Gå til innhold

Speilrefleks vs superzoom

Anbefalte innlegg

Sitter og leter paa nettet etter objektiver til speilreflekskamera. Det som forundrer meg, er at det er vanskelig aa finne objektiver som kan zoome inn like mye som de saakalte superzoom "kompaktkameraene" til en timelig pris. Det vil si 15-20X zoom. Har ogsaa sett at objektiv som har samme "omraade" (f.eks 70-200) har oppgitt forskjellig zoomomraade. Er rimelig fersk naar det gjelder dette, men har lyst til aa finne meg et godt speilreflekskamera mens jeg er i Singapore (skal selvfoelgelig sammenligne priser foer jeg eventuelt handler).

Altsaa, det jeg egentlig lurer paa er hva som avgjoer hvor mange ganger zoom et objektiv har.

Vurderer Canon EOS 450D, eller er det eventuelt bedre aa satse paa 40D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes ikke objektiv med over 14x zoom til SLR. Det med mest zoom, 13.9x er Tamron 18-250mm

Siden jeg er nybegynner, tillater jeg meg aa spoerre om hvorfor et objektiv paa 18-250 mm har mer zoom enn et objektiv paa 70-300? Er klar over at disse tallene har med avstand mellom linsene...

For aa proeve aa svare meg selv, maa vel grunnen da vaere selve linsene har forskjellig forstoerrelse? Det er forresten litt merkelig aa proeve aa skrive norsk uten aa ha norsk tastatur :D

Lenke til kommentar

18-250 går fra vidvinkel til tele, mens 70-300 går fra lett tele til tele.

For å finne ut hvor mange ganger zoom det er så tar du maks brennvidde delt på minimumm brennvidde. For 18-250 blir det 13.9x og for 70-300 blir det 4.3x

Lenke til kommentar
18-250 går fra vidvinkel til tele, mens 70-300 går fra lett tele til tele.

For å finne ut hvor mange ganger zoom det er så tar du maks brennvidde delt på minimumm brennvidde. For 18-250 blir det 13.9x og for 70-300 blir det 4.3x

Takker for svar! Naa laerte jeg noe nytt i dag ogsaa :)

Lenke til kommentar

Vær obs på at mye zoom går ut over skarphet og andre optiske egenskaper. Enorm zoom har en rekke svakheter uansett om de sitter på et speilreflekskamera eller et kompaktkamera.

Zoom er et forholdstall mellom største og minste brennvidde. F.eks 250/18 = 13,9.

F.eks har 18-54mm og 70-210mm begge 3x zoom men du vil få et helt annet utsnitt på de to. Sjekk Tamrons brennviddeguide for å få litt føling med hvor mange mm som er hva og hvilke brennvidder du egentlig trenger. De fleste starter med 18-55 og utvider med en 55-250 eller noe sånt etterpå. Noen kjøper også mer vidvinkel. F.eks 10-20mm. Deretter begynner de mest interesserte å kjøpe mer høykvalitets objektiver

På speilrefleks har man muligheten til å bytte objektiv. Det betyr at man kan få et mye større zoom-område hvis man bare bytter litt. Satt litt på spissen så kan du kjøpe en 5,6mm fisheye og en 800mm tele og få 800/5,6 = 143x "zoom" med bytting. En fordel med å "lappe sammen" zoom-området med flere objektiver er at man ikke får dårlige optiske egenskaper på hvert enkelt objektiv fordi det er lite zoom på hvert av de.

Lenke til kommentar
Vær obs på at mye zoom går ut over skarphet og andre optiske egenskaper. Enorm zoom har en rekke svakheter uansett om de sitter på et speilreflekskamera eller et kompaktkamera.

Zoom er et forholdstall mellom største og minste brennvidde. F.eks 250/18 = 13,9.

