vidart Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Jeg prøver å kjøre Vista Ultimate (først installert) på en Sata disk og Fedora 9 på en Pata. Nå etterlyser jeg konkret noen som har fått denne konfigurasjonen til å funke. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg (er en av de få som) trives med Vista, men jeg trenger nettopp Fedora til å kjøre noen applikasjoner. Fikk Ubuntu til å funke med EasyBCD, men ville heller ha Fedora (blant annet crashet Ubuntu fullstendig da jeg fulgte en guide til punkt og prikke for å kjøre bruke to skjermer, samt at jeg bruker Fedora på jobb og trives med denne), så jeg skiftet til Fedora. I alle fall, - bruker jeg EasyBCD og dens Wiki-veiledning (som sannsynligvis er for en eldre versjon av Fedora), ender jeg bare opp med en "GRUB_" når jeg prøver å boote Fedora. Jeg prøvde også OSL2000, men fikk bare "GRUB_" her også. Jeg har forresten installert GRUB i boot sektoren (ikke MBR) på Linux disken, og Vista starter fortsatt fint når jeg ber om det. Nå har jeg lett gjennom Nettet til øyet har blitt stort og vått og egentlig funnet endel som bør funke, men i de fleste tilfeller er installasjonene på samme disk, - så som sagt lurer jeg ganske enkelt på om noen kan gi meg et hint om hva de eventuelt har gjort for å få en dualboot til å funke på samme eller en lignende konfigurasjon som det jeg har. Vidar Lenke til kommentar
1915 Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 har du vurdert å prøvd ubuntu eller linux mint ? Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Personlig ville jeg brukt grub som bootloader - den er ganske ok å sette opp (synes jeg). Kan ikke se at det skal være noe problem at OS-ene er på forskjellige fysiske disker. Kan du være litt mer spesifikk på hva du har gjort ? har du vurdert å prøvd ubuntu eller linux mint ? Sikker på at du leste posten? Lenke til kommentar
vidart Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Kan du være litt mer spesifikk på hva du har gjort ? Hei igjen, takk for svar. Som nevnt brukte jeg EasyBCD og Wiki'en dens som det henvises til her: GUIDE: Dualboot - Hardware.no Vista var allerede på en Sata-disk og jeg installerte Fedora 9 på en Pata-disk som jeg hadde fjernet partisjonene på - kun ledig plass. Jeg lagde partisjoner manuelt med Anaconda for å unngå at Anaconda satte opp LVM-system. Jeg lagde vanlige partisjoner som / /Usr swap Jeg valgte at linux skulle lastes fra Pata-disken Jeg installerte GRUB på første sektor av / partisjonen, - ikke MBR - og satte EasyBCD til å boote Linux i fra denne posisjonen Håper dette var noe oppklarende, - skal jeg bli mer detaljert, må jeg installere en gang til og få med trinn for trinn. Vidar Endret 19. juli 2008 av vidart Lenke til kommentar
vidart Skrevet 20. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Problemet løst! Jeg nappet ut tre Sata disker og en Ready boost pinne. Installerte så alt (fortsatt Fedora 9) fra scratch på en jomfruelig Pata-disk på 320 Mb. Jeg gjorde alt manuelt og la inn alle standard partisjoner + en backup partisjon i passende størrelser. Installasjonen videre gikk som en drøm, både NIC og skjermkort ble gjenkjent. GRUB ble installert på MBR, jeg tenkte å tilpasse GRUB for Dual-boot senere. Jeg rebootet og gikk igjennom en liten liste med siste tilpasninger. Til slutt ble maskinvaredata sendt inn til en eller annen database, og så ble alt svart, - helt svart. Jeg kjørte nå ny installasjon, nå med alt på default. Alt ble igjen svart på samme sted. Nå har jeg koblet til Sata-diskene igjen, bootet i Vista og formatert Pata-disken NTFS. Sayonara Linux, - kanskje Fedora 12 eller 14 blir bedre?, - eller noe tilnærmet et operativsystem! God sommer! Vidar ASUS P5E hovedkort XFX NVIDIA 8800 GT 512 Mb skjermkort OCZ Reaper 4x1 Gb DDR2 @ 1066 MHz Intel E6850 Core 2 duo @ 3000 MHz Endret 20. juli 2008 av vidart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå