Gå til innhold

Fingeravtrykkleser på laptop...

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kort og godt spørsmål:

Hva brukes fingeravtrykklesere på bærbare datamaskiner til, egentlig?

-inlogging og utlogging av windows? :hmm:

Har bestil Kunshan M860, den har visst en slik "dingseboms"...hva gjør egentlig disse fingeavtrykleserne?? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel mest for at du skal kunne logge inn i windows uten å måtte skrive inn passord. Har bestilt bærbar som også har denne "dingsebomsen" :p

"Velg å ikke bruke passord, bruk heller fingeravtrykket til å logge deg på systemet" ;)

Endret av Stian55
Lenke til kommentar
Heisann!

Kort og godt spørsmål:

Har bestil Kunshan M860, den har visst en slik "dingseboms"...hva gjør egentlig disse fingeavtrykleserne?? :blush:

Hei

Det er vel programmet som leveres med som avgjør bruksområdet.

Noen er nå slik at de kan erstatte det meste som har med passord å gjøre.

- innlogging windows

- f.eks. innlogging til dette forumet eller andre nettsider som krever brukernavn og passord.

Så er det vel nevnt at noen programmer lar deg bruke fingeravtrykksleseren til å starte programmer.

Ellers kan det være kryptering av filer eller arkiv.

Lenke til kommentar
Heisann!

Kort og godt spørsmål:

Hei

Det er vel programmet som leveres med som avgjør bruksområdet.

Noen er nå slik at de kan erstatte det meste som har med passord å gjøre.

- innlogging windows

- f.eks. innlogging til dette forumet eller andre nettsider som krever brukernavn og passord.

Så er det vel nevnt at noen programmer lar deg bruke fingeravtrykksleseren til å starte programmer.

Ellers kan det være kryptering av filer eller arkiv.

Hm, funky :)

Men fungerer dette effektivt i praksis? -Er ikke bare en overflødig gizmo?

Lenke til kommentar
Hm, funky :)

Men fungerer dette effektivt i praksis? -Er ikke bare en overflødig gizmo?

Hei

Her fungerer det i allefall effektivt i praksis, hører til unntakene at fingeravtrykket ikke blir godtatt.

Det jeg falt mest for var funksjonen for innlogging til nettsider som krever brukernavn / passord. Har ikke noe standard passord, med andre ord mange passord å holde styr på.

Nå trenger jeg bare sveipe fingeren over leseren og så er jeg innlogget.

Lenke til kommentar

Kan man registrere flere av fingrene? Altså om du tilfeldigvis kutter/skader huden eller bare veldig uheldig og må amputere fingeren...så må du bruke andre fingrer, kan man registrere flere da?

Og noen ganger er det jo ikke alltid en person som bruker pc, men flere kontoer. Altså, du logger deg på din med din fingermerke og jeg på min med min fingermerke?

Lenke til kommentar
Kan man registrere flere av fingrene? Altså om du tilfeldigvis kutter/skader huden eller bare veldig uheldig og må amputere fingeren...så må du bruke andre fingrer, kan man registrere flere da?

Og noen ganger er det jo ikke alltid en person som bruker pc, men flere kontoer. Altså, du logger deg på din med din fingermerke og jeg på min med min fingermerke?

Du kan bruke passord i tillegg. Fingeravtrykket knyttes sammen med et passord - som i så måte kan skrives inn manuelt om ønskelig.

Lenke til kommentar
På min PC (XPS M1530) kan jeg registrere flere fingre, altså hvis du skal være så uheldig å miste en finger kan du logge inn med en annen. Du har også et passord hvis du skulle miste alle fingrene.

Hmmm

Om jeg skulle miste absolutt alle 10 fingre - hvordan i svarte gampesangen skal jeg da faa skrevet inn passordet? :thumbs:

Lenke til kommentar
På min PC (XPS M1530) kan jeg registrere flere fingre, altså hvis du skal være så uheldig å miste en finger kan du logge inn med en annen. Du har også et passord hvis du skulle miste alle fingrene.

Hmmm

Om jeg skulle miste absolutt alle 10 fingre - hvordan i svarte gampesangen skal jeg da faa skrevet inn passordet? :thumbs:

Ansiktsgjenkjenning! :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva om man kommer i skade for å søle drikke over området hvor fingeravtrykkleseren sitter? :ermm:

-eller har en grusomt skitten finger? :p

Har en lei tendens til å spise og drikke en god del i nærvær av elektronikk, har gått relativt greit sålangt...X Box stikka er marinert i majones (samt litt leverpostei...på den venste styrespaken), te, Cola, etc.

Men datamaskinene mine har hittil hatt enlgevakt :p

Lenke til kommentar

Hvis man kan taste passordet som et alternativ til fingeravtrykk fungerer det jo bra. Jeg så bare for meg at fingeravtrykk var den eneste muligheten, og at man dermed ville sitte på en maskin som fungerte helt utmerket - bortsettfra at man ikke kunne logge inn.

Du er heldig som har hatt englevakt med datamaskinene dine Earl_Grey. Laptopen min har fått smake både vann, juice, cola, pils... Har måttet bytte touchpaden en gang og tastaturet 3 ganger. Nå får jeg ikke tak i nytt tastatur lenger fordi det er ute av produksjon, og jeg sitter uten A S og X knapper... så da må jeg vel finne meg en ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...