F.eks har 18-54mm og 70-210mm begge 3x zoom men du vil få et helt annet utsnitt på de to. Sjekk Tamrons brennviddeguide for å få litt føling med hvor mange mm som er hva og hvilke brennvidder du egentlig trenger. De fleste starter med 18-55 og utvider med en 55-250 eller noe sånt etterpå. Noen kjøper også mer vidvinkel. F.eks 10-20mm. Deretter begynner de mest interesserte å kjøpe mer høykvalitets objektiver

På speilrefleks har man muligheten til å bytte objektiv. Det betyr at man kan få et mye større zoom-område hvis man bare bytter litt. Satt litt på spissen så kan du kjøpe en 5,6mm fisheye og en 800mm tele og få 800/5,6 = 143x "zoom" med bytting. En fordel med å "lappe sammen" zoom-området med flere objektiver er at man ikke får dårlige optiske egenskaper på hvert enkelt objektiv fordi det er lite zoom på hvert av de.

Naa ble jeg nysgjerrig her. Kan man altsaa kombinere flere objektiver samtidig, altsaa utenpaa hverandre? Sitter og lager en liten liste over interessante objektiver som jeg skal sjekke ut her jeg er. Kan du eventuelt gi noen raad angaaende 450D vs 40D? Ser at 40D er til salgs i Norge for ca 7000, mens 450D ligger i overkant av 5000. 40D er vel et bedre hus?

Lenke til kommentar

Nix, det kan man ikke. Bare et av gangen. Egentlig funker ikke helt eksempelet med fisheye til 800mm siden

1) man vil ha en fisheye (~180 grader bildevinkel) og en ekstremt lang tele, men ingenting imellom - ergo, ingen zoom.

2) fisheye-objektiver er ikke direkte sammenlignbare med vanlige objektiver når det gjelder brennvidde - feks så er bildevinkelen på en Nikon 10,5mm fisheye større enn på Sigmas 10-20mm-vidvinkel.

Uansett, man kan ikke sette objektiver utenpå hverandre. Men hvis du for eksempel har en 18-70mm og en 70-300mm vil du være dekket fra 18 til 300, men må sette på 18-70 hvis du vil ha vidvinkel og til 70-300 hvis du vil ha tele. Med denne kombinasjonen vil du få 16.6x "zoom", fordelt på to objektiver.

Fordelen med å ha flere objektiver framfor et med masse zoom (feks 18-200) er at kvaliteten og lysstyrken blir generelt bedre.

Lenke til kommentar
Nix, det kan man ikke. Bare et av gangen. Egentlig funker ikke helt eksempelet med fisheye til 800mm siden

1) man vil ha en fisheye (~180 grader bildevinkel) og en ekstremt lang tele, men ingenting imellom - ergo, ingen zoom.

2) fisheye-objektiver er ikke direkte sammenlignbare med vanlige objektiver når det gjelder brennvidde - feks så er bildevinkelen på en Nikon 10,5mm fisheye større enn på Sigmas 10-20mm-vidvinkel.

Uansett, man kan ikke sette objektiver utenpå hverandre. Men hvis du for eksempel har en 18-70mm og en 70-300mm vil du være dekket fra 18 til 300, men må sette på 18-70 hvis du vil ha vidvinkel og til 70-300 hvis du vil ha tele. Med denne kombinasjonen vil du få 16.6x "zoom", fordelt på to objektiver.

Fordelen med å ha flere objektiver framfor et med masse zoom (feks 18-200) er at kvaliteten og lysstyrken blir generelt bedre.

La meg se om jeg forstaar dette riktig naa. Zoom er egentlig bare forholdet mellom to brennvidder? Det sier altsaa ingenting om hvor "naert" man kommer motivet? Og brennvidden er det som avgjoer hvor naert man kommer (altsaa at et objektiv med 300mm kommer naermere enn et med 200mm?) Har lenge levd i troen paa at jo mere zoom, jo naermere motivet kommer man...

Haaper paa svar, mye aa laere her! :)

Lenke til kommentar

På digitale speilreflekskameraer bruker men ikke benevnelsen X-zoom som man gjør på foreksempel kompakt/video kameraer.

Alt dette med millimeter stammer fra den tiden man kun hadde filmruller i kameraer,på filmspeilrefleks var 35mm filmrull det mest brukte og det er det som er utgangspunktet for utregning på digitale speilreflekser.

På amatør/semiproff speilrefleks er bildesensoren mindre en 35mm noe som vi kaller croppet sensor,har egentelig kun betydning hvis du har brukt filmspeilrefleks kameraer før,men det er greit og få det med seg da det kan ha betydning på kjøp av objektiver.

Da sensoren i kompaktkameraer er betydelig mindre så kan du si at 10Xzomm er noe sån som 70mm,sikker andre her som kan regne det bedre ut en meg.på et Canon speilrefleks har sensoren en croppet sensor som regnes med en faktor på X1.6 så kitobjektivet som er på 17-55mm er egentelig 27-88mm hvis man tar utgangspunkt på at 35mm er normalutsnitt på bilder/negativer.

På et kompaktkamera er bildesensoren mye mindre en i et speilrefleks så en direkte sammenligning er ikke mulig.

Her kan du sammenligne de forskjellige brennvidder "er det samme som millimeter"

Litt ned på siden er en tabell som du kan føre pekeren over og se forskjellene direkte,du kan også klikke på 35mm eller digital kameraer for å se forskjellen på 35mm og croppet sensor.

http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Håper dette var til hjelp :)

Edit:alt dette "tullet" grunner ut i at man bruker samme objektiver i dag på digitalespeilrefleks som man hadde på 35mm filmkameraer, men pga. av at den digitalesensoren er mindre en 35mm så må man ta hensyn til det også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
På digitale speilreflekskameraer bruker men ikke benevnelsen X-zoom som man gjør på foreksempel kompakt/video kameraer.

Alt dette med millimeter stammer fra den tiden man kun hadde filmruller i kameraer,på filmspeilrefleks var 35mm filmrull det mest brukte og det er det som er utgangspunktet for utregning på digitale speilreflekser.

På amatør/semiproff speilrefleks er bildesensoren mindre en 35mm noe som vi kaller croppet sensor,har egentelig kun betydning hvis du har brukt filmspeilrefleks kameraer før,men det er greit og få det med seg da det kan ha betydning på kjøp av objektiver.

Da sensoren i kompaktkameraer er betydelig mindre så kan du si at 10Xzomm er noe sån som 70mm,sikker andre her som kan regne det bedre ut en meg.på et Canon speilrefleks har sensoren en croppet sensor som regnes med en faktor på X1.6 så kitobjektivet som er på 17-55mm er egentelig 27-88mm hvis man tar utgangspunkt på at 35mm er normalutsnitt på bilder/negativer.

På et kompaktkamera er bildesensoren mye mindre en i et speilrefleks så en direkte sammenligning er ikke mulig.

Her kan du sammenligne de forskjellige brennvidder "er det samme som millimeter"

Litt ned på siden er en tabell som du kan føre pekeren over og se forskjellene direkte,du kan også klikke på 35mm eller digital kameraer for å se forskjellen på 35mm og croppet sensor.

http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php

Håper dette var til hjelp :)

Edit:alt dette "tullet" grunner ut i at man bruker samme objektiver i dag på digitalespeilrefleks som man hadde på 35mm filmkameraer, men pga. av at den digitalesensoren er mindre en 35mm så må man ta hensyn til det også.

Takker for svar igjen! Jeg vurderer naa et 50mm objektiv, som vil fungere bra til aa ta bilder av mennesker innendoers (etter som jeg forstaar av diverse brukeranmeldelser), samt et zoomobjektiv som kan brukes utendoers til aa faa ting naermere. Blir vel da noe i omraadet 70-300, tror jeg. I tillegg vet jeg av erfaring at det er vanskelig aa faa tatt bilder av bygninger naar jeg er ute og reiser, da kan kanskje en vidvikel ogsaa vaere god aa ha? Tror jeg uansett venter med dette, til jeg finner ut om jeg faktisk liker denne hobbyen. :)

Lenke til kommentar

Den vanligeste kombinasjonen for nybegynnere er å bruke objektivet 17-55 IS som følger med 450D i kombinasjon med en 55-250 IS.

Begge objektivene er veldig bra i forhold til pris og populære her på forumet.

