sjotto Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg har sett på flere web sider der det står hvor lang tid det tok å hente info fra databaser og sånn. Noen som veit hvordan man lager et sånt script i php Lenke til kommentar
Terw Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 De fleste har en classe som de bruker til databasebehandling osv. Her kan de ha statistikk over hva de ønsker, alt fra tid, til antall spørringer osv. Dette kan i de fleste tilfeller gjøre det enklere å holde oversikt over eventuelle feilmeldinger osv. Les mer her: http://www.tonymarston.net/php-mysql/databaseobjects.html Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Kan gjøres med en enkel microtime-sak http://php.net/microtime Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Som nevnt er en databaseklasse antageligvis enkleste måte å gjøre dette på, men du kan jo også gjøre det med vanlig funksjonell programmering...: function my_query($q, $connection = false) { static $queries; static $queryTime; if ($q === true) return array('queries' => $queries, 'time' => $queryTime); $start = microtime(true); if ($connection === false) $x = mysql_query($q); else $x = mysql_query($q, $connection); if ($x) { $queries++; $queryTime += (microtime(true)-$start); } return $x; } Så bare caller du den funksjonen istedenfor mysql_query() når du skal kjøre queries. Når du vil hente ut informasjonen så caller du funksjonen slik: my_query(true) og får tilbake en array med antallet spørringer og tiden de har tatt.. =) Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) "Funksjonell"? -- Tror du sikter til procedural (nei, jeg kan ikke det norske ordet for det .. prosedural, tror jeg) Endret 19. juli 2008 av loathsome Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 Var procedural jeg tenkte på ja, men kom ikke på noe bedre norsk ord for det Dessuten så er det jo "funksjonell" programmering i den forstand at den er lineær og funksjonsbasert.. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 "prosess orientert" Om vi absolutt skal pirke; "prosessorientert" Nå er jeg ikke så stor fan av fornorskede uttrykk, spesielt ikke når det gjelder programmering o.l. Lenke til kommentar
Ultrag Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Som nevnt er en databaseklasse antageligvis enkleste måte å gjøre dette på, men du kan jo også gjøre det med vanlig funksjonell programmering...: function my_query($q, $connection = false) { static $queries; static $queryTime; if ($q === true) return array('queries' => $queries, 'time' => $queryTime); $start = microtime(true); if ($connection === false) $x = mysql_query($q); else $x = mysql_query($q, $connection); if ($x) { $queries++; $queryTime += (microtime(true)-$start); } return $x; } Så bare caller du den funksjonen istedenfor mysql_query() når du skal kjøre queries. Når du vil hente ut informasjonen så caller du funksjonen slik: my_query(true) og får tilbake en array med antallet spørringer og tiden de har tatt.. =) Det er vel langt fra alle webhotell som har gått for PHP for fullt, så microtime(true) bør kanskje erstattes av array_sum(explode(" ", microtime())); Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå