Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista stater ikke med IDE hdd

Anbefalte innlegg

Hei

Har just fått nytt hardware med hovedkort og har installert vista 32bit. Når jeg kobler en litt eldre 120gb IDE disk vil ikke maskinen starte. Har allerede to S-ATA disker i, men trenger dataen på den gamle.

Finner disken i BIOS, men når jeg prøver å boote opp så kommer det noe kvit tekst med div. "success" og ellers noe vas.

Til informasjon så står S-ATA diskene står i 1 og 2 porten, mens IDE disken deler den eneste IDE porten med DVDen. Har testa uten å dele også. Hovedkortet er Asus P5Q PRO

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må gå inn i bios å sette den til å starte fra S-ata diskene, De fleste hovedkort leter etter Ide disker før de leter etter S-ata, finner ikke HK noe OS på Ide disken vil det heller ikke starte.

Nå har jeg mixa med det meste inni bios og ingen ting funker :( Har Samsung HDD som main og enabla noe IDE til boot.

Mixa litt med "Marvell IDE disable"/"Marvell IDE boot rom disable" ente med at jeg fekk starta maskina med IDE disken i, men pcen var totalt vrang. Tok lang tid å boote, lyden var skarrete i windows og den ene av dualskjermene mine ville ikke på.

Hva gjør jeg galt :cry: Virker som vista virkelig hater den gode gamle disken min!

Lenke til kommentar

hm.. har ikke så mye peiling på dette men bak på diskene er det en slags plugg du kan bytte på hvor skal sitte : s

Denne må fikses hvis du går fra 1 til flere disker for at det kan fungere.

står sikker noe i bruksamvisningen

Lenke til kommentar
hm.. har ikke så mye peiling på dette men bak på diskene er det en slags plugg du kan bytte på hvor skal sitte : s

Denne må fikses hvis du går fra 1 til flere disker for at det kan fungere.

står sikker noe i bruksamvisningen

Å ja, det er "Jumpere" på den! :D Har ikke flytta på jumpere siden 1998, trudde man ikke trengte det lengre. Skal se hva jeg finner ut..

Men jeg hater HDD setup og vista er det værste jeg har prøvd :( Alt for DX10?

Lenke til kommentar

Nope, det var ikke problemet :(

Trur rett og slett ikke denne maxtor hdd ikke fungerer på hovedkortet/vista? Men er ikke det rart?

Kan ikke hende at det skjer klikk pga. jeg har en C: på maskina nå allerede, men den maxtoren var C: før jeg fekk nytt hovedkort.

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar

Trur rett og slett ikke denne maxtor hdd ikke fungerer på hovedkortet/vista? Men er ikke det rart?

Kan ikke hende at det skjer klikk pga. jeg har en C: på maskina nå allerede, men den maxtoren var C: før jeg fekk nytt hovedkort.

Du må skifte boot-orderen fra BIOS. Sett boot-orderen til den hardisken med Vista, lagre og start på nytt. Da vil Vista kjøre fra disken den er installert i.

IDE disken vil bli gjenkjent etter at Vista har startet opp. Du får beskjed om det fra Vista.

Endret av samerk
Lenke til kommentar

Du må skifte boot-orderen fra BIOS. Sett boot-orderen til den hardisken med Vista, lagre og start på nytt. Da vil Vista kjøre fra disken den er installert i.

Ja, men det har jeg gjort! Samsung hdd er første valg og så DVD. maxtor IDE har jeg ikke en gang valgt til bootmulighet

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar

Ja, men det har jeg gjort! Samsung hdd er første valg og så DVD. maxtor IDE har jeg ikke en gang valgt til bootmulighet

Trykk F2 ved oppstart. Her skal du velge sata disken.

Jeg har gjort det flere ganger før, og det funket.

Lenke til kommentar

Prøvde det og nå.. hadde ingenting å si, den prøver å starte opp fra rett.

Men den vil rett og slett starte vista med den disken i uansett.

Her har vi hva som kommer opp:

hmmzka5.jpg

Lenke til kommentar

Har nettopp sjekket og fant ut at det er Boot menu du skal inn på, ikke BIOS settings.

Boot menyen fikk jeg fram ved å trykke F10. Kan hende du må bruke en annen funksjon-knapp. Se hva som står nederst på skjermen mens POST kjører. Det er verdt forsøket.

Lenke til kommentar

Har nettopp sjekket og fant ut at det er Boot menu du skal inn på, ikke BIOS settings.

Boot menyen fikk jeg fram ved å trykke F10. Kan hende du må bruke en annen funksjon-knapp. Se hva som står nederst på skjermen mens POST kjører. Det er verdt forsøket.

Var boot menu jeg var inne på, og på mitt hovedkort så er det F8.

Søkte litt på feilmeldinga og fannt denne fixen http://support.microsoft.com/kb/927392

Men trur ikke det er helt det samme problemet, men flere som har fått samme meldiga når dei har prøvd å oppgradere til vista på samme disken. Men min hadde ikke XP på fra før.

Det er ikke mulig å kopiere alt på disken rett inn på en annen uten å bruke OP?

En mulighet er å installere XP på en partisjon og overføre eller å bruke en annen pc med XP og overføre. Vista er problemet :(

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar

Prøvde det og nå.. hadde ingenting å si, den prøver å starte opp fra rett.

Men den vil rett og slett starte vista med den disken i uansett.

Her har vi hva som kommer opp:

hmmzka5.jpg

GRLDR er fra grub4dos distribusjon (Linux).

Hva skal du forresten med en gammal IDE disk som tom må dele kanal med brenner idag , ubruklig spør du meg.

Delte IDE porter CD/HD har HD en tendens til å ta over for SATA disker som boot device.

I stedet for å tukle mye med dette hadde jeg droppa IDE HD'n helt . Bruk til nøds den "ene" IDE porten på nye hovedkort for optisk enhet (det er derfor de fremdeles har behold en slik faktisk) . SATA 150 harrdisker kom vel for 8 år siden ?

Edit:

Kikket på user guiden for hovedkortet ditt .Og synes det er litt merkelig at biosen ikke har "Harddisk boot priority order" entry som lister opp alle harddiskene. Kun denne 1,2,3 .

Problemet er en kombinasjon av ufullstendig bios og at du også har en active partisjon på den IDE disken.

Du kan prøve å disable "Marvell IDE Boot ROM" , mulig den skipper å boote fra IDE kanalen da.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Var boot menu jeg var inne på, og på mitt hovedkort så er det F8.

Søkte litt på feilmeldinga og fannt denne fixen http://support.microsoft.com/kb/927392

Men trur ikke det er helt det samme problemet, men flere som har fått samme meldiga når dei har prøvd å oppgradere til vista på samme disken. Men min hadde ikke XP på fra før.

Det er ikke mulig å kopiere alt på disken rett inn på en annen uten å bruke OP?

En mulighet er å installere XP på en partisjon og overføre eller å bruke en annen pc med XP og overføre. Vista er problemet :(

Windows Vista lager "Boot Entries" for eksisterende operativsystemer når de blir installert. Det her skjer helt automatisk. Men hvis du vil kjøre xp fra en ny hardisk, så må du lage boot entry manuelt fra command line. Det har med at Vista bruker Windows Boot Manager som igjen bruker Windows Boot Loader for å kjøre Vista. Vi må fortelle Windows Boot Manager at det skal bruke NTLDR for å kjøre tidligere versjoner av windows, som i ditt tilfelle er XP.

Hvis det er det du er ute etter, kan jeg prøve å skrive metoden her. Metoden har jeg fra Windows Vista Kit, en offisiell kit fra Microsoft.

Si fra hvis du vil at jeg skal poste metoden. En meget interessant metode, forresten. Kan poste den i morgen.

Endret av samerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...