Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chip Tuning Audi A3 anbefalinger

kimon

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg eier en Audi A3 2007 mod med manuell 5-trinns girkasse og 1,9l tdi motor med 105hk som nå er gått 9200km.

jeg ønsker nå å chippe bilen min, men hvilket/hvilke firmaer jeg bør vurdere???(jeg bor i oslo-området)

jeg leser ut ifra diverse firmaer's tabell at jeg får en økning til 140hk(men det kan jo avvike)

er det noe mer jeg bør tenke på?

Tåler bilen min det med alt originalt utstyr?

må jeg melde fra til staten?

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bechsbilpleie holder til en times kjøring unna oslo, men tar gjerne turen innom deg for å chiptune bilen. De har et godt rykte, å bruker kun det nyeste og grommeste innen chip/datatuning.. www.bechsbilpleie.no

Om bilen din tåler det, så er svaret ja.. Bensinforbruk går ned, hester og topfart går opp..

Du har en plikt om å melde ifra til staten, men ved datatuning er det ingen ting som kan vise at bilen er trimmet annet en viss dem henter ut filen fra computer i bilen din.

Tror også det er noe som heter at man kan endre bilens ytelse 10 eller 15% uten meldeplikt..

Lenke til kommentar
er det noe mer jeg bør tenke på?

Tåler bilen min det med alt originalt utstyr?

må jeg melde fra til staten?

takker for svar!

Så lenge du har manuell girkasse, så trenger du vertfall ikke å frykte at DSG'en (eller hva det heter på audi) ryker. Er nok ikke noe problem såm sett, men de som chipper er litt mer forsiktig med effektøkningen hvis du har DSG. (automat)

Men det har jo ikke du....

Bilen din tåler dette helt fint. Ikke noe problem.

Nei... du MÅ ikke melde fra til staten.

Det er ditt valg.

Har vel ennå ikke hørt om noen som har ringt til "staten" og sagt: "Hei, jeg har chippet bilen min. Kan jeg få lov til å betale inn avgiftene for dette?" :)

Selv, så anbefaler jeg TS Racing. Flinke gutter dette!

Lenke til kommentar

Som GigaFlow sier, det er ingen som melder fra med bare chiptuning. Effektøkning skal meldes med økning over 12%, men økning mellom 12-15% skal vises litt skjønn i.

Angående DSG-kasse, så er det en myte. De TÅLER chip-tuning. Derimot er disse kassene konstruert for å ha et visst dreiemoment, og henter du ut for mye, vil du kun tape effekt.

Lenke til kommentar

Husk på garantien du har på bilen da. Vet ikke hvor lang garanti Audi har på selve bilen, men du har jo forbrukerkjøpsloven som er på 5 år.

Har du trimma bilen, og f.eks turbo raser, kan du slite med å få det på garanti.

-Bare et eksempel.

Vi hadde en bil inne på verkstedet, rimelig ny. Motorfusk var problemet. Etter myye feilsøking så fant vi en chip, med en gang denne var koblet bort var problemet borte.

Lenke til kommentar

Ja, garanti er selvfølgelig noe man bør ta hensyn til. Litt forskjellig praksis rundt det. Det latterlige er at de fleste sier at hvis du chipper bilen hos noen andre, mister du garantien. Men hvis du chipper hos oss, får du beholde garantien. Gjerne litt dyrere også. Fordi de kan.. :roll:

Det kan vel i teorien bli kluss med forsikring også.. men ingenting av dette pleier å være noe problem for folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...