Gå til innhold

Hvilken gitar burde jeg velge?


FredSO

Anbefalte innlegg

Har nå gått en stund og sett på gitarer, og har etterhvert funnet ut at jeg vil ha en god gitar som jeg ikke trenger å skifte ut med en gang(dette er nemlig den første gitaren jeg skal kjøpe meg) og jeg står nå igjen med en Epiphone og en Morgan, men er ikke helt sikker på hva jeg burde velge. Så jeg lurer på om det er noen som veit litt mer enn meg som har noen gode råd? Epiphone eller Morgan? hva er forskjellen på kvalitet og lyd osv....???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første holder det ikke å spørre oss hva som er best og rimeligst av Morgan og Epiphone, da de både leverer nybegynner gitarer som er av lav kvalitet / god kvalitet og viderekommende gitarer, alt i forskjellige prisklasser, utseende og kvalitet.

Navnet på gitaren er et must, for å hjelpe deg med hva du spør etter :)

Ellers leverer Morgan og Epiphone meget greie gitarer for en som vil starte med gitar, samt viderekommende.

Siden dette blir din første gitar, og jeg regner med at at ikke har spilt så masse tidligere, vil jeg sterkt anbefale å kjøpe en gitar innenfor en billig og rimelig prisklasse..

 

Joda, jo mer penger du bruker, og på merker som fender og Gibson får du kvalitet og spillevennlighet på sølvflat,

billig gitarer kan være mindre brukervennlige, men absolutt ikke dårlige, spesielt for en nybegynner som mest sannsynlig bare kommer til å sitte hjemme i/på stua / rommet , øve for seg selv, bli bedre, spille litt forann familien og kanskje venner etterhvert som du blir bedre.

Men tenk om du etter 2 måndter plutselig går lei ?

Du sitter igjen med en Les Paul Studio som kostet 10 000 kr, ++ og med ingen motivasjon til å spille?

Mye penger utav vinduet.

jeg anbefaler heller å kjøpe en billig gitar /(pakke) som start, og når du er blitt bedre og føler det er riktig for å ta steget videre, kjøpe seg en bedre gitar for (litt) mer penger, det regner jeg med du er i stand til å bestemme selv når den tid kommer.

Selv hoppet jeg over den "viderekommende" gitar klassen og kjøpte meg en skikkelig god Bass for mye penger, etter å ha spilt på en Morgan bass Startpakke i 4 år ^^,

Spiller gitar også, men det har jeg ikke gjort mer enn et par måneder.

Sitter med en dårlig akustisk gitar, og en Schecter Diamond Series Tempest Extreme som opprinnelig koster 4.200 kr men som jeg fikk for nærmere 2000 kr.

 

 

Til anbefaling av start-gitarer har jeg desverre ikke så masse peiling på hva som er smart, men som tidligere sagt leverer både epiphone og morgan veldig greie gitarer for en som nettopp har begynt å spille gitar.

Fender har også noen rimelige gitarer for en nybegynner, synes å huske at Squire / Strat serien er grei og billige gitarer som er veldig OK for nybegynner, dette må du nesten sjekke selv, eller få bekreftet og hjelp med av andre her på forumet..

 

Håper noe av det jeg har skrevet har vært til hjelp, litt rotet er det da, siden jeg re trøtt , da det er på natten^^,

tar imot all kritikk om noe jeg har skrevet er feil

Endret av Najs2k
Lenke til kommentar

Dessverre har jeg ikke klart å finne ut hva Morganen heter, men det står mellom en ganske ny Morgan, ser nesten ut som en strat, bare at hele gitaren er svart, til og med det brettet som vanligvis er hvitt. Epiphonen er en G310 (SG). Begge deler er pakketilbud, men epiphonen er dyrere, 3800kr for Ep. G310, Roland 15x cube, bag, tuner og kabel eller no. det sammma gjelder morgan pakka, bare at den har en morgan forsterker som jeg har lyst til å ta ut og sette inn roland 15x, men det helt standard pakketilbudet til Morgan koster 3000kr.

 

Takk for hjelpa uansett! xD

Lenke til kommentar
Dessverre har jeg ikke klart å finne ut hva Morganen heter, men det står mellom en ganske ny Morgan, ser nesten ut som en strat, bare at hele gitaren er svart, til og med det brettet som vanligvis er hvitt. Epiphonen er en G310 (SG). Begge deler er pakketilbud, men epiphonen er dyrere, 3800kr for Ep. G310, Roland 15x cube, bag, tuner og kabel eller no. det sammma gjelder morgan pakka, bare at den har en morgan forsterker som jeg har lyst til å ta ut og sette inn roland 15x, men det helt standard pakketilbudet til Morgan koster 3000kr.

 

Takk for hjelpa uansett! xD

Dumt å dobbelposte denne tråden..

 

Rådet mitt ligger i den andre tråden din!

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei!

 

Dette svaret er sikkert langt for seint ute men jeg er en gitarist, har hatt samme problem, og kanskje noen drar nytte av saret mitt i ettertid (håper jeg).

 

Hvis jeg var deg hadde jeg først prøvd gitarene. Hvordan føles den når du sitter med den? Står med den? (Litt vanskligere å få til men en god butikk finner altid en stropp) SER den riktig ut? Det er kjempe viktig at du er tiltrukket til gitaren og utseende. Da vil du automatisk spille mer, enkelt og greit.

 

Han som ga første svar hadde også mye fornuft. Fra utvalget du gav hadde jeg tatt SG'en. Jeg begynnte faktisk på modellen som i dag kalles G-400 eller er det G-410? Uansett ville jeg valgt Epiphone over Morgan siden jeg spiller mye rock/metall og jeg kan ikke huske noen Morgan gitarer som egner seg til det.

 

Velg gitaren DU liker best og helst den som er nærmest dine helter sin gitar (tenker på mest på hvilke type mikrofon gitaren har) siden det er vel dette du kommer til å spille regner jeg med. Si til de som jobber i butikken hva slags musikk du kommer til å spille, hvor mye du har å rote med/ønsker og jeg er sikker på at du vil finne frem til en gitar som du vil digge og spille til fingerene er gode og rød. :)

 

Lykke til!

 

P.S. De fleste butikker gir deg en gratis service på gitaren i utgangspunktet. Be om nye streng, intonering sjekk og streng høyden (over lengden av hele halsen) er brukbar. Alt dette vil du kunne greie selv en dag men la proffene ta seg av det først. Det gjorde ikke jeg og jeg nærmest ødela min første gitar, mista spillelysten, og det gikk år før jeg begynnte igjen!!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...