Hapo Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Har nettopp fått satt opp en "server" som jeg skal bruke for å lagre musikk/video på det lokale nettverket. Klarte å sette opp Access Point, koblet til den bærbare, og fått internett tilkobling gjennom "serveren". Hvordan får jeg hentet de filene jeg har på den bærbare over til "serveren"? Det er sikkert veldig enkelt, men jeg er noob på dette så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre helt konkret (selvom jeg har søkt masse på forumet). Og sånn til senere; er det mulig og streame video/musikk fra "serveren" så jeg slipper å laste over hele filmen/musikkfilen før jeg ser/hører den på den bærbare? Takk for alle svar :] Endret 18. juli 2008 av Hapo Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Forutsatt at du kjører Windows på begge maskiner, så er det enklest å sørge for at begge maskiner er medlem i samme arbeidsgruppe. Standard ARBEIDSGRUPPE i norsk Windows, og WORKGROUP i engelsk. Endre til akkurat hva du vil, men samme gruppe på alle maskiner du enkelt vil ha til å snakke med hverandre. Dette endrer du i Kontrollpanel - System. Sjekk så at fil- og skriverdeling av huket av på begge maskiners brannmur (forutsatt at det er Windows brannmur XP/Vista). Så velger du deg mappen du vil dele på den stasjonære PCen. Høyreklikk på mappen(e), og velg deling. Del den mappen med ønsket share-name, og du skal ikke trenge å gjøre så mye mer enn det. Ønsker du en bedre håndterlig og permanent løsning, og/eller har dine maskiner på nettverk med flere andre maskiner, bør du i det minste sette brukerrestriksjoner på hvem som skal ha tilgang til de delte mappene (gjøres i samme vindu som der du deler mappen), og du kan i tillegg legge denne mappen til på laptopen som en nettverksstasjon. Høyreklikk på Min Datamaskin, og velg "koble til nettverksstasjon". Der skal du ganske enkelt finne mappen din forutsatt at du har gjort de første tre trinnene. Lenke til kommentar
Hapo Skrevet 23. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2008 beklager for sent svar, måtte bytte nipler nå vannkjølinga har nå fulgt dine instrukser, men pcen finner bare seg selv("serveren" altså) :S - Stasjonære og bærbare er med i samme arbeidsgruppe - begge har fil- og skriverdeling aktivert - begge har delte filer har søkt en del mer, og fant en del om UPnP, så det er også aktivert (fra ruter) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå