Gå til innhold

Hva slags politikk gir et stort antall ekstremt velstående mennesker?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kom "tilfeldigvis" over denne listen over verdens rikeste mennesker. Vis man blar nedover listen så legger man merke til at mange av disse menneskene er født i store land som feks USA,India og Russland. Nå er dette store land i forhold til Norge men man kan blant annet se et par personer som er fra Sverige og andre minde land.Det første som slår meg er at regjeringene må føre en politikk som skaper mange rike mennesker. Siden det er mest naturlig å sammenligne oss med Sverige, så gjør jeg det. Jeg vil gjerne lære mer om politikk,så jeg har en del spørsmål.

Det jeg lurer på er hva slags type politikk vil skape en stort antall ekstremt velstående mennesker som vil ser på den listen?

Hva slags politikk fører Sverige siden det gir dem et større antall ekstremt velstående mennesker?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg kom "tilfeldigvis" over denne listen over verdens rikeste mennesker. Vis man blar nedover listen så legger man merke til at mange av disse menneskene er født i store land som feks USA,India og Russland. Nå er dette store land i forhold til Norge men man kan blant annet se et par personer som er fra Sverige og andre minde land.Det første som slår meg er at regjeringene må føre en politikk som skaper mange rike mennesker. Siden det er mest naturlig å sammenligne oss med Sverige, så gjør jeg det. Jeg vil gjerne lære mer om politikk,så jeg har en del spørsmål.

Det jeg lurer på er hva slags type politikk vil skape en stort antall ekstremt velstående mennesker som vil ser på den listen?

Hva slags politikk fører Sverige siden det gir dem et større antall ekstremt velstående mennesker?

Takker for alle svar!

For å få mange rike mennesker må man ha et statssystem som gir eierrett til folket. I Norge kan man se på den vanlige opptegningen fra Rødt på venstresiden til DLF på høyresiden. Lenger til høyre er mer privat eierskap. Samtidig må man se på mange andre faktorer - noen systemer vil skape inflasjon (som tapper norge for verdier), noen vil kanskje skape en rikmannsstand med få veldig rike og mange fattige, men disse har ikke så mye med høyre- eller venstresiden å gjøre. Uten om dette vil venstresiden gjøre staten rik og gi folket det de trenger, høyresiden vil la folket tjene penger de kan bruke på det de trenger.

Lenke til kommentar

Disse personene har gjort seg selv rike ved å være ekstremt innovative eller som har hatt suksess med selskapet sitt. Det er ikke politikken i landet de ble født i som er avgjørende her.

Spørsmålet er vel heller hvorfor det er så ønskelig at alle skal være så ekstremt velstående. Statusjag skaper en stressende hverdag, og en stresset befolkning er en mindre lykkelig befolkning enn de som ikke stresser. Målet burde heller være at folk har muligheten til å gjøre det de ønsker i størst mulig grad, og at de er mest mulig lykkelige. Og ofte er det nok med å være midt på treet for å være lykkelig :)

Lenke til kommentar
For å si det slik. Det er ikke politikken i Sverige som er hovedfaktoren til at IKEA er en pengemaskin.
Kamprad har bodd i Sveits i 32 år. Grunnlaget for IKEA ble lagt i Sverige, men selskapets enorme vekst har i all hovedsak blitt skapt utenlands. Endret av コンピューター・ワールド
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke akkurat dette trådstarter spør om, men jeg mener å ha lest at norge er det landet som har relativt sett flest dollarmillionærer (noe som ikke er så rart med tanke på at en "vanlig" bolig i en by koster ca. en mill USD).

At økt økonomisk liberalisering, altså mot laissez fair, gir flere ekstremt rike er også feil. Det vil i hovedsak kun føre til at de allerede ekstremt rike bare blir enda rikere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...