kgjosund Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 (endret) Jeg har et Canon MVX150i kamera, som har vært flittig brukt i flere år. Drøyt 100 kassetter med video ligger i video-esken. Kameraet har i det siste begynt å "falle fra hverandre", etter å ha vært mistet i gulvet etc. Jeg tenkte derfor at det er på høy tid å kopiere alle filmene til harddisk, siden kameraet kanskje ikke lever særlig mye lenger. Jeg kjøpte et par disker på 1TB og satte i gang med kopieringen. Nå viser det seg at Murphy's lov også gjelder ved kopiering av video. Da jeg hadde kopiert 12 kassetter takket drivverket i kameraet for seg. Jeg sa noen gloser og la kameraet i haugen med gammelt elektronikkskrap som jeg ikke har hjerte til å kaste. Jeg fant så fram mitt "nye" videokamera fra vel et år tilbake. Dette er et Sony HDR-HC3E HD kamera som også bruker mini-DV kassetter. Jeg hadde tenkt å spare dette kameraet belastningen med å spille av alle de gamle kassettene, men nå så jeg ingen vei utenom. Jeg satte kameraet i DV-modus og startet kopieringen. Det var helt mislykket. Det ser ikke ut som om dette kameraet liker opptakene fra det gamle kameraet. Det går bra i korte perioder, men lyden hakker grusomt og bildet blir til tider ganske forvrengt. Dette gjaldt alle kassetter jeg prøvde med, også de jeg hadde kopiert vellykket før havariet. Jeg regner med at dette har med forskjeller i Sony og Canon sine måter å kode DV-video, eller at HD kameraet bare liker sin egen DV-video. Jeg vurderer nå å kjøpe et nytt, billig, DV-kamera med DV-ut, for å få kopiert resten av de gamle kassettene. Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på i den forbindelse? Tenker da spesielt på om det er en fordel å kjøpe et Canon kamera, eller om et hvilket som helst billig DV-kamera vil kunne gjøre jobben. Håper noen kan hjelpe meg med svar på dette. Endret 26. juli 2008 av kgjosund Lenke til kommentar
kgjosund Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 Nå har saken løst seg ved at jeg har kjøpt et rimelig Canon MD205 kamera. Dette kameraet har ingen problemer med å spille av kassettene som er tatt opp med det gamle kameraet. Nå har jeg også et rimelig kamera, som barna kan få lov til å leke seg med, når jeg er ferdig med kopieringen. Nærmer seg 1TB med data nå (ca. 13GB pr. kassett), blir vel rundt 2TB når jeg er ferdig. Dette tar tid gitt. Jeg har i alle fall bestemt meg for å gjøre dette etterhvert, fra nå av. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Bra at det ordnet seg Et lite word of advice (vet ikke om det gjelder deg) er å aldri, ALDRI bruke Long Play funksjonen på kameraet. Om kameraet er så vidt bittelitt feiljustert, så kan du ende opp med ubrukelige opptak når kameraet går i stykker og du kjøper nytt. En kunde der jeg jobber, hadde brukt en Long Play funksjon på kameraet sitt. Så måtte det inn på service, og de reparerte tapemekanismen på kameraet. Etter dette, ville ikke kameraet (samme kamera) spille av de gamle Long Play opptakene hennes. Vanlige opptak gikk bra. Heldigvis fant vi ETT kamera som klarte å spille av opptakene hennes, etter å ha forsøkt en drøss forskjellige kamera. Lenke til kommentar
kgjosund Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Et lite word of advice (vet ikke om det gjelder deg) er å aldri, ALDRI bruke Long Play funksjonen på kameraet. Nei, Long Play har jeg alltid holdt meg langt unna. Likevel hadde altså Sony HD kameraet problemer med avspillingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå