne i dag oppfører seg bedre, er vitenskapelig og humanistisk framgang - ikke at kristendommen har utviklet seg. Majoriteten av nordmenn er ikke kristne, nei. Men i USA er det slik. Du ser jo selv hvordan det går. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Det er to retninger som nå tolker Koranen på det mest voldelige - ekstreme islamister og ekstreme ateister/antiislam-grupperinger. Ved å insistere på at det er den mest voldelige måten å tolke Koranen på som er den eneste riktige (slike banale detaljer som teksttolkning, sammenhenger, språkvirkemidler, teologi, religionshistorie og linguistikk er jo "irrelevant") så går man islamistenes sak ved å legitimere deres tolkning som den eneste rette. Sånn sett så blir det jo nå vanlige europeere og vanlige muslimer mot de fanatiske grupperingene innenfor islam og ateismen. I Koranen står det at du skal drepe de vantro. Hvis du tolker det annerledes enn at du skal drepe vantro, er det du som har en ekstrem tolkning, ikke jeg. Hvor i koranen står det? Det er vell ikke jødiske torah/GT du snakker om nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå