konduktans Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skal gjøre det med OS på serveren min. Per dags dato har jeg Ubuntu på en 60 GB disk og 320 GB til filer. Jeg tenkte at jeg kunne stokka litt om på oppsettet, og ettersom nye harddisker til den andre pc-n min snart skal kjøpes inn, har jeg 2x 160GB SATA disker til overs. Sånn tenkte jeg at oppsettet skulle være: Spillpc: -2x32 GB SSD i RAID0 for programmer og spill Server: -4GB IDE harddisk eller en billig USB minnepenn til OS(hvis mulig) -60 GB nettverkslagring(FTP etc, for tilgang around the globe) -320 GB IDE langtidslagring(som f.eks filmer og skolefiler og arkiver(gamle ting etc)) -320 GB SATA RAID0 musikk, film og serier som skal brukes ofte Det jeg lurer på er om det lønner seg å ha det slik. Jeg blir kvitt masse harddiskstøy, og jeg kan skru ned viftene i spillpc'n. Jeg får derimot ikke så god lagringskapasitet på den som før(jeg får dog god plass på serveren via hjemmenettverket). Noe annet jeg lurer på er om det går å boote permanent fra USB. Isåfall kunne jeg hatt OS på en minnepenn eller noe slikt, og fått enda en ledig IDE-plass. Jeg er åpen for innspill mtp endringer. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Er mulig å boote permanent fra usb, men da må du over på vista eller andre moderne os-er. CF, evt, sånn ide-ting du linker til er da en bedre løsning ettersom det ikke krever støtte i os. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Er ingenting i veien for å boote fra usb med windows xp heller. Akkurat som det er ingenting i veien for å ha NTFS på windows 98. Er det en vilje er det som oftest en måte å få ting til på. Ser du trådstarter har Ubuntu, jeg har ikke noe spesielt peiling på linux, men jeg vet da at det er flere linux distroer som er spesielt tilpasset for å kjøre ifra cd så vel som usb for den del. www.distrowatch.com er du sikkert kjent med, er jo fin startside for å finne distroer i oppdatert rekkefølge. ssd i raid synes jeg personlig høres ut som en glimrende ide for systemdisk. En ting jeg ville gjort i så tilfelle, er å deaktivere skriving til systemet, etter at du har satt det opp for å forbedre levetiden. Med MLC ssd disker, skal ikke levetiden være noe problem, dvs nyere ssd disker. Men ja. Jeg ville evt. postet under gnu/linux forum for hjelp til booting ifra usb eller så, for din valgte distro, ubuntu eller annet. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 la ikke merke til at det var snakk om ubuntu. isåfall er det forholdsvis enkelt, lag livecd ut av det du vil ha, og følg instruksjonene til DSL for å lage bootbar usb. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 Kult, kult. Blir det som en Live CD da, eller fullt OS? Vil helst ha full speed, skjønner du:) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 blir som fult os i en normal selvlagd livecd. med unionfs får du det helt som ett normalt os. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Litt morsomt, men Amiga os 4 booter jo normalt på standard treg IDE harddisk på 5 sekunder, med en 1.8 ghz cpu. Så skulle vært kjekt med en SSD der tenker jeg. 2 sekunder max kanskje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå