Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Data blir korrupt og jeg får CRC feil når jeg prøver å kjøre installasjon eller unzippe arkiv.

Anbefalte innlegg

Hei, et par ting jeg må informere om først. Det er ikke min datamaskin som har problemet, det er venn av meg. Jeg har prøvd å få orden på sakene, men jeg sitter helt fast i grunn. Så håpet det var noen her med litt mer peiling. Skal prøve å oppgi så mye informasjon som mulig, men er noe jeg ikke får funnet ut av grunnet datamaskin-eieren har lite peiling selv på data og har prestert å slette ordre historikken sin fra hvor han kjøpte komponentene.

Litt om feilen og symptomene;

Hver gang vi prøver å installere noe, er det et spill, et program og andre ting vil installasjonen stoppe og det vil komme opp en feilmelding om korrupt data. Dette skjer også under selve installasjonen av windows, mange feilmeldinger om filer som ikke blir kopiert ordentlig.

Det vi har prøvd, vi har formatert og installert windows på nytt talløse ganger. 4 forskjellige XP CD-er, med 2 forskjellige DVD-rom og med 2 forskjellige Harddisker. Samme problemer hver gang. XP installasjonen han kjører nå er med SP2, men får ikke oppdatert noe særlig mer enn det fordi selve oppdateringer vil få feilmelding om korrupte filer. Har også prøvd å flytte RAM-en til de andre portene i tilfellet det muligens kunne være defekte RAM slots, men ikke noe hell med det.

System specs:

OS: Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX

Mobo: Asus P5E X38

Minne: 2048MB Corsair dominator TWIN2X DDR2-8500 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332669 )

Systemet er ikke overklokket og kjører på helt normale hastigheter.

Her er en rapport fra Hijackthis hvis det kan være av noen interesse.

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 2:04:39 AM, on 7/19/2008

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe

C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiNap\AiNap.exe

C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiGear3\CpuPowerMonitor.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe

C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE

C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgrsx.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe

C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\WINDOWS\system32\dxdiag.exe

C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgssie.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll

O2 - BHO: AVG Security Toolbar - {A057A204-BACC-4D26-9990-79A187E2698E} - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\AVGTOO~1.DLL

O3 - Toolbar: AVG Security Toolbar - {A057A204-BACC-4D26-9990-79A187E2698E} - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\AVGTOO~1.DLL

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAXPnP] C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAX] "C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe" /tray

O4 - HKLM\..\Run: [Ai Nap] "C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiNap\AiNap.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [CPU Power Monitor] "C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiGear3\CpuPowerMonitor.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Cpu Level Up help] C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\CpuLevelUpHelp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [AVG8_TRAY] C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgpp.dll

O20 - AppInit_DLLs: avgrsstx.dll

O23 - Service: AVG Free8 E-mail Scanner (avg8emc) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe

O23 - Service: AVG Free8 WatchDog (avg8wd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

--

End of file - 3500 bytes

Prøvde å gi så mye informasjon som mulig, er det noe mer dere kan trenge av informasjon så si ifra. All hjelp blir tatt imot med glede.

Takk på forhånd.

Edit: Har kjørt checkdisk opptil flere ganger, men jeg har ikke fått kjørt en memtest86 enda, det kan ta noen dager før jeg får gjort siden jeg må få brent ut en CD fra en annen PC som jeg ikke har tilgjengelig akkurat nå. Men tenkte hvis noen hadde noen ideer før jeg fikk testet ut det kunne det ikke skade å prøve her.

Endret av Androgynous
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også prøvd å flytte RAM-en til de andre portene i tilfellet det muligens kunne være defekte RAM slots, men ikke noe hell med det.

Det er nok heller RAM-en i seg selv som er defekt. Dette høres ut som et skoleeksempel på defekt ram. Det er godt gjort å i det hele tatt få installert Windows med så mye feil. Prøv med én brikke i maskinen av gangen, så finner du ut hvilken som er screwed.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Hei, et par ting jeg må informere om først. Det er ikke min datamaskin som har problemet, det er venn av meg. Jeg har prøvd å få orden på sakene, men jeg sitter helt fast i grunn. Så håpet det var noen her med litt mer peiling. Skal prøve å oppgi så mye informasjon som mulig, men er noe jeg ikke får funnet ut av grunnet datamaskin-eieren har lite peiling selv på data og har prestert å slette ordre historikken sin fra hvor han kjøpte komponentene.

Litt om feilen og symptomene;

Hver gang vi prøver å installere noe, er det et spill, et program og andre ting vil installasjonen stoppe og det vil komme opp en feilmelding om korrupt data. Dette skjer også under selve installasjonen av windows, mange feilmeldinger om filer som ikke blir kopiert ordentlig.

Det vi har prøvd, vi har formatert og installert windows på nytt talløse ganger. 4 forskjellige XP CD-er, med 2 forskjellige DVD-rom og med 2 forskjellige Harddisker. Samme problemer hver gang. XP installasjonen han kjører nå er med SP2, men får ikke oppdatert noe særlig mer enn det fordi selve oppdateringer vil få feilmelding om korrupte filer. Har også prøvd å flytte RAM-en til de andre portene i tilfellet det muligens kunne være defekte RAM slots, men ikke noe hell med det.

System specs:

OS: Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX

Mobo: Asus P5E X38

Minne: 2048MB Corsair dominator TWIN2X DDR2-8500 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332669 )

Systemet er ikke overklokket og kjører på helt normale hastigheter.

Her er en rapport fra Hijackthis hvis det kan være av noen interesse.

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 2:04:39 AM, on 7/19/2008

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe

C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiNap\AiNap.exe

C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiGear3\CpuPowerMonitor.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe

C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE

C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgrsx.exe

C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe

C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe

C:\WINDOWS\system32\dxdiag.exe

C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgssie.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll

O2 - BHO: AVG Security Toolbar - {A057A204-BACC-4D26-9990-79A187E2698E} - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\AVGTOO~1.DLL

O3 - Toolbar: AVG Security Toolbar - {A057A204-BACC-4D26-9990-79A187E2698E} - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\AVGTOO~1.DLL

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAXPnP] C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [soundMAX] "C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe" /tray

O4 - HKLM\..\Run: [Ai Nap] "C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiNap\AiNap.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [CPU Power Monitor] "C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\AiGear3\CpuPowerMonitor.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [Cpu Level Up help] C:\Program Files\ASUS\Ai Suite\CpuLevelUpHelp.exe

O4 - HKLM\..\Run: [AVG8_TRAY] C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgtray.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\jusched.exe"

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0_07\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files\AVG\AVG8\avgpp.dll

O20 - AppInit_DLLs: avgrsstx.dll

O23 - Service: AVG Free8 E-mail Scanner (avg8emc) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgemc.exe

O23 - Service: AVG Free8 WatchDog (avg8wd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\PROGRA~1\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

--

End of file - 3500 bytes

Prøvde å gi så mye informasjon som mulig, er det noe mer dere kan trenge av informasjon så si ifra. All hjelp blir tatt imot med glede.

Takk på forhånd.

Edit: Har kjørt checkdisk opptil flere ganger, men jeg har ikke fått kjørt en memtest86 enda, det kan ta noen dager før jeg får gjort siden jeg må få brent ut en CD fra en annen PC som jeg ikke har tilgjengelig akkurat nå. Men tenkte hvis noen hadde noen ideer før jeg fikk testet ut det kunne det ikke skade å prøve her.

Det virker som det er systemfilene som ikke ble installert fra cden som lager disse problemene. Det du må gjøre, er å reformatere hardisken med et annet optisk drev. Feilen ligger i den optiske leseren, tror jeg. Flere av gamle maskiner jeg fikser, har samme problem.

Lenke til kommentar
Det virker som det er systemfilene som ikke ble installert fra cden som lager disse problemene. Det du må gjøre, er å reformatere hardisken med et annet optisk drev. Feilen ligger i den optiske leseren, tror jeg. Flere av gamle maskiner jeg fikser, har samme problem.

Som sagt, så har jeg prøvd med fire forskjellige XP installasjons CD-er, 2 forskjellige harddisker (en som er splittrende ny), en gammel DVD leser, og en som er 2 uker gammel. Synes det virker lite sannsynlig at det er optiske drev det er noe galt med.

@ KAS

Hvis det er RAM-en som er gåen (når sant skal sies har PC-en gått litt slarkete helt siden den var ny). Tror du det vil være mulig å få dekt ny av selger så langt kvittering osv er beholdt? Og dere som mest sannsynlig har mye mer peiling enn meg, det er ikke noe kompabilitets feil med tanke komponenter som evt. ikke går overens?

@ Pastafarian

Hvordan kan jeg eventuelt få sjekket om RAM-en får riktig mengde spenning? Regner med det er i BIOS, men er ikke 100% sikker på hvor, og hva vil isåfall være riktig mengde spenning?

Takk for all hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
@ KAS

Hvis det er RAM-en som er gåen (når sant skal sies har PC-en gått litt slarkete helt siden den var ny). Tror du det vil være mulig å få dekt ny av selger så langt kvittering osv er beholdt? Og dere som mest sannsynlig har mye mer peiling enn meg, det er ikke noe kompabilitets feil med tanke komponenter som evt. ikke går overens?

Ja, det skal ikke være noe problem det, at masseproduserte produkter kommer defekte fra fabrikk/butikk er ikke uvanlig. Men det skader ikke å legge ved et foto av en memtest-kjøring som viser feil på feil, om det er tilfelle. Hvordan gikk det etter at du justerte spenningen, om du fant fram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...