Gå til innhold

Skal det være rar lyd fra sigma 18-125mm OS objektivet?

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kjøpte jeg meg Sigma sitt 18-125mm med Os (bildestabilisator) funksjon til mitt eos 400d kamera. :w00t: Tok det med hjem og monterte det.. Når jeg skrur på kamera kommer det en rar "elektronisk knitrelyd", dette skjer selv om jeg har Os funksjonen av eller på.. Lyden gir seg etter en stund når kamera er på og ikke brukes. Når jeg tar bilde kommer lyden tilbake.. Var nede på butikken, og disse sa det var helt normalt, og at det var bildestabilisatoren som arbeidet. Men er det ikke litt rart at lyden kommer selv om OS er slått av? :hmm:

Skal det være slik?

Dette kan sikkert være et dumt spørsmål, men vil heller være på den sikre siden, da jeg ikke har vært borti en slik lyd før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig at mekanikken beveger litt på seg selv om den ikke får lov til å bevege linse-elementene.

hehe, det skjønnte jeg ikke helt :p. mekanikken beveger på seg selv?

Nei, men at den surrer og går men er ikke koblet på. Som en clutch har koblet den ut, hvis du skjønner det bedre på den måten.

Lenke til kommentar
Funker av knappen på os`n da? At den faktisk deaktiverer os når du ber den om det?

Har ikke fått testet det ordentlig, men virker som bildet blir uklarere ved lengre lukkertider når jeg skrur den av, enn når jeg har den på ja.. Regner vel med at det skal være sånn... Merker ihvertfall at kameraet sluker mer strøm. tok noen få bilder i går med fulloppladet kamera, og i dag var det tomt.. 2 nye uorginale batterier bestillt på ebay i dag! :D

Lenke til kommentar
Jeg har samme objektiv, men har ingen problemer med uoensket lyd.

Hmm. kjenner jeg blir litt skeptisk nå... kommer det ikke noe lyd med en gang du slår på kamera/tar bilde? hvis du legger øret litt inntil eller er i stille omgivelser?

Forslag til hva jeg skal gjøre? de på butikken sier jo det er helt normalt.. Har ikke merket noe feil med bildene jeg har tatt så langt ihvertfall, men så er ikke jeg noen proff heller da... :ermm: . Eneste var at det tok uffatelig kort tid før batteriet ble utladet syns jeg..

Lenke til kommentar

Ja, kom over en side hvor en som testet objektivet sa det samme...

Testet også litt ute i mørket med rimelig lang lukkertid med og uten OS, ble tydeligere og skarpere med OS på. Men kan jo være at det var variasjon hvor ustø jeg var også. Men ser nå ut til å funke... Bestillt tre ekstra uorginale batterier :p hehe.

Lenke til kommentar
Jeg har samme objektiv, men har ingen problemer med uoensket lyd.

Hmm. kjenner jeg blir litt skeptisk nå... kommer det ikke noe lyd med en gang du slår på kamera/tar bilde? hvis du legger øret litt inntil eller er i stille omgivelser?

Forslag til hva jeg skal gjøre? de på butikken sier jo det er helt normalt.. Har ikke merket noe feil med bildene jeg har tatt så langt ihvertfall, men så er ikke jeg noen proff heller da... :ermm: . Eneste var at det tok uffatelig kort tid før batteriet ble utladet syns jeg..

Vel, nå er jeg småbarnsfar og stille omgivelser vokser ikke på trær, men ved vanlig bruk hører jeg ikke noen lyd som virker sjenerende eller som ikke burde være der. Batterikapasitet har jeg heller ikke problemer med. Nå er jeg ingen erfaren fotograf og jeg har kun hatt DSLR i noen få mnd'er, så jeg vet kanskje ikke så mye om hvilke lyder som bør/ikke bør komme fra et kamera. Men, som sagt, de evt.lydene som må komme fra mitt kamera/objektiv er ikke sjenerende.

Lenke til kommentar

Fra en test i The-Digital-Picture.com: "Even when the OS switch is off, the light whirring sound indicating OS is functioning can be heard while the camera meter is active. Sigma stated to me that OS remains active to hold the lens in an optically centered position - and you see the viewfinder framing jump to a new position when the meter is activated or deactivated".

Er du fornøyd med bildekvaliteten (spesielt skarpheten) du får med linsen?

Lenke til kommentar
Fra en test i The-Digital-Picture.com: "Even when the OS switch is off, the light whirring sound indicating OS is functioning can be heard while the camera meter is active. Sigma stated to me that OS remains active to hold the lens in an optically centered position - and you see the viewfinder framing jump to a new position when the meter is activated or deactivated".

Er du fornøyd med bildekvaliteten (spesielt skarpheten) du får med linsen?

Skal vel være sånn da. Bare teit at det bruker så mye batteri... :thumbdown:

Bildekvaliteten og skarpheten syns jeg er veldig bra så langt! Har forsåvidt bare hatt kit linsa til eos400d, men merker god forskjell mellom de to.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...