Gå til innhold

Medisin i Tyskland

Xomg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett år igjen på VGS før jeg er klar for å studere, og har derfor begynt å planlegge og undersøke litt om mine muligheter framover. Etter at jeg nå er ferdig med fem år tysk, som jeg egentlig trivdes ganske godt med, er medisin i utlandet, og da Tyskland, kanskje det jeg helst ønsker meg, slik at jeg kan få benyttet meg av det lille grunnlaget jeg har oppnådd i språket og videreutvikle dette. Det jeg egentlig er på jakt etter her er erfaringer fra dere; enten dere har studert i Tyskland selv, eller kjenner noen som har det. Hvordan er opptakskravene? Jeg har forstått at snittet er lavere enn i Norge, men fortsatt høyt. Foreløpig ligger jeg på 5.6 etter VG2 (kun fag som jeg har avsluttet iberegnet), men vil tro at dette desverre vil gå ned tredjeåret, enten jeg vil det eller ikke.

Jeg har forstått det slik at studiet foregår på tysk, og man må derfor bestå en språkprøve. Hvor omfattende er denne? Jeg har også hørt snakk om at Lånekassen gir støtte til språkkurs før studiene, men er dette kun hvis du faktisk får plass på universitetet, altså må du klare språkprøven før språkkurset?

Utenom dette, så er alle kommentarer angående Medisinstudiet i Tyskland svært velkomne.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tyskland er dyrt, tror du knapt dekker leien med studielånet..

Er det?

Hadde hørt det skulle et av de mer rimelige alternativ ettersom det er lite/ingen skolepenger.

Blir det ikke dyrere i f.eks. Polen med de skyhøye skolepengene som er på rundt 80.000 pr. år?

Sliter litt med økonomien, så det må nok tas opp en del lån ja, men selvfølgelig helst så lite som mulig!

Og takk for linken, sindres. :)

Lenke til kommentar

Tyskland er et svært dyrt land å bo i sammenlignet med Polen. Vet ikke helt hvor mye skolepenger det dreier seg om i Tyskland (er det ikke forresten gratis når man studerer på landsmålet?), men 80 000 er ikke særlig mye sammenlignet med bo -og levekostnadene du vil ha hvis du bor i Tyskland. Et annet (billigere) alternativ er Ungarn som tar ca 10 000 dollar (50 000 NOK). Men hvis du mestrer språket og får nok lån og stipend dekket, burde du absolutt sette Tyskland som et mål. Står mer info om medisin i Tyskland her:

http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Tyskland/

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Tyskland er et svært dyrt land å bo i sammenlignet med Polen. Vet ikke helt hvor mye skolepenger det dreier seg om i Tyskland (er det ikke forresten gratis når man studerer på landsmålet?), men 80 000 er ikke særlig mye sammenlignet med bo -og levekostnadene du vil ha hvis du bor i Tyskland. Et annet (billigere) alternativ er Ungarn som tar ca 10 000 dollar (50 000 NOK). Men hvis du mestrer språket og får nok lån og stipend dekket, burde du absolutt sette Tyskland som et mål. Står mer info om medisin i Tyskland her:

http://ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/Medisin_i_Tyskland/

Jo, jeg er rimelig sikker på at det ikke er skolepenger i Tyskland. Riktig nok foregår det hele på tysk, og man må visstnok bestå en språktest. Jeg har ingen aning om hvor høyt nivå det kreves, men trolig mer enn 5 år med skoletysk. Er faktisk i Praha for øyeblikket, og har reist litt rundt i Europa i sommer og blandt annet tatt en titt på diverse land og universiteter jeg kunne tenke meg å studere ved senere.

Jeg tok for eksempel en titt på universitetet i Martin, Slovakia i går. Dette skal visstnok være billig å studere ved, og det er forståelig, siden det minnet mer om et fengsel (OBS: et IKKE-norsk fengsel!) enn et universitet (HVIS det jeg så faktisk var universitetet. Damen i informasjonsdisken kunne ikke så mye engelsk at det gjorde noe). Det jeg prøver å finne er et universitet med grei standard, og ikke vil koste meg så utrolig mye. En mindre by er også et pluss for en skarve nordlenning som er vant med enfeltsveier hele veien inn til sentrum.

