Gå til innhold

Leter etter rimelig mp3-spiller med lydkvalitet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har sett på en del forskjellige tester og anmeldelser på mp3-spillere nå i det siste, og jeg har så lyst på en for når jeg bruker mobilen som mp3-spiller går batteriet så fort tomt (har en Sony Ericsson K850i) og det er ikke noe kult når jeg må bruke mobilen en del til andre ting også.

Jeg har blitt vant til høreproppene til denne mobilen, og føler den gir mye bedre lydkvalitet enn de som har proppene som ikke sitter helt inn i øret, der har jeg ikke prøvd mange forskjellige propper så jeg har ikke en hau med erfaring på det området, men det er viktig for meg å få en bra lydopplevelse med spilleren.

Det jeg legger mest vekt på er:

*Lydkvalitet (God bass, ren og fin kvalitet, kan spille høyt om jeg vil osv.)

*Batteri tid

*Pris

*Gadgets eller andre fine ekstra ting som f.eks Bluetooth hvor jeg kan sende sanger imellom pc'en, mobilen og da også mp3-spilleren hadde vært veldig fint.

*Minst 8gb plass

*Effektiv meny og brukermåte, med det mener jeg ikke nødvendigvis noe man lærer lett og fort, men noe som er veldig effektivt og enkelt når man har lært det. Så om menyen er uorganisert har ikke så mye å si dersom den lett kan søke etter sanger eller det jeg vil ha f.eks.

*Greit med en del codecs men er ikke så veldig viktig tror jeg, går jo ann å konvertere filer? Men lurer litt på hva Flac filer er, for jeg har aldri kommet borti en fil som heter det, er det opptaksfiler eller noe sånt?

Ipod er ikke noe jeg ser på, for det virker som de går etter kvantitet over for kvalitet og pris.

Jeg har sett på disse spillerene:

Cowon iAudio 7

*Jeg liker veldig det med 60 timers spilletid og 16gb plass til rundt 1400kr, men den ser litt tykk og stygg ut, menyen ser ikke så veldig effektiv ut, og jeg lurer en del på lydkvaliteten på denne i forhold til de andre jeg har sett på.

Cowon iAudio D2

*Denne ser relativt stilig ut med touchscreen, fin skjerm og da også kanskje mer effektiv meny? 52 timers spilletid er også utrolig bra, med 16gb plass, men denne koster en del mer, og jeg lurer også på hva slags lydkvalitet denne har I forhold til de andre. Og også litt dyr.

Samsung P2

*Denne liker jeg egentlig veldig godt, hadde det ikke vært for at den koster ca like mye som de andre, med halve plassen. Men da igjen er spørsmålet om plass er så viktig, 8 gb er jo en del plass, går ann å bytte litt sanger. Det jeg igjen lurer på er hvordan lydkvaliteten er på denne. Men liker det at den har touchscreen og bluetooth.

Sony NWZ-A829

*Her har du vel den jeg liker best, pga det jeg har hørt om lydkvaliteten, størrelsen, og utseende på menyen osv. (Er det denne som har lyddempings funksjonen? eller er det NW-A829?) Men det er dumt at den har mye mindre ekstra ting som radio og at bluetoothen bare kan streame til headset og ikke til andre enheter som pc og mobil. Men denne er også litt dyr.

I bunn og grunn leter jeg kanskje etter den av disse som har best lydkvalitet eller om noen har funnet en spiller med de kvalitetene jeg leter etter, til en billigere penge? :D

Drømmekjøpet hadde vært en veldig billig en med god lydkvalitet, 8gb plass og fin "User Interface" med mangel på bedre ord.

En rangering av hvem som har best lydkvalitet og om det er stor forskjell hadde vært strålende om noen har det :)

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Du har ikke bruk for den beste lydkvaliteten. Dvs, du har ikke investert nok i lydutstyr til at du komemr til å høre særlig forskjell fra den ene til den andre. Folk innbiller seg at de er nødt til å ha god lyd, mens i realiteten er mp3 spilelre såpass nærme hverandre at ingen som ikke vet hva flac er trenger bry seg om forskjellen.

Dilldall er en annen ting folk ser ut til å sette stor pris på, men som de i virkeligheten ikke bruker mye. bluetooth filoverføring, jaha, kanskje kjekt å ha for å sende filer til mobiler etc men for pc/smp3spiller? ikke f, altfor tregt. er mer enn lekesak de første 3 gangene du bruker det, så innser du at du virkelig ikke gidder sitte to minutter per sang som overføres når USB kabelen allikevel er der. forøvrig er P2 sin bluetooth så buggy at du har flaks om fila havner på samme kontinent som det du prøber sende til :p

Når det er sagt, siden du sikkert ikke tror på at du ikke trenger best lyduansett, så har alle spillerne du har valgt super lyd. P2 er svakest. Sonyen er sterkest på nøytrale områder. i7 og D2 sine BBE lydeffekter gjør at de er sterkest om du liker å leke litt med lyden - sonyen og P2en har også sine spesielle "bedre enn equalizer"-lydinnstillinger men de er stort sett crap mot d2/i7 sine, spesielt det samsung stapper inn i spillerne sine. Har selv en sony s718 (samme lydkvalitet, samme menyer etc) og en D2, og en kompis har en P2. P2en liker jeg ikke, den er en smule fjortiss med stor fokus på glorete saker som spill og whatnot og mindre på det som faktisk betyr noe. Touchskjermen er også ganske irriterende. D2en er en fin spiller, og veeeeeeldig mange som har den nå for tiden. SDHC utvidelse er et stort pluss. Jeg sluttet å bruke min fordi jeg innså at det faktisk var kjappere å finne det jeg ville ha på min lille sansa clip, siden touchskjermen er både oversiktlig og rask men fortsatt ikke like rask som en spiller med skikkelige knapper og raskt interface. Sonyen som jeg bruker til daglig bruker jeg mest fordi den er liten, men den du ser på er jo mer i samme størrelse som de andre så det ikke er en faktor. Det jeg kanskje liker mest med den er en bitteliten detalj: du kan bla både opp og ned på lister over filer/artister etc, men også til høyre og venstre - da blar du gjennom alfabetet (hopper fra a til b til c etc). En så liten detalj gjør utrolig stor forskjell når du skal finne fram i store mengd3er musikk

Lenke til kommentar
Du har ikke bruk for den beste lydkvaliteten. Dvs, du har ikke investert nok i lydutstyr til at du komemr til å høre særlig forskjell fra den ene til den andre. Folk innbiller seg at de er nødt til å ha god lyd, mens i realiteten er mp3 spilelre såpass nærme hverandre at ingen som ikke vet hva flac er trenger bry seg om forskjellen.

Dilldall er en annen ting folk ser ut til å sette stor pris på, men som de i virkeligheten ikke bruker mye. bluetooth filoverføring, jaha, kanskje kjekt å ha for å sende filer til mobiler etc men for pc/smp3spiller? ikke f, altfor tregt. er mer enn lekesak de første 3 gangene du bruker det, så innser du at du virkelig ikke gidder sitte to minutter per sang som overføres når USB kabelen allikevel er der. forøvrig er P2 sin bluetooth så buggy at du har flaks om fila havner på samme kontinent som det du prøber sende til :p

