Kakofoni Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Beklager, vet ikke helt hvor jeg skal poste dette; jeg er ikke så kjent ved disse delene av forumet. Uansett, problemet mitt er at jeg har en veldig stor andel musikk på pc'en, og om den gikk ad undas hadde jo det vært grådig kjipt å måtte gjøre opp igjen alt arbeidet jeg har lagt i å legge dem inn her. Så jeg lurer på hva som er gunstig/smart å bruke for å backe opp musikken min? Er det greit å bare hive inn litt penger for en 100GiB ekstern harddisk? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Kjøp en ekstern disk som har RAID1 mulighet, f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351188 Selges som 1TB i størrelse totalt (dvs 2x500GB disker i RAID0) men det er usikkert. Ved å sette den opp med RAID1 får du 500GB plass og all info du kopierer ligger likt på begge diskene. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ja bra med ekstern harddisk. Men de kan også gå istykker! Kompissen mistet sine 160 GB med MP3 ... synd. Best og ha de 2 plasser ... evt på dvd Og du kan jo gi dem til vennen din også .... kanskje han sparer på dem (da har du enda en gratis-backup) Lenke til kommentar
Largie Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du hadde lest posten over, anbefales et RAID1 oppsett. Du sparer masse jobb ved å slippe å brenne ut alt selv. Sansynligheten for at 2 disker skal gå istykker samtidig er svært lav, dermed får man tid til å erstatte. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) RAID1 er _INGEN_ erstatning for backup. Aner ikke hvor mange ganger jeg må si dette, men det skjer gang på gang, at en eller annen trodde RAID var backup. Det er det ikke. Hold dataen lagret på 2 forskjellige plasser hvis du er redd for å miste den. Endret 22. juli 2008 av kpolberg Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Selvfølgelig ikke når det kommer til viktige dokumenter osv, men til musikk, serier osv vil jeg si at raid burde funke greit nok. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Spørs om du er enig når alt forsvinner i korrupt disk helvette(da har det ingenting å si om dataen er speilet, da den er korrupt). Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Ja, hver sin smak egentlig. Jeg selv kopierer alt manuelt på en helt uavhengig disk på pc'n, altså ingen forbindelse via raid. Nesten det samme, men da er de totalt uavnhengig av hverandre. Men hvis det bare er data du ikke er voldsomt redd for å miste så kan det være en grei erstatning fremfor ingenting. Men da kan man vel også strengt talt spørre seg selv hva man skal med raid-backup av noe som man ikke er veldig redd for å miste. Men er altså valget mellom ingen backup eller raid, så er raid å foretrekke. Med skikkelig backup bør man bruke en uavhengig disk til dette, hvis datamengden er stor. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg kommer til å ha musikken min på denne pc'en og også på det alternative lagringsmediumet mitt (jøss, det var en fin ordrekke, det). Men jeg tror neppe at 1 TB er nødvendig. Vil tro en hundre GB er helt tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 kpolberg: Nå driver du flisespikkeri. Feil på raid-controller (som gir kurrupte disker) er en mulig feilkilde på lik linje som en DVD gradvis forsvinner over tid eller får seg en stygg ripe. Det mest sårbare punktet er selve harddisken og ved RAID1 har man tryggheten om informasjonen ligger på begge diskene. Selve backupprosessen (les: backupen!) foregår med at man kopierer fra kilde A til kilde B. Dermed ligger informasjonen på 3 harddisker, sansynligheten for feil er ekstremt liten. Kakofoni: Den er "kun" 489GB i RAID1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Dermed ligger informasjonen på 3 harddisker, sansynligheten for feil er ekstremt liten. Dette var ikke forutsetningen jeg svarte på. Forutsetningen for min uttalelse var at RAID1 skulle være eneste kopi. Og RAID1 er fremdeles ikke backup. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Så jeg lurer på hva som er gunstig/smart å bruke for å backe opp musikken min? Er det greit å bare hive inn litt penger for en 100GiB ekstern harddisk? Da leste du ikke nøye nok. Fyren spurte etter hvilken løsning han burde velge for å kjøre backup av musikken sin... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Kan hende det er et begrep jeg ikke kjenner til, men backup har jeg alltid ansett som å være noe man kopierer til et annet, eksternt sted, slik at sjansene for å miste viktige ting blir mye lavere. Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du lagrer det på en ekstern harddisk som i tillegg kjører raid1 så er vel det dobbel så trygt da? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hvis du hadde lest posten over, anbefales et RAID1 oppsett. Du sparer masse jobb ved å slippe å brenne ut alt selv.Sansynligheten for at 2 disker skal gå istykker samtidig er svært lav, dermed får man tid til å erstatte. Denne posten, insuinerer for min del, at alt han trenger er ett RAID1 oppsett. Men jeg har fått frem mitt poeng, så for min del er tråden ferdig. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Kan hende det er et begrep jeg ikke kjenner til, men backup har jeg alltid ansett som å være noe man kopierer til et annet, eksternt sted, slik at sjansene for å miste viktige ting blir mye lavere. Det er helt riktig. Backup skjer ved å kopiere det man har til en ekstern kilde så man sprer "risikoen". Tror kpolberg mente å trolle litt uten at noen bet på... Epsilon-[/url]']Hvis du lagrer det på en ekstern harddisk som i tillegg kjører raid1 så er vel det dobbel så trygt da? Burde nok heller se på det som "dobbelt så trygt", for det stemmer ikke helt. Uansett har man en mulig failover ved havari på en harddisk. Uansett hvilken av diskene som går i stykker. For det WD kabinettet får man medfølgende instruksjoner og tegniner som viser hvordan du bytter en disk. Når du gjør dette får du beskjed om at RAID-et ikke lenger er optimalt og må ombygges. Under denne prosessen kopierer RAID-kontrolleren fra disken som fungerer til den som er ny. Under denne prosessen kan man risikere at den gjenværende disken feiler under ombygging. Det er her "kildedisken" (også kalt den disk #3) kommer inn som inneholder de orginale data i tilfelle en slik feil skulle skje. Hvis man skulle være virkelig uheldig og begge diskene i RAID1 går i stykker samtidig har man en mulighet til å koble 1 og 1 disk til den interne sata kontrolleren, dermed kan man kjøre rescuetools pr disk og kanskje sitter igjen med et komplett sett data. Personlig kjører jeg RAID6 med incbackup til en RAID1 WD Disk. Dette gir meget høy sikkerhet så lenge huset ikke brenner ned. Forøvrig jobber jeg med en ekstern backupløsning for familien, slik at alle familiebildene kan samles trygt. Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Til bilder er vel vg sitt fotoalbum ganske genialt? Ingen begrensing og de har det på sine servere som garantert er backup'a opp og ned i mente. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Jupp, men jeg liker å holde mine privatbilder private. Stol aldri på en tabloidavis, hehe Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Hehe, de er lukket under din egen bruker med brukernavn og passord. Hvis en dag du finner ut at de er brukt av vg.no så er det søksmål og de må punge ut millioner til deg. (hvertfall i usa ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå