Gå til innhold

Hvilken gitar burde jeg velge?

FredSO

Anbefalte innlegg

Har nå gått en stund og sett på gitarer, og har etterhvert funnet ut at jeg vil ha en god gitar som jeg ikke trenger å skifte ut med en gang(dette er nemlig den første gitaren jeg skal kjøpe meg) og jeg står nå igjen med en Epiphone og en Morgan, men er ikke helt sikker på hva jeg burde velge. Så jeg lurer på om det er noen som veit litt mer enn meg som har noen gode råd? Epiphone eller Morgan? hva er forskjellen på kvalitet og lyd osv....???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største faktoren når det kommer til lyd er deg. Så kommer vel trearten, strengene og pickupene (mikrofonene) til gitaren.

Ang. de to gitarene så ville jeg prøvd begge. Når man kjøper gitar så er det viktig at man føler seg komfortabel med den. De kan variere i størrelser og båndene kan ha forskjellige størrelser. Det kan være 20-24 bånd som igjen kan øke lengde på gitarhalsen (gripebrettet).

Noen er tyngre enn andre.

Som du ser, det er mange faktorer som spiller inn. Så mitt beste tips til deg er å prøve begge gitarene, og flere, og se hvilken som føles riktig. Etter som dette er din første gitar bør du heller gå for den som føles riktig enn den som "ser best ut", for hvis dette er noe du fortsetter med i mange år så vil du merke at kravstorheten justeres (ofte..) med hvor flink man er.

Konklusjon: Velg den gitaren som passer deg best, så får du lære og eksperimentere med den før du så kjøper en virkelig god gitar. Jeg hadde en "møkkagitar" i 6-7 år før jeg bestemte meg for hva jeg ville og måtte ha på den nye jeg skulle kjøpe.. Det tok litt tid før jeg fant min stil og lang tid før jeg fant min gitar, men nå som alt er i boks kan jeg ikke annet enn å anbefale samme vei. :-)

Ang. de to gitarprodusentene du nevner så har de begge både gode og "dårlige" gitarer. Hvis du oppgir en link til begge modellene kan jeg ta en titt og muligens forklare forskjellene.

Endret av Anekdoten
Lenke til kommentar

Har aldri prøvd en god Morgan gitar, og i epiphone må du opp i noen lapper for å få en god gitar, kanskje så mye at det lønner seg å kjøpe Gibson LP Studio..

I prisklassen 5000 pluss minus ligger også Fender Mexico, sjekk her først.

Viss valget står mellom Morganen og Epiphonen er det ikke tvil i mitt hode iallefall; Epi!

Lenke til kommentar

Hvis den Morganen er en fender-type gitar anbefaler jeg deg å prøve både både fender- og gibson-type gitarer for å finne ut hva du liker best. Og kjøp brukt! Det er mye bedre å kjøpe deg en brukt Fender Mexico Strat eller en Epi LP Standard/Custom som du kan selge for nesten samme prisen hvis du eventuelt skulle gå lei av gitar. I tillegg får du mye mer spilleglede på en god gitar som er bra å spille på enn en dårlig gitar som ikke er god å spille på, og da er det jo igjen mindre sjanse for at du går lei ;) .

Her har du en Fender Japan Strat. Enda bedre kvalitet enn Mexico straten. Denne i tillegg til en Roland cube x tror jeg vil gi deg mye mer spilleglede enn den morganen. :)

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke klart å finne ut hva Morganen heter, men Epiphonen vet jeg http://musikkland.no/shop/... Bare let etter en Epiphone G310, SG modell til 2695kr der inne... To Humbuckere, krom elektronikk, 3-veis pickupvelger. Kropp: Or, Hals: Mahogny. Gripebrett: Rosewood. Siden jeg ikke vet hva Morganen heter så kan jeg prøve å beskrive det jeg vet om den: den ser ut som en stratocaster, bare at hele gitaren er svart, til og med plekterbrettet som pleier å være hvitt, er visst en forbedret versjon av den vanlige Morgan straten. er ikke sikker men jeg mener å huske at den har to humbuckere den å... ellers takk for hjelpa alle som har skrivi inn! xD

Lenke til kommentar

Hei!

Nå vet jeg ikke hvor mye penger du er villig til å bruke på gitar i førsteomgang. Men hvis du tror at det er noe du kommer til å fortsette med, ville jeg heller spart litt til, og sett etter en gitar i 5-6'000 kr klassen. Disse gitarene holder MYE høyere standard en de til under 4000. Det er ofte gitarer som også er utrolig gode gitarer for så lite penger. Forslaget fra meg er en Fender MIM Classic Player. Dette er gitarer som er fantastisk gode å spille på, de har også utrolig god lyd og er godt konstruert. De koster vell akkuratt 5500kr på vintagegitar.no.

Mvh Jørgen Severin

Lenke til kommentar
Hei!

Nå vet jeg ikke hvor mye penger du er villig til å bruke på gitar i førsteomgang. Men hvis du tror at det er noe du kommer til å fortsette med, ville jeg heller spart litt til, og sett etter en gitar i 5-6'000 kr klassen. Disse gitarene holder MYE høyere standard en de til under 4000. Det er ofte gitarer som også er utrolig gode gitarer for så lite penger. Forslaget fra meg er en Fender MIM Classic Player. Dette er gitarer som er fantastisk gode å spille på, de har også utrolig god lyd og er godt konstruert. De koster vell akkuratt 5500kr på vintagegitar.no.

Mvh Jørgen Severin

Men gitarer i 5-6 tusen klassen finner du jo til 4 dersom du kjøper brukt. Da vil man heller ikke tape noen ting når man bestemmer seg for å selge gitaren igjen. En annen ide er jo å kjøpe fra statene. Man sparer utrolig mye på det nå som dollarkursen er så lav.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Et tips-

Det er en Epi Lp 100 som går for bud på over 600 på gitarnorge nå.

Har handlet med selgeren, null problemer.

Det er i det minste utrolig masse gitar for pengene.

Dette er jo en rimelig Epi, så kanskje du vil ha en dyrere gitar.

Hva med å kikke på for eksempel Blade? Har prøvd et par, og er imponert!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg hadde tatt med meg pengene, dratt til nærmeste gitarsjappe, sagt hvor mye penger du har, og fått dem til å line opp alle gitarene de har i den prisklassen. Så prøver du de på et par forskjellige amper og velger den du synes er best. (hvis Musikkland er i nærheten av deg (siden du nevner den linken), har de mye bra der, men stikk også innom Lillestrøm Musikksenter som ligger like ved, mye stas der også.)

Når det er sagt, finnes det mye bra brukt også, men hadde forsøkt å få prøvd gitaren først...

Også mye bra fra utlandet, jeg har handla endel på ebay med kun bra resultater. Her kan du seff ikke prøvd gitaren først, men med prisforskjellen får du sikkert solgt gitaren i Norge uten å tape penger uansett

Edit: fant forresten gitar for deg: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Fender Japan strat, til 3000. Disse gitarene skal være riktig så bra(hadde en i hus for ikke så lenge siden), og skal være bedre enn mexico-fenderne. Men som sagt, prøv først :)

Endret av JacobDW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...