Når det er sagt, siden du sikkert ikke tror på at du ikke trenger best lyduansett, så har alle spillerne du har valgt super lyd. P2 er svakest. Sonyen er sterkest på nøytrale områder. i7 og D2 sine BBE lydeffekter gjør at de er sterkest om du liker å leke litt med lyden - sonyen og P2en har også sine spesielle "bedre enn equalizer"-lydinnstillinger men de er stort sett crap mot d2/i7 sine, spesielt det samsung stapper inn i spillerne sine. Har selv en sony s718 (samme lydkvalitet, samme menyer etc) og en D2, og en kompis har en P2. P2en liker jeg ikke, den er en smule fjortiss med stor fokus på glorete saker som spill og whatnot og mindre på det som faktisk betyr noe. Touchskjermen er også ganske irriterende. D2en er en fin spiller, og veeeeeeldig mange som har den nå for tiden. SDHC utvidelse er et stort pluss. Jeg sluttet å bruke min fordi jeg innså at det faktisk var kjappere å finne det jeg ville ha på min lille sansa clip, siden touchskjermen er både oversiktlig og rask men fortsatt ikke like rask som en spiller med skikkelige knapper og raskt interface. Sonyen som jeg bruker til daglig bruker jeg mest fordi den er liten, men den du ser på er jo mer i samme størrelse som de andre så det ikke er en faktor. Det jeg kanskje liker mest med den er en bitteliten detalj: du kan bla både opp og ned på lister over filer/artister etc, men også til høyre og venstre - da blar du gjennom alfabetet (hopper fra a til b til c etc). En så liten detalj gjør utrolig stor forskjell når du skal finne fram i store mengd3er musikk

Hmm.. det første du sa var litt rart skrevet synes jeg, så om jeg ikke vet hva ordet betyr, så klarer jeg heller ikke høre forskjeller? eller mente du at jeg ikke ville hatt utstyr som var gode nok til å kunne spille en forskjell?

Hvis jeg har forstått ting riktig så mener du at iaudio 7 og D2en er veldig gode spillere, men at du liker menyene til Sony s718 som er lik som nwz-a829 sin?

Men så er det sånn at sony sin er den eneste som har de gode hørepluggene jeg liker så godt, mener du at de andre sine propper fint klarer å spille like bra selv om de ikke har den "vakum" effekten i øret med bass osv?

Når det gjelder bluetooth så bruker jeg det en del, og jeg hadde ikke brukt det til flere gig med filoverføringer nei, men det er kjekt å kunne f.eks overføre en sang jeg liker veldig godt, rett til mobilen, hvis jeg plutselig tenker "oi den hadde vært kul å ha som ringetone" mens jeg hører på den :) (men men, det er kanskje bare jeg som er litt sær :p det er definitivt ikke noe jeg legger stor vekt på, men noe jeg føler gir en mer frihetsfølelse)

Takk for all infoen forresten :)

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hmm.. det første du sa var litt rart skrevet synes jeg, så om jeg ikke vet hva ordet betyr, så klarer jeg heller ikke høre forskjeller? eller mente du at jeg ikke ville hatt utstyr som var gode nok til å kunne spille en forskjell?

Hvis jeg har forstått ting riktig så mener du at iaudio 7 og D2en er veldig gode spillere, men at du liker menyene til Sony s718 som er lik som nwz-a829 sin?

Men så er det sånn at sony sin er den eneste som har de gode hørepluggene jeg liker så godt, mener du at de andre sine propper fint klarer å spille like bra selv om de ikke har den "vakum" effekten i øret med bass osv?

Når det gjelder bluetooth så bruker jeg det en del, og jeg hadde ikke brukt det til flere gig med filoverføringer nei, men det er kjekt å kunne f.eks overføre en sang jeg liker veldig godt, rett til mobilen, hvis jeg plutselig tenker "oi den hadde vært kul å ha som ringetone" mens jeg hører på den :) (men men, det er kanskje bare jeg som er litt sær :p det er definitivt ikke noe jeg legger stor vekt på, men noe jeg føler gir en mer frihetsfølelse)

Takk for all infoen forresten :)

Som med 99% av folk som poster etter spillertips på forumet her så har du i realiteten null peiling på lyd og ergo har du ikke bruk for det beste innen lydkvalitet. Det er ikke ment som en fornærmelse, men so met ganske oversett faktum. Det du metaforisk sett poster her er spørsmål etter verdens beste spillpc fordi du skal spille kabel og minesweiper. Folk vil ofte ha det beste selv om de har null peiling på hvordan de skal bruke det og i utgangspunktet ikke har bruk for det. For 99.9% av forbrukere er selv lydkvaliteten til ipod god nok da det er hodetelefonene som er flaskehalsen og ikke spilleren. Alt for mange går rundt med øeproppene som følger med eller noe billig elkjøp opplegg og tror det er liten vits i å betale mye for et par hodetelefoner når det følger med spilleren. Mange oppgraderer så til eks koss portapro fordi de selges overalt og "alle" har dem, og selv om portapro i seg selv høres ut som noen som fiser i en mikrofon sett opp mot andre hodetelefoner så er de fortsatt langt bedre enn det som er med spilleren, og folk trekker den slutning at portapro is teh awesomenez. En ipod med eks shure SE530 vil alltid høres bedre ut enn en D2 med ørepluggene som følger med, selv om lydkvaliteten på D2 er milevis foran ipoden.

Hodetelfoner er generelt veldig undervurdert hos den generelle befolkningen. Jeg har f.eks et par beyerdynamic dt770 som kostet 1800,-, og når folk får høre hvor mye jeg betalte for dem tror de jeg er gal, og utrolig mange er overasket over at det i det hele tatt finnes så dyre hodetelefoner. Av propper kan du eks gå helt opp i shure sine ue11 som koster 6000 kr og er spesialstøpt til en persons øregang. Det er først når du kommer opp slike priser at du virkelig hører forskjell fra en spiller til en annen. Selvfølgelig hører du litt forskjell fra den ene til den andre med billigere hodetelefoner også, eks vil en sony a828 med portapro høres bedre ut enn en samsung P2 med portapro - MEN det er mye mer logisk å opprgadere hodetelefonene motfor spilleren da hoppet i lydkvalitet per pris er mye høyere og du ikek trenger gi avkall på ting d uliker ved en spiller som kanskje ikke har verdens beste lyd. Om du går for sonyen gir du avkall på filoverføring og touchskjerm som du sier du vil ha, og du får i tillegg mindre skjermoppløsning - alt det fordi du har hørt sonyen har bedre lyd. Det du etter min mening burde gjøre er å finne ut hva slags spiller du egentlig vil ha uten å tenke på lydkvaliteten, og heller investere i noen gode hodetelefoner ved siden av. Alle kjente merker av mp3 spillere i dag gir god lyd i en normal forbrukers perspektiv, og den virkelige utfordringen ligger i å velge hodetelefoner som passer dine lydpreferanser :)

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Hmm ok.. Jeg synes fortsatt det er rart å si at man ikke har bruk for det beste bare fordi man ikke vet så mye om hva som finnes der ute. Men jeg skjønner hva du sier.

Har alltid trodd at det var spilleren i seg selv som utgav mye av kvaliteten til lyden, og at høretelefonene ikke hadde like mye å si. Men det er kanskje motsatt?

Dette gjør valgene litt enklere for meg ihvertfall :) så jeg burde kanskje begynne å se etter noen gode høretelefoner istedet.

Tusen takk for inputten ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jupp det er hodetelefonene ja, i aller høyeste grad. Det hjelper ikk eå ha ferrarikarosseri om motoren er fra en gammel lada :)

Lenke til kommentar

Vil du ha et billig og bra headset kan du kjøpe sennheisser px100 eller hvis du vil ha ørepropper, sennheiiser cx300. Stor forskjell i forhold til hva som følger med i forhold til pris

Captain kan gi deg link til øreproppene så du kan bestille dem for rundt 150 kr med frakt fra ebay.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan være til hjelp.

Jeg har kjøpt en Cowon D2 utifra disse kriteriene:

-Batteri tid

-Lydkvalitet / EQ

-Støtte av formater - FLAC osv.

-Minnekort / SDHC

I tillegg har jeg kjøpt AKG 518 DJ.

-De sitter bra på hodet

-Portable, de kan legges sammen i en pose

-Lettdrevne 32 ohm.

-God lyd etter mine ører.

Hodetelefonene er i dette øyeblikk under innspillingsfasen, men etter jeg hørte på de før jeg kjøpte fant jeg ut at for meg var det et godt kjøp med tanke på lyd pr. krone.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...