Tror jeg hadde valgt en 55-250 i stede for en 70-300 hvis man tar hensyn til pris/kvalitet/is

Og kjøpe en 50mm f1.8/f1.4 er også greit for å lære seg mer om bruk av fastobjektiv og det lille ekstra som kreves av en fotograf som bruker fast brennvidde.

Link til 55-250 IS

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Siden du er i Singapore så ville jeg vurdert å kjøpt et par dyre orginalobjektiver og tatt med hjem,du kan selge dem i etterkant med fortjenest hvis du ikke er fornøyd med dem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Kan du eventuelt gi noen raad angaaende 450D vs 40D? Ser at 40D er til salgs i Norge for ca 7000, mens 450D ligger i overkant av 5000. 40D er vel et bedre hus?

Jepp, 40D er klart bedre enn 450D. De viktigste forskjellene er etter min mening at 40D klarer å få gode bilder med betydelig høyere ISO-verdi. Det er veldig kjekt når man skal ta bilder i svak belysning. IS-objektiver er også veldig nyttig i svak belysning. En annen viktig forskjell er at 40D er raskere. Du kan ta inntil 6,5 bilder per sekund vs 3,5 med 450D. Det er kjekt hvis du vil ha seriebilder. Eksempel på hva seriebilder kan brukes til. 40D er også større, tyngre og mer solid enn 450D. For flere detaljer kan du krysse av for 40D og 450D i prisguiden og trykke sammenlign-knappen.

La meg se om jeg forstaar dette riktig naa. Zoom er egentlig bare forholdet mellom to brennvidder? Det sier altsaa ingenting om hvor "naert" man kommer motivet? Og brennvidden er det som avgjoer hvor naert man kommer (altsaa at et objektiv med 300mm kommer naermere enn et med 200mm?) Har lenge levd i troen paa at jo mere zoom, jo naermere motivet kommer man...

Det stemmer. :)

Men det er som Nautika sier en faktor til: størrelsen på bildesensoren. Sammenligner du bare kameraer med samme sensorstørrelse (f.eks 450D og 40D) så gir f.eks 50mm den samme "nærheten" til motivet på de to kameraene.

Skal man sammenligne kameraer med ulike sensorstørrelser blir det litt mer komplisert. Da er det vanlig å regne om til ekvivalent 35mm film brennvidde. For de fleste speilreflekskameraer fra Canon (blant annet 300D, 350D, 400D, 450D, 10D, 20D, 40D) så ganger man med 1,6 på grunn av sensorstørrelsen. Med kameraer i samme prisklasse fra Nikon, Pentax, Samsung, Sony ganger man med 1,5. For Olympus ganger man med 2. For dyre proffkameraer fra Nikon og Canon ganger man med 1,0. Hvis man bruker slik ekvivalent 35mm film brennvidde konsekvent så stemmer det at den ekvivalente brennvidden avgjør hvor nært man kommer motivet og det blir sammenlignbart mellom ulike kameraer.

Lenke til kommentar

X zoom er hvor mye man må gange videste brennvidde for å komme frem til den lengeste. Dvs at en 18-55 i praksis er 3x zoom. 18-85 er litt over 4x zoom. En 70-200 dekker et helt annerledes brennviddeområde enn 18-55, men er likevel 3x zoom i likhet med 18-55. Man kan derfor ikke sett noen brennvidde (70mm som er nevnt her) på hvor mange x zoom man har. Det er brennviddeomfanget som måles i x zoom, og det er ikke noe galt i å bruke uttrykket som sådan. Sett bort fra at det sier oss ingenting om hva objektivet kan brukes til.

Lenke til kommentar
Den vanligeste kombinasjonen for nybegynnere er å bruke objektivet 17-55 IS som følger med 450D i kombinasjon med en 55-250 IS.

Begge objektivene er veldig bra i forhold til pris og populære her på forumet.

Klarer ikke aa finne det 17-55mm objektivet noe sted, finner kun ett, og det koster noe saant som 5000 i USA, saa det er neppe det som foelger med 450D. Er dette objektivet kun tilgjengelig som et kit sammen med 450D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...