I morgen tar jeg nok en titt på Hradec Králové og universitetet der, som ligger litt utfor Praha.

Tusen takk for de svarene jeg har fått hittil, og jeg håper på flere! :)

Endret av Xomg
Lenke til kommentar

Jeg vet heller ikke hvor høyt nivå det kreves angående det språklige i Tyskland, men jeg har en venninne med 6 i tysk fra vgs og som kan språket flytende muntlig og skriftlig som syntes det ble for vanskelig å takle de språklige utfordringene faglig sett og flyttet tilbake i Norge etter et års opphold for å studere medisin her i stedet.

Angående byer i Øst-Europa kan jeg personlig anbefale en liten by i Ungarn som heter Debrecen. Det er en liten by med universitetet i sentrum, og ligger ca 2 timer unna hovedstaden Budapest. Har vært der en rekke ganger (har familie og venner som studerer medisin og odontologi der), og har alltid vært fascinert av det gode miljøet blant studenter og lokalbefolkningen. Har selv tenkt meg dit til høsten, og dersom jeg mestrer de 2-3 første årene og takler tilværelsen, har jeg tenkt å flytte derfra til Budapest som er mer livlig og større. Forøvrig er skolepengene på ca 50 000 NOK, og øvrige bo- og levekostnader er ellers relativt lave. I tillegg kryr det av nordmenn der hvis du skulle savne de, og er også kanskje verdt å nevne at alkoholen i Polen/Ungarn er svært billig :p

Du finner sikkert ut av dette etterhvert, er mange små (og store) byer i Polen, Ungarn, Tjekkia osv. Det er lurt å besøke diverste universiteter slik som du gjør, det gir deg et greit inntrykk av hva du kan forvente deg. Men det beste er egentlig å forhøre seg med folk som har studert eller som studerer i en av disse byene/landene - da føler du deg nok mer trygg.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Jeg vet heller ikke hvor høyt nivå det kreves angående det språklige i Tyskland, men jeg har en venninne med 6 i tysk fra vgs og som kan språket flytende muntlig og skriftlig som syntes det ble for vanskelig å takle de språklige utfordringene faglig sett og flyttet tilbake i Norge etter et års opphold for å studere medisin her i stedet.

Angående byer i Øst-Europa kan jeg personlig anbefale en liten by i Ungarn som heter Debrecen. Det er en liten by med universitetet i sentrum, og ligger ca 2 timer unna hovedstaden Budapest. Har vært der en rekke ganger (har familie og venner som studerer medisin og odontologi der), og har alltid vært fascinert av det gode miljøet blant studenter og lokalbefolkningen. Har selv tenkt meg dit til høsten, og dersom jeg mestrer de 2-3 første årene og takler tilværelsen, har jeg tenkt å flytte derfra til Budapest som er mer livlig og større. Forøvrig er skolepengene på ca 50 000 NOK, og øvrige bo- og levekostnader er ellers relativt lave. I tillegg kryr det av nordmenn der hvis du skulle savne de, og er også kanskje verdt å nevne at alkoholen i Polen/Ungarn er svært billig :p

Du finner sikkert ut av dette etterhvert, er mange små (og store) byer i Polen, Ungarn, Tjekkia osv. Det er lurt å besøke diverste universiteter slik som du gjør, det gir deg et greit inntrykk av hva du kan forvente deg. Men det beste er egentlig å forhøre seg med folk som har studert eller som studerer i en av disse byene/landene - da føler du deg nok mer trygg.

Hmm, hvis det er så vanskelig å komme seg inn i tysken, selv med litt basiskunnskaper, så må jeg nok revurdere en del. Takk for tipset om universitetet i Debrecen. Jeg må si at utifra bildene jeg så, og prisen du nevnte, så virket det nesten litt for godt til å være sant! Jeg skal undersøke universitetet i Debrecen litt nærmere. :)

Lenke til kommentar

Hun venninnen til DigitaL BlasteR hadde nok et veldig dårlig språkøre. Du må ikke revurdere hele greia bare fordi noen folk ikke er flinke nok. Ha tro på deg selv. det verste som kan skje er at kommer ett år på etterskudd med studiene, og det er det mange som gjør. Selv om du ikke klarer strabasene utdanningsmessig det året, så kommer du til å lære veldig mye! Du kommer ikke til å angre på å ha reist!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...