Gå til innhold

Noen hjemmeserver relaterte spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ønsket meg en filserver hjemme, der jeg kan lagre alle mine data som jeg ikke trenger å ha med meg på laptopen.

Jeg har ikke råd til å investere mye i ny maskinvare, så jeg kommer til å ta utgangspunkt i den gamle stasjonære PCen min som har stått og samlet støv siden jeg fikk laptop.

Jeg har et Image and Shapetek server tower med følgende innhold:

Asus asus P4P800-e deluxe

P4 3.2c som lenge ble kjørt mellom 3.8 og 4GHz (vannkjølt) - jeg vet ikke om den har tatt skade av det. Den er nå luftkjølt for å redusere vedlikeholdet.

2x512MB Geil ultra platinum

X800 XTPE

Mist 550W (gammel utgave)

1x74GB Raptor

1x200GB s-ata

1x250GB s-ata

1x300GB s-ata

Jeg har også to billige s-ata kontrollere liggende som til sammen gir meg 4 ekstra s-ata porter.

Alle diskene bortsett fra raptoren er helt fulle med data. Planen min er å kjøpe 4 disker på mellom 750GB og 1TB og sette disse sammen i (software) RAID5. Jeg har ikke erfaring med RAID fra tidligere av, men har forstått det slik at SW RAID er å foretrekke dersom man ikke vil bruke mye penger på et kotrollerkort. Ytelsen på raidet er ikke så enormt viktig, da hovedbruksområdet kommer til å være sikker lagring av bilder. Hvis noen har bedre forslag til diskoppsett lutter jeg øre :)

Jeg vet ikke enda hva som er lurt å gjøre med de diskene jeg allerede har, ettersom de alle har ulik størrelse. Jeg ønsker ikke å ha dataene mine slik de er nå - med kun en kopi av hvert dataelement på en enkelt disk, men jeg vil heller ikke at de skal ligge og samle støv. Her er jeg åpen for alle fornuftige forslag. Hvis et forslag innebærer å kjøpe en eller to disker til i den størrelseordenen kan jeg leve med det.

Videre lurer jeg på valg av OS. Jeg har en lovlig XP pro lisens som jeg for tiden bruker på maskinen, men jeg er absolutt åpen for å bruke et annen OS, som feks Ubuntu (server?) sammen med samba (jeg har ingen tidligere erfaring med samba).

Jeg lurer også på om det er hensiktsmessig/praktisk å ha en server uten skjermkort. Skjermkortet mitt bråker en hel del nå som maskinen ikke lengre er vannkjølt. Jeg har en geforce MX440 PCI kort (passivt kjølt) liggende et sted som jeg tror fortsatt fungerer. Hvis det er en brukbar løsning kan det godt erstatte ATI kortet som sitter i maskinen nå.

Slik nettverket mitt er satt opp nå kommer "internett" inn i routeren min, en Linksys WRT-54GL (DD-WRT) via kabel. Alle de andre maskinene i huset kommuniserer med hverandre og routeren trådløst. Det er langt ifra en optimal løsning når det gjelder filoverføringer imellom datamaskiner, men det er mer enn raskt nok til internettbruk. Det er vanskelig å legge kabel fra routeren til til der serveren skal stå, men jeg ønsker å kunne koble laptopen min med kabel til serveren slik at overføring av bilder går raskt. Jeg vet ikke helt hvordan dette kan/bør settes opp. Jeg har en 10/100Mbit/s 8 ports switch liggende hvis det hjelper. Jeg ønsker også å kunne være på internett trådløst når serveren er avslått. Det gjør ingenting om det kablede nettverkskortet i laptopen min må konfigureres med statisk IP for å få det til å fungere, men jeg vil slippe å måtte konfigurere det trådløse nettverkskortet mitt hver gang jeg kommer hjem. Dersom alt blir MYE enklere dersom en kabel legges mellom routeren og serveren er det teknisk mulig.

Det ble mange spørsmål her, men jeg håper at noen tar seg tid til å svare. Hvis noe er uklart så skal jeg prøve å forklare bedre!

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt opp en hjemmeserver selv for noen mnd sider. Jeg fulgte da guiden til Del her på forumet og det fungerer strålende :)

Jeg har selv satt opp SW raid. Jeg har 5 x 500GiB disker surrende i raid5. Jeg brukte da denne guiden. Det gikk faktisk over all forventning.

Jeg hadde som deg to disker "til overs". Disse satt jeg opp i raid 0, for å kunne benytte meg av all plassen. Nå var mine to disker av samme størrelse så det var ikke noe problem, men jeg mener at SW raid kan sette opp raid mellom flere disker så lenge partisjonene er av samme størrelse. Altså kan du ta de 3 diskene dine og opprette en partisjon på 200gb på hver og sette disse opp i ønsket raid. Du mister da 50GiB på den andre disken og 100GiB på den tredje, så det er kanskje ikke en optimal løsning.

Windows Home Server (hold deg langt unna) har en funksjon som heter disk-pool eller noe sånt. Det er at alle diskene blir slått sammen og fremstår som ett lagringsområde. Det finnes garantert noe slikt til linux også. Det er mulig det er det som heter lvm :whistle:

Når det gjelder skjermkortet så ville jeg brukt det gamle kortet ditt. Ikke behov for noe mer enn det i en server uansett.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det som er nevnt over. Tror Ubuntu (server), med SW raid 5 (mdadm)er en god løsning. Jeg vurderer det slik at 500Gb disker er det billigste pr. Gb for tiden. Kjøp min 3stk. av de, og noen CM 4i3 moduler til I&S toweret ditt. Bare husk at det er litt stress å utvide et arry, så f.eks. 4x1Tb disker blir litt mer framtidsrettet (lengre til du trenger å gjøre noe igjen). De HDDene du har fra før kan du jo opprette som vanlige disker eller i JBOD med mdadm. Trenger du fler sata porter, så fungerer så og si alle billigkort med noen lunde kjent chip. Via, Sil, Promise osv. Det er kun "HW raid" funsjonen(er jo ikke ekte med billigkort) som ikke fungerer med linux. Jeg liker å kjøre med systemdisk, i så fall så gjør nok en gammel 20Gb disk jobben.

Guide for oppsett her!

Hadde lignende problem for noen år siden. Hadde da en windows maskin med 2x36Gb raptor og 3x250Gb lagring som var stappfull. Bygde opp server med 4x500Gb i raid 5 som jeg "tømte" Windowsmaskinen på. Deretter satte jeg de 3x250GB Hddene i serveren i et raid 5 arry nr. 2.

Her er bilde av min.

post-41328-1216987855_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...