Morten K Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Ok,da trenger du ikke noe bedre enn det integrerte lydkortet. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett som kjøper seg et Creative X-Fi til over 1000 kr,også skal de bare koble det til en crapy pc-anlegg. Det er bortkastet. Har du et bra stereo eller surroundanlegg,så er saken en annen. Endret 18. juli 2008 av Morten K Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 (endret) Liten oppdatering og ett par spørsmål til... Tiden for kjøp av deler til ny maskin nærmer seg. Jeg kan informere om at jeg har bestemt meg for ATI's HD4870x2 skjermkort...dersom ryktene på pris har noe for seg. Jeg har også oppgradert CPU'en til E8500, 8GB RAM og en litt vassere PSU i fall jeg ønsker å kjøre Crossfire ved f.eks. neste år. Dette tatt i betraktning, så er jeg litt tvilen på om en E8500 er rett CPU. Vil jeg ha noen nytte av å skifte til Q9450 eller Q9550? Også med tanke på dersom jeg ønsker kjøre Crossfire senere. Det heftigste maskinen skal brukes til er spill, men jeg er som nevnt usikker på om Quad Core CPU er bortkastet penger og E8500 holder i bøtter og spann. Et annet lite spørsmål er hvilken minnekortleser bør jeg velge? Jeg har to digitalkamera: Olympus 760 med ett "M1GB xD Picture Card" Canon EOS400D med "1GB 80x speed CompactFlash" kort. At minnekortleseren kan ta disse to kortene er selvsagt viktigst, men ingen ulempe dersom det kan ta flere heller selvsagt. Noen som kan anbefale en god minnekortleser til dette formålet? Minnekortleseren bør helst kunne monteres i 5 1/4" brønn da dette er det eneste alternativet jeg har til det kabinettet som er valgt. Dersom annet kabinett er tilrådelig, så tar jeg gjerne imot tips der også. Endret 8. august 2008 av Griffin Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 12. august 2008 Forfatter Del Skrevet 12. august 2008 Forhåpentlig siste oppdatering her. Har nå redigert oppsettet relativt kraftig. Har vel bare oppjustert og satt på mer blingbling. Link: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78006 Om jeg setter på 16GB av den RAM'en vites ikke...men de står der litt for gøy. Men minst 8. Ikke sikkert jeg kjøper MSI's HD4870x2 kort. Der vil jeg redigere etterhvert som jeg ser de skrider fram. Minnekortleser har jeg bestilt siden det var bestillingsvare. Så har jeg det til jeg bestiller resten av greiene... Begynner å bli utålmodig nå... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Bytt cpu til E8500. E8600 er ikke verdt de ekstra 600 kronene. Du trenger IKKE en 1200 watts psu hvis du ikke har planer om å kjøre Crossfire. Bytt til en mindre. For eksempel en Corsair 750 watter. Du kan også velge en Samsung dvd-brenner og spare ca 300 kr til. Følger du disse rådene sparer du ca 1500 kr. Da har du penger til overs til noe annet. For eksempel et Antec P182 kabinett. Det er mye mer stillegående enn Antec 300 som du har valgt. Hvis du har planer om å kjøre Crossfire,så bytt hovedkort til et med X48-brikkesett. Et HD4870X2 trekker maksimum 385 watt i følge denne testen. Så du ser selv at du ikke har behov for 1200 watt. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Bytt cpu til E8500. E8600 er ikke verdt de ekstra 600 kronene.Du trenger IKKE en 1200 watts psu hvis du ikke har planer om å kjøre Crossfire. Bytt til en mindre. For eksempel en Corsair 750 watter. Du kan også velge en Samsung dvd-brenner og spare ca 300 kr til. Følger du disse rådene sparer du ca 1500 kr. Da har du penger til overs til noe annet. For eksempel et Antec P182 kabinett. Det er mye mer stillegående enn Antec 300 som du har valgt. Hvis du har planer om å kjøre Crossfire,så bytt hovedkort til et med X48-brikkesett. Et HD4870X2 trekker maksimum 385 watt i følge denne testen. Så du ser selv at du ikke har behov for 1200 watt. 1200W er slik at jeg har mulighet for Crossfire i framtiden dersom jeg ønsker dette. Lettere å kjøpe en slik nå enn å få tillatelse senere (gift må vite). Er den PSU'en du nevner bedre lyd og kvalitetsmessig enn den jeg har satt på? Pengene er heldigvis ikke det store issuet nå. Derfor kan jeg si at E8600 blir også DVD brenner tar jeg alltid imot anbefalinger på. Men her er ikke plassen jeg vil spare mest penger. Jeg har alltid valgt brennere under 500,- og alltid vært misfornøyd da de etter en stund begynte å bli kresne på platene. Men når det gjelder kabinettet og hovedkortet så fikk du min interesse. Har noen spørsmål med de. Hovedkort: Hva er bedre med X48? Har du noen å anbefale? Kabinettet: Det så veldig fint og ryddig ut å bruke, samtidig som det får veldig skryt for å være stille. Brukermanualene antyder at viftene bråker noe, men her må jeg hjem å gjøre litt lekser på støy vs. luftforflytning i og med at det var viftestyring på dette. Det store issuet mitt er plass. Det ser veldig, veldig trangt ut. Spesielt når jeg har tenkt å sette inn et HD4870x2 kort... og spesielt om jeg har tenkt å gjøre det klart for Crossfire. Det virker som det i realiteten bare er den nedre skuffa det er plass til harddisker i. Er dette tilfelle? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Corsair psu'ene blir skrytt opp i skyene i alle tester jeg har lest av de. Det gjelder både på kvalitet og støy. Den Chieftec'en du har valgt vet jeg ingenting om. Jeg Googlet den,men fant ikke ut noe særlig om den. Hvis penger ikke er noe problem,så går du hvertfall ikke for Antec 300. Siden du har planer om Crossfire,så trenger du et kabinett med VELDIG god kjøling. Søk litt rundt på nettet og les litt tester. Jeg foreslår Lian-Li,Antec og Cooler-Master. Når det gjelder X48 vs P45,så kan du lese Intel P45 Vs. X48 Crossfire Performance. Når du velger X48-hovedkort,så vær obs på at mange av de må ha DDR3 ram. Asus og Gigabyte lager meget gode hovedkort,så du kan nesten ikke velge feil. Skulle du gå for et kort som må ha DDR3 ram,så ta en titt på Asus P5E64 WS Evolution. Det er Stoolman som har testet det kortet. Han er overklokkingsguru nummer 1 og vet hva han snakker om. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Den Corsair PSU'en var noe støyende iflg. tester jeg har lest. Vet at skjermkortet antagelig støyer noe, men får prøve å minske det som best en kan. Valgte derfor en Thermaltake Thoughpower 850W. Iflg de tester jeg har lest, så er den temmelig stabil og veldig støysvak. Jeg begynner å bli litt solgt for når det gjelder det Antec P182 kabinettet. Jeg er vel usikker på om det er plass til noen harddisk i linje med skjermkortet, men når jeg tenker å ha 1TB HD og en 500GB HD, så trenger vel ikke de plasseres i linje. Det er plenty plass til de. Ikke skal jeg ha noen diskettstasjon heller...føler kanskje ikke helt nytten i det. Men det som er gjennomgående er at jeg trenger visstnok lange strømforsyningskabel til hovedkortet... Noen har løst dette ved å trekke det rett over der det ser verst ut... Finnes det forlengingskabler for dette slik at det kan gjemmes? En ting til... DDR3 er uaktuelt...for dyrt.. penger er litt issue Etter litt om og men, så er alle planer om noen Crossfire lagt på hylla. Jeg tenkte SLI med den maskinen jeg har nå også, men når det kunne blitt aktuelt, så er det så lite å hente på det lell...og skjermkortet er veldig vanskelig å finne til salgs. Faktisk så var det da enklere å kjøpe ett enkelt som gir mye bedre ytelse enn to av mine i SLI... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå